SECURITATE: Unde-i cel mai mare risc?

FreightWatch International, membru al TAPA, a publicat recent un studiu privind evaluarea riscurilor și amenințărilor în Europa, produs de către Centrul său de Informații privind Supply Chain-ul, care oferă o imagine detaliată asupra tendințelor în ceea ce privește infracțiunile legate de mărfuri pe cele mai importante piețe de pe continent.

Ediţia din luna mai a publicației Vigilant prezintă principalele descoperiri ale studiului menționat, „European Cargo Crime Threat Assessment”, pentru primele șase state care au raportat, în 2014, cele mai multe incidente către Serviciul de Informații privind Incidentele al asociației (IIS).

Franța

Conform Poliției naționale franceze, în Franța au loc anual aproximativ 2.300 incidente infracționale legate de transportul de mărfuri. 31% dintre incidentele din zona Parisului sunt furturi din trailere, în 2014 având loc 145 astfel de infracțiuni. Tot anul trecut au fost raportate 30 de deturnări de vehicule. 20% din totalul de incidente, adică 460 cazuri, au avut loc în regiunea extinsă a Parisului.

Infractorii care taie prelate țintesc de obicei camioanele cu încărcătură foarte grea, după un scurt control vizual asupra suspensiei spate.

Majoritatea deturnărilor de vehicule au loc în primii kilometri după ce au pornit de la centrele de distribuție, deoarece rutele nu se schimbă. Camioanele sunt, de asemenea, mai vulnerabile cu câțiva kilometri înainte de a ajunge la destinație, atunci când șoferii sunt mai puțin vigilenți, încetinesc și este posibil chiar să oprească. Vehiculele deturnate de obicei nu sunt duse foarte departe înainte ca încărcătura să fie transferată în alte vehicule, ceea ce face dificilă notificarea autorităților de către companiile de tracking pentru ca acestea să acționeze la timp.

În zona Parisului, se întâmplă deturnări de vehicule prin intermediul unor false echipaje de poliție. Cele mai populare produse în rândul hoților care acționează pe teritoriul Franței sunt tutunul, electronicele și parfumurile. Furturile din depozite sunt rare, adjudecându-și numai 3% din incidente, conform datelor poliției.

În fine, furturile de marfă raportate în Franța au crescut cu 40% în 2014 comparativ cu 2013.

Italia

Au fost raportate 1.200 de furturi în tranzit către autoritățile din Italia în 2014, ceea ce reprezintă 70% din infracțiunile privind transportul de marfă. 30% din furturi au avut ca țintă diverse tipuri de facilități, rata de violențe în Lombardia, Apulia și Campania fiind cu mult peste media europeană. Se pare ca Mafia nu a murit, ba chiar își adjudecă un rol central. Centrul de interes s-a mutat către medicamente, mărfuri cu valoare mare, tutun și băuturi, precum și către delicatese.

Cele mai răspândite moduri de operare sunt furtul din trailere în parcările nepăzite, cel mai adesea acestea survenind pe timpul nopții. Infractorii nu ezită să folosească violența.

Deturnările de vehicule au survenit în special pe drumuri regionale, în apropierea ieșirilor de pe autostradă. Camioanele sunt de obicei oprite prin baraje pe șosea. Utilizarea sistemelor de bruiaj al GPS-ului a survenit în toate cazurile de furt cu valoare ridicată din Apulia, în 90% în Campania, în 75% în Lazio și 50% în Emilia Romagna.

S-au semnalat, de asemenea, bande din Estul Europei active în Sud. Și pentru că tot am vorbit despre Mafie, se pare că au fost raportate cazuri în care a cumpărat acțiuni sau chiar companii de transport aflate în dificultate pentru a spăla bani sau pentru a intra fraudulos în posesia unor mărfuri.

Germania

Cele mai populare moduri de operare sunt furtul din trailere în zonele de odihnă de pe autostrăzi și furturile de trailere. În 2014, au fost confirmate de către poliție 672 cazuri de furturi din trailere în Saxonia Inferioară, dintr-un total estimat de 5.000 astfel de incidente în toată Germania. Poliția a confirmat 1.700 furturi de camioane/trailere cu sau fără încărcătură în 2013, în timp ce pentru anul trecut nu au fost centralizate încă toate datele.

