Se anunta flagrante

Persoane sub acoperire infiltrate, flagrante, actiuni in comun realizate de politie si transportatori. Pe scurt, reteta de lupta contra pirateriei in transporturi pusa la punct, la sfarsitul lunii iulie, la Ranca (judetul Gorj), de reprezentantii Federatiei Operatorilor Romani de Transport (FORT) si cei ai Politiei Rutiere.

Doua luni de lupta comuna impotriva pirateriei, incepand din august. Aceasta a fost concluzia la care au ajuns carausii si politistii dupa o zi de discutii in care fiecare parte si-a prezentat problemele si propunerile. La conferinta nationala organizata de FORT, au participat, alaturi de patronii societatilor de transport, reprezentanti ai Ministerului Transporturilor si 25 de inspectori de politie din teritoriu.

In urma discutiilor, un lucru a devenit clar: simplele liste cu numerele de inmatriculare ale piratilor furnizate de carausi politistilor nu sunt indeajus. Trebuie adunate probe, iar acest lucru poate fi facut doar in urma unor actiuni comune, care presupun infiltrarea de martori in masinile piratilor, care vor depune ulterior marturie, inclusiv in instanta. Bucurestiul opereaza deja dupa acest model, iar rezultatele se vad, iar sistemul va fi preluat peste tot in tara.

Singura varianta: lucrul cot la cot cu politia

„Fara sprijinul operatorilor de transport, nu avem nici o sansa sa luptam impotriva piratilor, iar cele mai mari probleme le avem cu autoturismele, pentru ca nu putem proba caracterul ilicit al curselor“, a afirmat, in acest context, comisarul sef de politie Cristian Calin, director adjunct al Directiei Politiei Rutiere din cadrul Inspectoratului General al Politiei Romane. El a precizat ca politia rutiera identificase deja, la 25 de zile de la intrarea in vigoare a Ordonantei 34/2010 privind combaterea pirateriei, 965 de cazuri in care transportul se derula in mod ilegal. In 706 dintre aceste cazuri, s-a dispus suspendarea dreptului de utilizare a vehiculelor si sanctionarea contraventionala a persoanelor vinovate, s-au intocmit 186 de dosare de cercetare penala pentru transport fara licenta si 20 de dosare de constatare a infractiunii prevazuta de Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale. De asemenea, in 53 dintre cazuri, s-a decis sanctionarea contraventionala, conform Legii nr. 12/1990 privind protejarea populatiei impotriva unor activitati comerciale ilicite a persoanelor vinovate.

„Inca inainte de aparitia OG 34, politia a organizat actiuni de combatere a pirateriei. Modul de organizare a controalelor in trafic a fost urmatorul: un politist, in tinuta civila, a folosit autovehiculul pirat in calitate de pasager. Pe de alta parte, in autovehiculele civile puse la dispozitie de operatorii de transport, au actionat politisti care au avut in dotare echipament de inregistrare video. Acestia, au fost pozitionati in apropierea locului de imbarcare a politistului in tinuta civila si au filmat intreaga scena referitoare la urcarea acestuia in autovehiculul pirat. Echipajul de politie rutiera a oprit autovehiculul pirat si a desfasurat activitati specifice de control, impreuna cu politistii din cadrul structurilor de Investigarea Fraudelor“, a explicat comisarul sef Cristian Calin.

Cel putin 30 de zile de suspendare

De mentionat ca prin Legea 168 de aprobare a OG 34, aparuta in Monitorul Oficial la sfarsitul lui iulie, au fost introduse modificari privind sanctiunile pentru transport fara licenta. Daniela Dobrila, director al Directiei de Autorizari si Licente din cadrul ARR, a precizat ca, potrivit noilor reglementari, suspendarea placutelor de inmatriculare ale vehiculelor gasite in neregula se face pentru cel putin 30 de zile, indiferent de momentul in care contravenientul achita amenda. Pe de alta parte, dupa epuizarea unui termen notificat de suspendare a dreptului de utilizare a unui autovehicul, daca nu se face dovada achitarii amenzii contraventionale, suspendarea se prelugeste pentru inca 6 luni, iar daca, in decurs de cel mult 12 luni de la incetarea ultimei suspendari a dreptului de utilizare a autovehiculului, se aplica o noua suspendare, nu se mai poate beneficia de reducerea termenului de suspendare. In plus, in perioada suspendarii dreptului de utilizare a unui autovehicul, acesta nu poate fi reinmatriculat. Din pacate insa, aceste parghii noi de actiune nu pot fi aplicate piratilor din cauza unei formulari neglijente a textului de lege.

