Sinergiile în transport, soluţia viitorului?

Cum răspund companiile din sectorul logistic la provocările de protecţie a mediului și nu numai

Productivitate crescută, costuri reduse, emisii de CO2 semnificativ scăzute şi transparenţă în cadrul întregului Supply Chain. Poate părea un scenariu desprins dintr-o carte cu poveşti de afaceri, însă este realitate. Acestea sunt promisiunile „Collaborative Transportation” (n.r. colaborarea în transport), care, spun companiile, sunt îndeplinite cu succes.

Gabriel Andronescu, General Manager CHEP România

Pe lângă o volatilitate semnificativă a preţului combustibilului din ultimii ani, o problemă reală la nivel european şi extrem de acută în Italia, este încărcarea insuficientă a camioanelor în timpul transportului de marfă. La nivel european, procentul mediu de încărcare este de 75%-80%. Poate fi acesta îmbunătăţit?

Două proiecte ambiţioase

Soluţia găsită de companii a luat forma colaborării în transport.

Compania CHEP, Carrefour Italia şi Procter & Gamble au implementat un sistem sinergic capabil să elimine parcurgerea de kilometri fără încărcătură şi să reducă atât costurile de transport, cât şi emisiile de carbon. Este ceea ce partenerii numesc cercul virtuos al colaborării – mai puţine curse, mai puţine camioane utilizate, mai puţină poluare, fonduri economisite şi clienţi pe deplin mulţumiţi.

Rezultatele experimentului italian au fost impresionante – emisii de CO2 reduse cu 65 de tone metrice într-un an şi perspectiva de a reduce încă 3000 de tone metrice în următorii 3 ani, în condiţiile extinderii numărului de parteneri şi a zonei geografice acoperite. De asemenea, numărul de kilometri parcurşi a scăzut, în medie, cu 18%.

Un parteneriat similar este şi cel dintre CHEP şi Carrefour Franţa, al cărui obiectiv a fost să optimizeze întregul Supply Chain în care acestea activează, prin îmbinarea unor avantaje logistice cu sarcini administrative reduse. Carrefour îşi dorea de la colaborarea cu CHEP o sinergie în transport, menită să îmbunătăţească timpul de livrare al depozitelor, ce anterior avusese de suferit din cauza întârzierilor, iar transparenţa logistică şi schimbul optim de informaţii şi resurse disponibile ar fi facilitat, în schimb, crearea unui program săptămânal de colectare şi un orar fix pentru descărcarea produselor.

Programul de colaborare în transport dintre CHEP şi Carrefour a implicat 8 linii principale de colectare a paleţilor, folosite pentru a livra paleţii către depozitele hypermarket-urilor Carrefour, cu scopul de a reduce timpul de aşteptare şi kilometrii parcurşi fără încărcătură. În cifre, aceşti parametrii s-ar traduce prin 5000 de camioane pe an şi 3,1 milioane de paleţi. Au fost eliminate astfel convorbirile telefonice, stabilirea manuală a orarelor de transport ori a întâlnirilor. În schimb, viteza operaţională şi fluiditatea au fost semnificativ îmbunătăţite, acelaşi lucru întâmplându-se şi cu regenerarea, recentralizarea resurselor, optimizarea flotei de transport şi fluxurile de retur. Beneficiile nu se limitează însă la companii, ci vizează în mod direct şi mediul, prin scăderea semnificativă a emisiilor de CO2 ce ar fi fost generate de călătoriile fără încărcătură.

Aşa cum reiese din cele două exemple, implementarea unei astfel de soluţii avantajează întregul Supply Chain – companiile de transporturi pot maximiza productivitatea vehiculelor, iar producătorii şi retailerii beneficiază de tarife mai bune. În plus, încheierea unor acorduri de colaborare lasă loc pentru tot mai puţine dispute şi constrângeri în cadrul pieţei, iar standardele de calitate sunt aplicate în mod uniform.

La nivel global, CHEP colaborează cu clienţii săi prin Programul European de Transport în Colaborare, împărţind transportul cu peste 50 de companii.