De asemenea, și furturile din depozite sunt destul de răspândite, mai ales în zonele rurale.

În Germania, sunt doar două parcări recunoscute a fi sigure, Uhrsleben, pe A2, și Wornitz, pe A7, conform Organizației Europene a Parcărilor Sigure (ESPORG). Bandele criminale țintesc zonele de odihnă nesecurizate, deoarece oferă cea mai mare varietate de potențiale victime. Cele mai frecvente incidente s-au înregistrat pe A2 (Vest-Est) și A7 (Nord-Sud).

Cele mai multe furturi din vehicule sunt opera unor bande oportuniste care taie prelatele laterale sau sparg încuietorile vehiculelor pentru a se uita la marfa din interior. Încărcăturile neinteresante rămân neatinse. Destul de frecvent, zeci de vehicule din aceeași parcare au prelatele tăiate în aceeași noapte, iar hoții se întorc de multe ori în parcările unde au avut succes.

Încercând să evite confruntarea cu victimele, infractorii operează mai ales la adăpostul întunericului, atunci când șoferii dorm. Dacă sunt „deranjați”, au tendința să fugă.

Țintele principale în Germania sunt produsele electronice și cele metalice, urmate de cosmetice, alimente și băuturi, îmbrăcăminte și încălțăminte.

Multe bande criminale își au originile în țări învecinate din Europa Centrală și de Est, cum ar fi Polonia, Republica Cehă, Ungaria, Moldova, România, Bulgaria sau Ucraina.

Preluările frauduloase de marfă sunt în creștere, infractorii utilizând bursele online pentru a „poza” ca transportatori legali și a obține comenzi de transport.

Rusia

Furtul din trailere este cel mai comun tip de incident, în parcări sau benzinării. Principalele zone de risc sunt autostrada M10 între Moscova și St Petersburg, M4 între Moscova și Rostov pe Don și M1 între Moscova și granița cu Polonia.

Preluările frauduloase de marfă sunt comune, în special în Moscova și St Petersburg. De asemenea, Rusia suferă de pe urma numeroaselor jafuri la facilități și depozite și deturnări de vehicule. Furturile din vehiculele în mișcare sunt mult mai răspândite în Rusia decât în orice altă țară. Datele oficiale (ianuarie-septembrie 2013) prezintă 32.888 incidente în industria de transporturi în Rusia, din care 577 deturnări și jafuri.

Sistemul rutier al acestei țări se află încă în curs de modernizare. Este foarte posibil ca un transport prin Rusia să fie nevoit să oprească la un moment dat din cauza unor șosele nepavate, în lucrări sau neiluminate. De asemenea, o problemă importantă este reprezentată de distanța foarte mare dintre centrele organelor de aplicare a legii.

Rusia este câmpul de bătălie preferat de crima organizată. Electronicele, băuturile, alimentele, tutunul și produsele cosmetice și de igienă sunt cele mai populare în rândul infractorilor și pot fi asimilate cu ușurință în piața legală.

Modurile de operare tind a fi sofisticate în zonele urbane (scheme de fraudă pe mai multe niveluri, falși transportatori și șoferi, manipularea sigiliilor, bruiarea sistemelor GPS) și violente în zone izolate, cum ar fi în Urali, Siberia și Orientul Îndepărtat.

Bandele de crimă organizată pot cu ușurință să cumpere sau să imite companii de transport licențiate. O altă problemă este „falsa poliție”, criminalii făcând rost cu ușurință de tot felul de documente de legitimare sau echipamente care să forțeze camioanele să oprească.

Nivelul ridicat de sărăcie a rezultat într-o creștere a numărului de hoți „amatori”, care își procură astfel produse pentru consumul propriu sau pentru vânzare.

Marea Britanie

Tipul dominant de incident este furtul din trailere. Jafurile la facilitățile de depozitare reprezintă o altă componentă majoră a criminalității din Marea Britanie, iar gama de produse vizate este foarte largă. Violența este o complicație pe care infractorii încearcă să o evite, având în vedere diferența dintre penalitățile pentru furt și pentru atac.

