SETRA: 60 de ani de autocare turistice compacte

Împlinirea a șase decenii în realizarea de autocare compacte a însemnat pentru echipa Daimler momentul potrivit de a realiza o incursiune în trecut.

Astfel, alături de modelul de ultimă generație Setra ComfortClass S 511 HD, au putut fi admirate și chiar testate autocare ce au scris istorie pentru producătorul german. Evoluția în timp a autocarelor capătă o claritate deosebită atunci când, în cadrul aceleiași sesiuni de drive-test, poți conduce modele precum S 6, S 208 H, S 210 HD și, bineînțeles, S 511 HD.

Este impresionantă calitatea acestor autovehicule, care ar putea fi, fără probleme, acceptate ca piese de muzeu valoroase. În special modelul S 6 a atras entuziasmul jurnaliștilor prezenți la eveniment. Acest autocar produs în 1955 asigură în continuare un nivel de confort extraordinar.

Multe lucruri s-au schimbat în industrie, însă acest eveniment ne-a demonstrat „pe viu“ că pasagerii de acum 60 de ani puteau călători la un nivel comparabil celui din zilele noastre. Pare greu de crezut, însă multe dintre elementele de confort introduse cu atâta îndrăzneală de către Setra în urmă cu șase decenii au suferit ajustări și îmbunătățiri, conceptul rămânând totuși neschimbat. Marile schimbări au survenit însă la capitole precum siguranță, eficiență și bineînțeles, protecția mediului.

Practic, șoferul este cel care a beneficiat direct și în cea mai mare măsură de evoluția acestei industrii. Iar diferențele sunt fantastice.

Fără compromisuri

S 511 HD este varianta cea mai scurtă oferită de seria ComfortClass 500, propunând o combinație utilă între confort și siguranță fără compromisuri, specifice autovehiculelor Setra, și dimensiuni care să îi permită o excelentă manevrabilitate chiar și pe străzile cele mai înguste. Acest autocar, cu o lungime de aproape 10,5 m, este dedicat grupurilor turistice mai reduse, fiind succesorul modelului S 411 HD, aparținând TopClass 400.

S 511 HD oferă posibilități multiple de amenajare a interiorului. Faptul că se adresează grupurilor mici, ce călătoresc în condiții de confort ridicat, determină dotarea autocarului, în numeroase cazuri, cu elemente speciale, precum bucătăria, sau amenajarea unei zone cu mese în partea din spate, ce devine astfel ideală pentru întâlniri de afaceri. Autocarul poate fi livrat și cu intrare în partea din spate, existând, totodată, diverse tipuri de scaune ce pot fi comandate.

Cala pentru bagaje are un volum ce variază în funcție de poziția celei de-a doua uși. Cu intrarea pe centru și toaletă, cala pentru bagaje ajunge la 5,3 mc, fără toaletă spațiul pentru bagaje atingând 6,5 mc. Cu ușa poziționată în partea din spate, cala pentru bagaje ajunge la 7,5 mc. În funcție de clasificarea aleasă, S 511 HD oferă o capacitate între 32 și 41 de scaune.

Agilitatea autocarului este asigurată inclusiv prin „scurtarea“ segmentelor din față și spate cu 625 mm, respectiv 120 mm, față de modelul superior S 515 HD.

La capitolul siguranță, S 511 HD este echipat la standardele obișnuite Setra: FCG – Front Collision Guard, AEBS – sistemul avansat pentru frânarea de urgență, Lane Assistant – sistemul de avertizare în cazul părăsirii accidentale a benzii de rulare și opțional, ABA 3 – Active Brake Assist cu control al proximității pentru pilotul automat (ART).

S 511 HD este echipat cu OM 470, motor cu șase cilindri în linie, aparținând generației „BlueEfficiency Power“ și dezvoltând o putere de 394 CP.

Cutia de viteze manuală GO 210, cu șase trepte echipează vehiculul în varianta standard, opțional fiind disponibilă și varianta automată GO 250-8 PowerShift, cu opt trepte. De altfel, această a doua variantă a echipat autocarele testate în timpul evenimentului – un nou prilej de a aprecia fucționalitatea și nivelul ridicat de confort și siguranță oferit de GO 250-8 PowerShift, o cutie de viteze adaptată perfect pentru autocare.

Accent pe eficiență

Lansată în toamna anului 2012, ComfortClass 500 a adus, pe lângă elementele de confort, siguranță și design ce setează noi standarde, și îmbunătățiri importante la capitolul de protecție a mediului și eficiență. Trecerea la standardele EURO VI a însemnat o reducere a emisiilor de particule cu 60%, față de EURO V, iar oxizii de nitrogen (Nox) au scăzut cu 80%. Și toate acestea în condițiile în care consumul de carburant a scăzut. Un alt avantaj este legat de creșterea intervalelor de service de la 90.000 km, pînă la 120.000 km sau doi ani.

Setra a dorit ca Seria 500 să acopere într-un mod cât mai eficient nevoile operatorilor de transport, indiferent de tipul de transport desfășurat. Amintim în acest sens apariția, anul trecut a modelului S 519 HD, aflat în cealaltă extremă a gamei față de S 511 HD. S 519 HD poate asigura o capacitate de transport de până la 71 de scaune, fiind astfel ideal pentru cursele lungi. Autocarele cu podea cu înălțime intermediară, S 515 MD și S 516 MD, completează conceptul de „produs potrivit pentru fiecare aplicație” dezvoltat în cadrul gamei ComfortClass.