Succesul înregistrat de proiectele de colaborare în transport au dus la asumarea de către CHEP a unui nou obiectiv ambiţios – acela de a fi liantul între companiile implicate în Supply Chain, prin facilitarea unei colaborări pe orizontală cu scopul de a reduce costurile şi emisiile de CO2. Prin poziţia sa strategică în cadrul Supply Chain, CHEP poate juca un rol neutru în optimizarea acestui proces.

Principalele provocări

Sinergia în transporturi presupune disponibilitatea deplină şi transparenţa tuturor actorilor implicaţi. La fel de importantă este şi viziunea de ansamblu, care să facă posibilă gestionarea în simbioză a fluxului de marfă, asigurarea permanentă a compatibilităţii între diferitele tipuri de vehicule implicate şi categoriile de mărfuri transportate, dar şi precizia milimetrică în stabilirea orarului pentru fiecare cursă în parte.

„Sustenabilitatea este cuvântul cheie la ora actuală, iar domeniul nostru nu putea face excepţie. Misiunea CHEP este de a oferi soluţii inovatoare, avantajoase atât pentru clienţii noştri şi consumatorii acestora, cât, mai ales, pentru mediul înconjurător. Produsele de calitate şi expertiza vastă în domeniu ne recomandă şi ne bucurăm de fiecare dată când companiile ne înţeleg mesajul şi aleg să ni se alăture. Avem convingerea că împreună putem construi un model de business solid şi de viitor, definit de 3 cuvinte cheie – a reduce, a refolosi şi a recicla”, a afirmat Gabriel Andronescu, General Manager CHEP România.

Beneficii concrete

În intervalul august 2014 – februarie 2015, programul de colaborare în transport implementat de CHEP a dus la economisirea a 1.461.183 de kilometri şi o reducere a emisiilor de CO2 cu 1452 de tone. Prin soluţii multimodale au fost economisiţi alţi 6.792.849 kilometri şi 5463 de tone CO2, iar bilanţul total pentru acest interval de timp îi poate convinge chiar şi pe cei mai sceptici dintre specialişti: un total de 9.496.580 kilometri şi 8244 tone CO2 mai puţin.

O viziune diferită

În cifre, performanţele CHEP la nivel european sunt remarcabile – peste 17.000 de clienţi, peste 500.000 de transporturi, 120 de asociaţi, 100 de flote dedicate CHEP şi peste 700 de parteneri în rândul firmelor de curierat. În Europa, CHEP este o prezenţă activă în 22 de ţări, activitatea fiind coordonată prin intermediul a 11 birouri logistice. La nivel mondial, lucrurile stau chiar mai bine de atât – 285 de milioane de paleţi şi containere puse la dispoziţia a peste 500.000 de unităţi client în 56 de ţări.

Explicaţia titlului de „lider global în servicii de reutilizare în comun a paleţilor şi containerelor” stă în modelul extrem de simplu de reutilizare în comun a acestora. Pe scurt, CHEP furnizează producătorilor paleţi şi containere gata de utilizare. La primirea echipamentelor CHEP, produsele sunt încărcate şi expediate prin intermediul Supply Chain; la capătul acestuia, după încheierea operaţiunillor de descărcare, paleţii goi se reîntorc la cel mai apropiat centru de service CHEP, unde sunt verificaţi şi recondiţionaţi, atunci când este necesar, după care întreg procesul este reluat.

Gabriel Andronescu, General Manager CHEP România:

„La fel ca în orice business, expansiunea şi inovaţia sunt preocupări constante şi pentru CHEP. Ceea ce ne diferenţiază însă de competitori este modul în care ne raportăm la acestea. Filosofia CHEP se bazează pe simplitate, eficienţă şi flexibilitate, nu ne lansăm în proiecte extravagante, ci oferim colaboratorilor noştri acel serviciu la care ne pricepem cel mai bine, dar pe care îl perfecţionăm în permanenţă”.

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.