Scad salariile in Vest

Utilizarea soferilor Est-europeni a devenit o practica raspandita in randul firmelor de transport occidentale, miza fiind costurile reduse cu salariile, iar criza economica a facut ca remuneratiile sa devina si mai mici. Totusi, trebuie precizat ca un sofer roman care lucreaza in strainatate castiga, in continuare, semnificativ mai multi bani decat ar lua in Romania. Radu Gheorghe este unul dintre numerosii soferi romani care lucreaza in strainatate si a acumulat deja o experienta importanta acolo. Chiar daca se castiga mai mult, munca nu este usoara intotdeauna si probleme pot aparea oricand. Radu Gheorghe a lucrat intr-o perioada relativ scurta la trei firme – una in Danemarca si doua in Belgia.

De ce ai plecat de la ultima firma?

Vroiam de multa vreme sa ma angajez la aceasta firma. De fiecare data cand aveam cate o cursa in Belgia, mergeam pe la ei, dar nu doreau sa ma angajeze. Pana la urma, am stat trei zile la ei la poarta in masina si au fost de acord sa ma angajeze. Am ramas acolo pana in decembrie anul trecut. În noiembrie, am cerut voie sa merg acasa, mai ales ca nu plecasem la termen (in mod normal, la 6 saptamani, 2 plecai acasa). Niciodata nu am putut sa plec, erau toti cu spagi (pachete, cadouri) si pe mine nu m-au lasat – nu era loc pe lista. În decembrie, l-am sunat pe seful meu direct (tot roman), i-am spus ca trebuie neaparat sa merg acasa si mi-a promis ca se rezolva. Dar, in momentul in care am vrut sa predau actele, mi-a spus ca nu am inteles eu bine la telefon. Nu am reusit sa ajungem la un acord si mi-a comunicat ca, daca plec, s-ar putea sa nu ma mai primeasca. Eu nu ajunsesem niciodata acasa pana atunci. Am primit toti banii pe care trebuiau sa mi dea, dar, dupa doua saptamani, in ianuarie, nu a vrut sa ma mai primeasca. Am intervenit la sefii de peste el, insa, pana la urma, totul a depins de el.

Au mai fost si alti soferi in situatia ta?

Au mai fost dati afara si altii. Conducerea firmei i-a reprosat acestui om faptul ca primeste bani de la soferi (pentru angajare, dar si pentru alte favoruri). De exemplu, acum, la firma, au ramas foarte multi soferi cu probleme – betivi, care fac multe accidente etc. În general, a vrut sa scape de soferii care au avut curaj sa vorbeasca si i-a pastrat pe cei care nu pun intrebari. Pe un coleg l-a pus sa plateasca pentru ca a lovit bara unui camion, chiar daca masina era asigurata si, pentru ca nu a vrut, l-a dat afara. Altii au facut accidente mult mai serioase si nu au platit. Acest sef al nostru facea programarea curselor: cei pe care nu ii avea la suflet primeau cele mai dificile curse, iar „sponsorii“ sai numai curse bune. Sunt foarte multi romani slab pregatiti care au ajuns sa lucreze pentru firmele din strainatate – dispeceri care nu au avut nimic de-a face cu transporturile inainte, soferi de tractor sau persoane care abia au obtinut permisul si care se urca prima data pe un camion.

Cum ai ajuns la firma pentru care lucrezi acum?

Din data de 4 ianuarie cand m-am intors in Belgia si pana pe 22 ianuarie, cand am ajuns la firma unde sunt acum, am stat la o benzinarie, am dormit intr-un birou si mai ajutam la curatat zapada. Nu am vrut sa ma intorc in Romania, ca sa nu mai cheltuiesc bani. Greutatea cea mai mare in a gasi de lucru este legata de imaginea proasta a romanilor. Sunt multe firme in Vest care nu vor sa angajeze soferi romani. Acum, lucrez la o firma belgiana, dar contractul de munca este incheiat in Slovacia. La firma precedenta, contractul era incheiat in Slovenia, iar la firma din Danemarca, unde am lucrat inainte sa vin in Belgia, contractul era incheiat in Gibraltar. Masinile de la firma unde lucrez in prezent sunt inmatriculate in Slovacia si in Lituania, tari unde au fost deschise filiale.

Este respectat programul de conducere si odihna, asa cum prevede legislatia?

Timpii de conducere si odihna nu se respecta integral de catre nimeni. Peste tot se merge cu magnetul, in special la transporturile frigorifice. La masinile dotate cu tahograf analogic, la fiecare cursa, soferii primesc hartie ca au fost in concediu. Patronul de la firma unde lucrez acum face tot posibilul sa utilizeze doar masini cu tahograf analogic, cu diagrame. În cazul tahografului digital, este utilizat un magnet. Acesta se plaseaza undeva pe cutia de viteze si nu se mai inregistreaza km parcurs i. Am vorbit cu niste soferi care lucreaza in Italia si imi povesteau ca fac cu magnetul cele 48 de ore de pauza legala in timp ce ei merg. Sigur, patronul trebuie sa fie de acord. Mai ales in aceasta perioada este foarte utilizat magnetul. Nu iti poti permite sa pierzi cursele.