Însă, poate cel mai spectaculos aspect al ComfortClass 500 îl reprezintă consumul de carburant. Într-o perioadă în care operatorii de transport au devenit mai atenți ca niciodată la costurile legate de motorină, noua serie a demonstrat, în cadrul testelor comparative desfășurate după lansare, că reușește să asigure o reducere a consumului cu 8,2% față de modelele precedente, EURO V.

Tradiție neîntreruptă

Cu o lungime de 6,7 m, S 6 este cel mai mic autocar Setra realizat vreodată. Cu exact 60 de ani în urmă, Karl Kässbohrer Fahrzeugwerke GmbH, companie apărută în Ulm, prezenta, la expoziția auto de la Geneva, modelul S 6, ca fiind primul autocar cu caroserie autoportantă. Inginerii companiei au reușit să depășească numeroasele provocări aduse de un autovehicul cu o concepție complet nouă, iar rezultatul final a adus un succes răsunător în rândul clienților și al presei. Suspensia independentă față, o nouă transmisie, suprafața vitrată impresionantă sunt câteva dintre elementele care au impresionat.

1.172 de autocare model S 6 au fost produse și vândute până în anul 1964.

În 1965, a fost prezentat modelul S 7, succesorul lui S 6. Având 7,67 m lungime, autovehiculul oferea spațiul necesar pentru șapte rânduri de scaune. S 7 prezenta deja o parte dintre elementele caracteristice viitoarei Serii 100.

S 80 a continuat tradiția autocarelor compacte Setra, intrând în producție în martie 1968. Oferind 34 de scaune, S 80 avea o lungime de 7,69 m și o lățime de 2,3 m lățime. Începând cu 1975, acest model a fost produs și în varianta de 2,5 m lățime. În total, vânzările lui S 80 au atins 1.246 de unități, între anii 1968 și 1977.

Seria 200 a continuat tradiția autocarelor de mici dimensiuni prin modelele S 208 H și S 210 HD. Odată cu Seria 200, Setra a dezvoltat un sistem modular de producție. Totuși, pentru S 208 H, prezentat pentru prima dată în 1979, au fost necesare anumite modificări, cum ar fi transmisia și lipsa ușii spate, aceasta fiind dispusă la mijloc. De asemenea, modelul S 208 H nu avea suspensie pneumatică și retarder. Manevrabilitatea excelentă făcea acest autocar ideal pentru traseele montane, iar pasagerii beneficiau de un confort ridicat asigurat de numeroase dotări precum scaunele reclinabile, geamurile duble de mari dimensiuni și un nou sistem de ventilație și încălzire. În 1980, autocarul a primit frâne pe discuri pentru puntea față. La solicitarea clienților, S 208 H putea fi livrat cu aer condiționat, toaletă și într-o variantă mai îngustă (2,3 m lățime).

Primul compact cu podea ridicată realizat de Setra a fost S 210 HD. Modelul de 9,34 m lungime beneficia de control electronic pentru încălzire și aer condiționat, iar din 1984, ABS-ul a devenit o dotare standard.

Producerea de autocare compacte a continuat și pe parcursul următoarelor serii prin modelele S 309 HD, S 411 HD și S 511 HD.

Fișă tehnică

Setra ComfortClass S 511 HD

Dimensiuni (lungime/lățime/înălțime): 10.465/2.550/3.770 mm

Ampatament: 5.005 mm

Motor: OM 470

Cilindree: 10,7 l

Nr. cilindri: 6 în linie

Putere maximă: 394 CP

Cuplu maxim: 1.900 Nm la 1.100 rpm

Transmisie: Mercedes-Benz PowerShift GO 250-8, opt trepte

Locuri: 36 + 1 scaune

Rezervor motorină: 310 l

Rezervor AdBlue: 40 l

Cală bagaje: 5,3 mc (intrare centrală și toaletă) sau 8 mc (intrare în spate)

Sisteme de siguranță și suport: ESP, ASR, tempomat, BAS (asistență la frânare), Lane Assistant, ART, ABA, PPC (Predictive Powertrain Control).

Setra S 6

Setra S 6

An de construcție: 1955

Dimensiuni (lungime/lățime/înălțime): 6.700/2.250/2.630 mm

Motor: Henschel 517 D 4 K

Nr. cilindri: 4

Locuri: 20 + 2 scaune

Setra S 208 H

An de construcție: 1979

Dimensiuni (lungime/lățime/înălțime): 7.600/2.500/3.030 mm

Motor: Daimler Benz OM 352 A

Locuri: 29 + 1 scaune

S 210 HD

An de construcție: 1988

Dimensiuni (lungime/lățime/înălțime): 9.340/2.500/3.500 mm

Motor: Daimler-Benz OM 421

Nr. cilindri: 6, dispunere în V

Locuri: 27 + 1 scaune

Radu BORCESCU

Dresda, Germania

radu.borcescu@ziuacargo.ro

 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.