Mantra gândirii economice: oamenii fac alegeri cu resurse limitate și interacționează cu ceilalți ca urmare a acestor alegeri.
Microeconomie: studiul firmelor și gospodăriilor individuale, în anumite industrii și piețe. Macroeconomie: studiul întregii economii a unei regiuni, a unei țări sau a întregii lumi. Avantaj comparativ: o situație în care o persoană sau un grup poate oferi servicii la un cost de oportunitate mai mic decât o altă persoană sau grup.
Costul de oportunitate: valoarea celei mai bune alternative la care renunți când faci o alegere. Pentru a afla acest cost, poți folosi aceste două întrebări:
- Ce pierd dacă aleg asta?
- Ce pierd dacă NU aleg asta?
Creșterea costurilor de oportunitate: ideea că, pe măsură ce numărul de clienți crește, costul oportunității de a livra serviciile devine mai mare.
Specializare: concentrarea efortului pe o singură sarcină specifică.
Diviziunea muncii: divizarea fluxului de producere sau livrare a unui serviciu în diferite părți, în care se specializează diferite grupuri de lucrători.
Curba posibilităților de producție și/sau servicii: un grafic care ilustrează dinamica cu care se confruntă o companie atunci când decide ce trebuie să producă. Economie normativă: analiză economică de natură să facă recomandări cu privire la politica economică. Economie pozitivă: analiză economică de natură să explice ce se întâmplă în economie și de ce, fără a face recomandări cu privire la politica economică.
Cerere: o relație între preț și cantitate cerută. Legea cererii: tendința potrivit căreia cantitatea de servicii cerută pe o piață scade o dată cu creșterea prețului. Penurie: o situație în care cantitatea de servicii cerută este mai mare decât cantitatea furnizată.
Surplus: o situație în care cantitatea de servicii furnizată este mai mare decât cantitatea cerută. Prețul de echilibru: prețul la care cantitatea de servicii furnizată este egală cu cantitatea cerută. Cantitatea de echilibru: cantitatea de servicii tranzacționată la prețul de echilibru.
Echilibrul de piață: situația în care prețul este egal cu prețul de echilibru și cantitatea comercializată este egală cu cantitatea de echilibru.
Marius DUMITRENCO KELLER
Trainer și Psihoterapeut
marius.dumitrenco@gmail.com