Este dificil pentru soferii romani in strainatate?

Din pacate, romanii strica lucrurile cel mai mult. Problema este ca au ajuns peste tot si, in general, impresia pe care o lasa este foarte proasta. În momentul in care suni la o firma si spui ca esti roman, nici nu vor sa mai vorbeasca cu tine si, in special, nu vor sa mai angajeze soferi din Bucuresti. Sunt soferi care nu vor sa munceasca, fura din masini, pleaca fara sa anunte… Dar, oricum, se gaseste de lucru. La firma unde lucrez in prezent, conditiile sunt foarte bune. Primesti cursa prin telefon sau pe navigator si nu te controleaza nimeni, nu vine nimeni sa iti bage batul in rezervor… cu toate ca masina a consumat si 40 de litri la 100 km pe drumurile mai dificile. Masinile sunt, de asemenea, bune. Am avut o Scania noua, apoi un Volvo FH 12 cu peste un milion de km, iar acum am un Renault Magnum. Camionul Volvo mergea excelent, asa vechi cum era, nu ii statea nimic in fata. Renault Magnum merge foarte bine, trebuie doar sa fiu atent cand cobor – tot timpul cu spatele si ambele maini sa fie libere, altfel nu se poate. Cutiile de viteze la toate camioanele utilizate sunt manuale, altfel nu poti folosi magnetul. La cutiile automate, folosirea magnetului creeaza probleme la schimbarile de viteze. Oricum, si la cutiile manuale, trebuie schimbate treptele lent, cu pauze intre ele – gamele trebuie schimbate doar pe liber. Cutia manuala de viteze castiga astfel teren. La noi la firma, toate camioanele au cutii de viteze manuale, inclusiv cele noi. Conditiile sunt bune la actuala firma. La garaj avem dusuri, masina de spalat, de uscat… Dormim in masina si lucram cate doi soferi. În mod normal, respectam timpii de conducere si odihna. Doar atunci cand ne spune patronul ca trebuie sa ne grabim nu mai tinem cont. Aici suntem platiti la km, iar perioada de 48 de ore de pauza nu este respectata. Masinile au tahograf analogic si luam documente de concediu de la firma. Patronul de la firma vrea sa mai cumpere in continuare camioane second-hand cu tahograf analogic. Are acum peste 30 de masini – de fapt este vorba despre o familie care detine mai multe firme. Unde lucrez eu facem doar transporturi de frig si temperatura controlata. De exemplu, piata de la Bruxelles de legume si fructe este aprovizionata de noi. Cele mai multe curse le avem de la granita cu Spania.

Cum au evoluat salariile in ultima vreme?

În Danemarca, castigam 2.000 de euro pe luna. Apoi, la firma din Belgia de unde am plecat, ajungeam la peste 2.300 de euro, iar acum sunt platit la km si este in functie de curse. Oricum, castig sub 2.000 de euro. Colegul meu vrea sa plece undeva in Norvegia. Acolo, salariile soferilor depasesc si 3.000 de euro pe luna. Piata din Anglia s-a stricat. Din 3.000 de lire sterline s-a ajuns la 1.800 de euro pe luna. Lucrezi in Anglia, dar esti platit in euro. Sunt romani care se angajeaza la firmele din strainatate si le promit patronilor de acolo ca le aduc soferi romani pe salarii mici. Stiu firme straine care au filiale si in Romania. Angajeaza soferi romani si ii pun sa lucreze in comunitate pe 1.100 de euro pe luna si ii mai pun sa mearga prin Franta pe drumuri nationale si nu pe autostrada. Soferii belgieni castiga mult mai mult decat cei din Estul Europei. Salariile lor depasesc 3.000 de euro pe luna. Prin Europa se gaseste in continuare de lucru pentru soferii Est-europeni, doar ca salariile sunt mai mici, mergand spre 1.500 de euro pe luna, iar numarul soferilor romani este tot mai mare.

Sunt mai putine curse de la declansarea crizei economice?

În Belgia, nu am simtit deloc criza economica. Am mers in continuu. Am auzit ca in Franta sunt probleme pentru soferi. În general, am observat ca firmele mari cumpara firme mai mici si se extind tot mai mult. În Romania, am auzit de la soferi ca sunt probleme mari. Sunt firme care iau 500 euro pe o cursa de la Arad pana in Germania. Nu stiu cum traiesc aceste companii.

– Cei mai mari dusmani ai romanilor in strainatate sunt tot romanii.

 

– Timpii de conducere si odihna nu sunt respectati de catre numeroase firme din Vest.

– Folosirea magnetului pentru a „pacali“ tahograful digital creste „actiunile“ masinilor cu cutii manuale de viteze.

– Salariile pentru soferii Est-europeni au scazut in ultima vreme.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.