Scania R 730 – Familia V8 in actiune

Asteptam cu nerabdare organizarea primului drive-test pentru noul motor Scania de 730 CP. Cel mai puternic motor disponibil pe camioane va reprezenta intotdeauna un punct important de atractie pentru cei ce activeaza in domeniu, iar Scania a avut grija sa puna bine in valoare performantele noului V8.

La sfarsitul lunii mai, Scania a invitat presa europeana de specialitate la mult asteptatul drive-test. Locul a fost ales astfel incat puterea motorului sa faca diferenta – evenimentul s-a desfasurat in Germania, langa Trier, partea cea mai importanta a traseului fiind reprezentata de o portiune de autostrada cu mai multi km de rampa cu inclinatie de aproximativ 6%. Mai mult decat atat, constructorul suedez a pus la dispozitia jurnalistilor toata familia V8, pentru a putea fi realizata o comparatie precisa.

Cel mai tare de pe sosea

Pentru Scania, motoarele V8 reprezinta un segment foarte important, atat din punct de vedere al imaginii, cat si al vanzarilor. In aceste conditii, era de asteptat ca Scania sa isi doreasca realizarea celui mai puternic motor pentru camioane, dar, in acelasi timp, performantele acestuia, inclusiv din punct de vedere al costurilor de operare, trebuiau sa fie asemanatoare sau chiar superioare celor intalnite pe piata.

Iar noul motor V8 se incadreaza fara probleme in aceste cerinte: 730 CP, 16,4 l, EURO 5 si EEV, consum de carburant asemanator cu cel inregistrat de motorul de 620 CP. Dar cea mai mare realizare o descoperi pe sosea si este legata de siguranta si confortul oferit de noua Serie R in combinatie cu noul motor V8.

Pentru testul desfasurat la Trier, am avut la dispozitie sase camioane, trei echipate cu noul motor de 730 CP, celelalte acoperind restul „familiei V8“ – 500 CP, 560 CP, respectiv 620 CP. Toate camioanele au fost incarcate la capacitatea maxima – 40 t. Este de remarcat faptul ca oricare dintre aceste motorizari se plaseaza, din punct de vedere al puterii dezvoltate, mult peste ceea ce se intalneste in general la camioane pe sosele, adica in jur de 400 CP.

Pe de alta parte, traseul ales a facut ca puterea suplimentara a motorului chiar sa conteze. De-a lungul rampei de 7 km si inclinatie 6%, doar doua motorizari au permis mentinerea vitezei de intrare pe deal, de 85 km/h, pana la terminarea urcusului. Bineinteles, este vorba despre motorul de 620 CP si cel de 730 CP. Insa, si aici, exista diferente. In cazul motorului de 620 CP, urcarea s-a realizat in treapta a 11-a de viteze, iar turatia a crescut spre 1.400 rpm. La modelul echipat cu motorul de 730 CP, urcarea s-a facut in treapta a 12-a, la turatii putin peste 1.000 rpm.

Practic, aceasta este marea realizare a noului motor V8, ce dezvolta inca de la turatii mici o putere si un cuplu motor mari. Acest aspect asigura un consum redus de carburant, dar si un nivel foarte coborat al zgomotului. Pentru conducatorul auto, aceasta liniste este un element important de confort. La volanul camionului echipat cu motorul de 730 CP, ai impresia ca autovehiculul depune acelasi efort indiferent daca este vorba despre o rampa sau despre drum drept. Reprezentantii Scania sustin ca acest aspect, pe langa mentinerea consumului de carburant la un nivel bun, asigura si cresterea vitezei medii de deplasare. Pe drumurile bune din Vestul Europei, sunt convins ca acest lucru este perfect realizabil. Dar, dincolo de discutiile legate de consum si viteza de deplasare, pentru sofer apare acel sentiment de superioritate fata de restul camioanelor. Din punctul meu de vedere, aceasta senzatie ascunde un mic grad de imaturitate, sau sa ii spunem copilarie, dar cred ca toti mai avem asa ceva in noi, indiferent de varsta. Nu poti sa nu ai aceste senzatii in special pe rampele lungi, atunci cand depasesti celelalte camioane incarcate. La aceeasi sarcina de 40 t, Scania R 730 trece intr-o liniste aproape deplina, demonstrand, in mod evident, ca este departe de a-si fi pus la treaba intregul potential.

Am preferat in acest articol sa ma limitez la impresiile de drum fara a intra in amanunte tehnice legate de noul motor V8, prezentate in numarul precedent al revistei noastre. De asemenea, amintim faptul ca, in legatura cu lansarea celui mai puternic motor, Scania a asigurat elemente noi de design si dotari menite sa evidentieze camioanele Seriei R dotate cu propulsoare V8.

Motoare Scania V8 EURO 5

– 730 CP

Putere maxima: 730 CP la 1.900 rpm

Cuplu maxim: 3.500 Nm la 1.000-1.350 rpm

– 620 CP

Putere maxima: 620 CP la 1.900 rpm

Cuplu maxim: 3.000 Nm la 1.000-1.400 rpm

– 560 CP

Putere maxima: 560 CP la 1.900 rpm

Cuplu maxim: 2.700 Nm la 1.000-1.400 rpm

– 500 CP

Putere maxima: 500 CP la 1.800 rpm

Cuplu maxim: 2.500 Nm la 1.000-1.350 rpm

Radu BORCESCU

Trier, Gemania

radu.borcescu@ziuacargo

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.