RPTCY 2018: Cum îți poți cunoaște viitorul angajat în numai 12 minute?

Tehnologia avansează, la fel și psihologia. Vă voi prezenta o psihologie practică, modernă, care se poate plia pe nevoile firmei.

Andreea Gheorghe

Când v-ați preocupat ultima dată de fluctuația de personal, de deficitul de șoferi (cu experiență sau… fără), de lipsa dispecerilor bine pregătiți și informați? Destul de des, nu? Credeți că v-ar ajuta dacă ați cunoaște comportamentul unei persoane, în avans, încă din primele zile? Sau dacă ați ști cum să atingeți anumite aspecte în comunicarea cu șoferul, astfel încât el să devină fidel firmei și motivat? Sunt sigură că răspunsul este da.

Acum, să vă explic cum pot fi aceste lucruri posibile și, mai ales, rapide.

Cu ajutorul testelor psihologice, care au o precizie ridicată, astfel încât informațiile să fie exacte. Rezultatele pot fi utilizate pentru evitarea unor riscuri, pentru motivare, pentru obținerea performanței, pentru evaluarea nivelului de agresivitate în trafic la șoferi etc.

O informație extrem de interesantă, pe care o obținem în urma testului, ține de compatibilitatea angajatului sau potențialului angajat cu postul de șofer, dispecer etc. De asemenea, la finalul testului, găsim alte elemente care scot în evidență personalitatea persoanei intervievate:

– o scurtă descriere a celui care a completat testul;

– cum îl percep ceilalți;

– ce este nevoie sa facă pentru eficientizarea muncii sale;

– cu ce poate contribui în special pentru postul dorit și

– cu ce poate fi deranjat, în plan social, de persoanele cu care interacționează.

… Practic, tot ceea ce trebuie să știm pentru buna desfășurare a activității, reducând erorile, riscurile și mărind performanța și implicarea angajatului, prin atitudinea și comunicarea necesară în raport cu cel evaluat.

De exemplu…

… un șofer de transport călători nu trebuie să aibă doar abilități de conducere foarte bune. Interacțiunea cu oamenii și reacția în situații de conflict și de stres pot genera reclamații din partea călătorilor, pierderea clienților și, chiar, accidente, sau, dimpotrivă, fidelizarea pasagerilor, și recomandarea firmei sau a șoferului.

Am chestionat șoferi de transport călători, pentru a afla care este stresul cel mai puternic resimțit în timpul cursei, iar răspunsul a fost: interacțiunea cu pasagerii.

În condițiile actuale, în care forța de muncă este deficitară mai ales în transporturi, ai putea crede că nu mai ai de unde să selectezi șoferul potrivit și că trebuie să accepți primul candidat. Procedând astfel, însă, s-ar putea să te coste mai mult decât dacă ai mai aștepta o săptămână, să apară omul potrivit.

S-ar putea, ca manager, să te simți „trădat” de angajați în fiecare zi, și asta după ce i-ai ajutat foarte mult… Dar, pentru toate acestea, există soluții practice.

Schimbarea începe de la nivelul managementului

Schimbarea culturii organizaționale pornește de la schimbarea mentalității și atitudinii managerului. Nu ai cum să obții rezultate care să te mulțumească în privința personalului, atunci când continui să procedezi în același fel. O dată cu schimbarea mentalității asupra angajaților, apare și schimbarea atitudinii, care, implicit, generează, din partea angajaților, alte comportamente.

Așadar, este foarte important să investești în cunoașterea comportamentului angajatului, pentru că imaginea firmei, organizarea, siguranța și fidelizarea clienților sunt influențate, în mod decisiv, și de comportamentul angajaților: manageri, dispeceri, șoferi; acesta poate reprezenta o amprentă cu impact pozitiv sau negativ, generator de costuri.

Ne este util să cunoaștem personalitatea angajaților noștri, pentru a ști cum se comportă în momente de risc, ce așteptări să avem, cum să ne comportăm cu ei în anumite situații, cum să facilităm comunicarea, cum să-i motivăm, să le creștem performanța și să-i fidelizăm firmei noastre. De asemenea, este o bună metodă de autocunoaștere și conștientizare a trăsăturilor, abilităților și a ce anume să îmbunătățim în comportamentul nostru, pentru a avea rezultatele dorite.

Ce informații aflăm dintr-un test de personalitate, cu durata de maxim 12 minute?

– orientarea în viață;

– orientarea în societate;

– interacțiunea cu oamenii;

– trăirile afective dominante;

– reacția în situații de conflict;

– reacția în situații de stres;

– stilul cognitiv;

– atitudinea față de muncă;

– modul de implicare în sarcini;

– tipul caracterial.

Andreea GHEORGHE

Psiholog specializat în psihologia transporturilor

gheorghe.andreeaioana@yahoo.com

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.