Augustin Hagiu, presedinte FORT:

Exista o estimare privind pirateria, pe care am facut-o la nivelul federatiei: se pare ca fluxul de calatori la operatorii licentiati ar putea creste cu 30% daca fenomenul pirateriei n-ar exista iar, in unele judete, poate chiar s-ar dubla. In ultimele luni, pirateria in transporturi a luat amploare, in mod ciudat, pentru ca ne asteptam ca, odata cu aparitia Ordonantei 34 si, ulterior, a legii de aprobare a acesteia, lucrurile sa intre pe fagasul normal. Am constatat, din discutiile pe care le-am purtat in cadrul intalnirii cu politia, ca sunt judete unde actiunile au fost intreprinse cu eficienta si, evident, ca trebuie continuate in acelasi ritm, dar si judete unde lucrurile mai asteapta sa fie incepute. Ma refer la judete problema precum Tulcea, Bacau, Prahova, unde fenomenul pirateriei este foarte extins si, cu toate acestea, transportatorii spun ca nu au reusit inca sa intreprinda actiuni concrete. Tocmai de aceea, aceasta intalnire a avut un dublu rol, pe de o parte sa armonizeze tipul de actiune cel mai eficient, mergand pe modelul unor orase unde politia rutiera a reusit sa aiba performanta cu cei care poate cunosteau mai putin abordarea si, pe de alta parte, sa apropie transportatorii de politia rutiera si invers. Am vrut sa aflam care sunt nevoile colegilor de la politia rutiera si cum putem noi sa ii sprijinim. Am stabilit cu domnul comisar sef Cristian Calin sa monitorizam timp de 2 luni aceste actiuni, incepand cu data de 1 august. Vom sta in permanenta comunicare (noi cu transportatorii iar dansii cu personalul din teritoriu), ne vom informa reciproc permanent asupra problemelor si asupra derularii acestor actiuni impotriva pirateriei, iar dupa doua luni vom trage concluziile si vom merge mai departe. Este un proces de durata, insa daca actiunea initiala este una de impact major, efectele se vor vedea pe termen scurt si, ulterior, vor produce efecte in lant si pe termen lung, descurajand pirateria. Eu tratez aceasta conferinta cu speranta“.

Rezultate ale actiunilor intreprinse de politie pentru combaterea pirateriei in transporturi anterior aparitiei OG 34/2010: 5.082 sanctiuni aplicate, dintre care:

– 165 conform Legii nr. 12/1990 privind protejarea populatiei impotriva unor activitati comerciale ilicite.

– 141 conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 109/2005, privind transporturile rutiere, cu modificarile si completarile ulterioare.

– 943 conform Legii nr. 38/2003 privind transportul in regim de taxi si inchiriere, cu modificarile si completarile ulterioare.

– 3.833 pentru abateri de la normele rutiere.

185 infractiuni constatate, dintre care:

– 55 conform art. 281 ind. 1, Cod penal – pentru efectuarea neautorizata a transportului public.

– 98 conform art. 281 Cod penal – exercitarea neautorizata a unei profesii.

– 9 in conformitate cu art. 9 din Legea nr. 241/2005, pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale.

– 23 la regimul circulatiei.

– 88 permise de conducere retinute.

– 516 certificate de inmatriculare retrase.

– 57 autovehicule imobilizate.

– 56 seturi de placi cu numarul de inmatriculare retinute.

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.