Rețeaua foarte bine dezvoltată de autostrăzi le permite infractorilor să se deplaseze cu ușurință. Infracțiunile în parcările nepăzite apar cel mai adesea de-a lungul celor mai circulate rute, cum ar fi A1/M1 de la Londra către Scoția, M5/6 în Vestul Angliei, de la Devon la Birmingham și către Manchester/Liverpool, M40 de la Londra la Birmingham și A14, din Portul Felixstowe către Birmingham.

Jafurile au loc, de obicei, în week-end-uri, atunci când este mai puțin personal în depozit care să protejeze mărfurile.

Fraudele reprezintă un fenomen îngrijorător. Infractorii se dau drept angajați ai companiilor, care le transmit șoferilor că s-a schimbat punctul de descărcare. În cea de-a doua locație, marfa este furată. Acest fenomen reflectă lipsa unor proceduri „robuste” de predare a mărfii în cadrul unor companii logistice.

Folosirea burselor online și a unor website-uri sau e-mail-uri frauduloase este un fenomen destul de răspândit pe piața britanică. Infractori din Europa Centrală și de Est se prezintă adesea ca firme respectabile din Marea Britanie ca să comită fraude în zona ECE.

Informațiile oferite de către forțele de ordine sugerează că ar fi aproape 50 organizații criminale în domeniul transporturilor care ar opera în Marea Britanie.

Cele mai furate produse sunt parfumurile, produsele farmaceutice, electronicele, băuturile alcoolice, tutunul, îmbrăcămintea, materiile prime și metalul.

Infractorii urmăresc șoferii sau încărcăturile prin intermediul social media și s-au înregistrat cazuri în care chiar au spart prin hacking un sistem de comandă pentru a deturna marfa. De asemenea, hoții cumpără companii de transport aflate în dificultate și le operează suficient timp pentru a câștiga contracte cu mărfurile care îi interesează.

Criminalitatea cibernetică este o amenințare în creștere în supply-chain-ul din Marea Britanie.

Olanda

Furtul din trailere este cel mai răspândit tip de incident, cu 366 cazuri înregistrate oficial de către Poliția olandeză, cu 15% mai puține decât în 2013. Aceste furturi apar mai ales în spațiile de repaus de pe drumurile regionale sau în cadrul proprietăților industriale, unde vehiculele încărcate sunt lăsate adesea nesupravegheate pentru lungi perioade de timp. Rutele de tranzit către Germania și Belgia sunt locațiile predominante ale acestor incidente. Zonele „fierbinți” sunt Venlo, Asten, Appeldoorn, Hazeldonk și Breda.

Cele mai periculoase zone de odihnă de pe autostrăzi în 2014 au fost pe A50 (De Stomp și Ganzenven), pe A67 (Oeienbosch), A2 (Bosserhof) și A16 (Hazeldonk-West).

Furturile de trailere încărcate sunt, de asemenea, frecvente, fiind înregistrate 46 de cazuri în 2014, majoritatea în zonele Helmond, Rotterdam, Etten-Leur, Tilburg și Breda și având loc mai ales noaptea și la sfârșitul săptămânii. În schimb, jafurile și deturnările de vehicule sunt rare.

În Olanda, cele mai populare mărfuri pentru hoți sunt produsele electronice, având în vedere faptul că aici se află mulți producători și depozite de profil. În 61% dintre cazuri, au fost tăiate prelatele camioanelor. Iar infractorii sunt atât locali, cât și proveniți din alte țări, inclusiv din Europa Centrală și de Est.

Preluările frauduloase de marfă au crescut ca număr, ca rezultat al faptului că multe companii utilizează bursele online. În 2014 au fost înregistrate 23 de incidente, față de numai 6 în 2013. (Sursa: Vigilant, buletinul informativ al TAPA EMEA)

Top zece puncte „fierbinți” din Europa

– Franța (Paris)

– Italia (Lombardia, Apulia, Campania)

– Germania (autostrăzile de tranzit)

– Rusia (Moscova, St Petersburg și autostrăzile de tranzit)

– Marea Britanie (autostrăzi)

– Olanda (S-E, Rotterdam)

– Belgia (autostrăzile de tranzit)

– Suedia (triughiul sudic)

– Spania (Madrid, Catalonia, Aragon, Andalusia)

– Europa Centrală și de Est (Polonia, Ucraina)

Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.