Sisteme noi de asistenţă pentru vanurile Mercedes

La finalul lunii februarie, Mercedes a organizat TecForum 2013, unde au fost prezentate o serie de sisteme noi de asistenţă, ce au ca scop sporirea nivelului de siguranţă activă, fapt care ar trebui să se materializeze prin scăderea numărului de evenimente rutiere în care sunt implicate vehiculele comerciale.

În cadrul evenimentului ne-au fost prezentate şi apoi demonstrate abilităţile acestor noi sisteme de asistenţă. Crosswind Assist este sistemul care va reprezenta o premieră mondială în momentul în care va fi lansat şi, în plus, avem Collision Prevention Assist, Blind Spot Assist, Lane Keeping Assist şi Highbeam Assist, acestea urmând, de asemenea, să fie disponibile în curând pentru vehiculele comerciale.

Premiera mondială Crosswind Assist

Sistemul de asistenţă împotriva vântului din lateral reprezintă o premieră mondială în segmentul vanurilor. În limitele a ceea ce este fizic posibil, sistemul compensează efectele vântului ce suflă din lateral şi influenţează mersul vehiculelor. Acesta reduce semnificativ stresul conducătorului auto, şoferii nemaifiind luaţi prin surprindere şi nevoiţi să acţioneze din impuls atunci când o rafală de vânt izbeşte maşina din lateral. Crosswind Assist a fost dezvoltat pentru a îmbunătăţi siguranţa vehiculelor comerciale. Dimensiunile vehiculelor utilitare cu plafon înălţat şi/sau cu ampatamente mai lungi amplifică efectul pe care îl are vântul din lateral asupra maşinii. Pentru a contracara această forţă a vântului, sistemul frânează automat una dintre roţile aflate pe partea de unde suflă vântul, făcând vehiculul să revină pe traiectoria corectă. Sistemul este bazat pe ESP şi devine activ la viteze de peste 80 km/h.

Collision Prevention Assist şi Break Assist Pro

În trafic sunt situaţii în care maşinile ajung prea aproape una de cealaltă, crescând astfel riscul unei coliziuni. Acest sistem îl avertizează imediat pe şofer dacă este prea aproape de cel din faţă şi îl face să menţină o distanţă de siguranţă. Un senzor radar care se află în bara de protecţie faţă măsoară continuu distanţa faţă de orice vehicul care se deplasează înainte pe aceeaşi bandă, precum şi vitezele relative între cele două vehicule. Pe baza acestor date, sistemul, care poate fi activat la peste 30 km/h, determină cât de mare ar trebui să fie distanţa pentru a fi în siguranţă. În cazul în care distanţa scade la un sfert sau mai puţin faţă de distanţa de frânare necesară, sistemul avertizează şoferul, informaţia aceasta clipind pe display. Această clipire din bord va deveni şi mai frecventă pe măsură ce distanţa scade şi va fi completată şi de o avertizare acustică. Sunetul este declanşat cu aproximativ trei secunde înainte de impact, fapt care îi permite şoferului să frâneze sau să ia alte măsuri de evitare a coliziunii. Ori de câte ori există pericolul unei coliziuni, vom fi avertizaţi, dar nu numai atât. Sistemul Brake Pro Assist, care oferă asistenţă la frânare, va deveni activ. Mai concret, în cazul în care sistemul de asistenţă împotriva coliziunii este activ, iar şoferul apucă să calce frâna, dar nu suficient de tare, acest asistent măreşte presiunea în pompa de frână instant şi face ca orice apăsare de frână să se transforme într-o frânare mai violentă, dar care opreşte maşina în siguranţă, evitând astfel coliziunea. Sistemul poate creşte sau reduce forţa de frânare, în conformitate cu datele furnizate de asistentul de avertizare de proximitate.

Blind Spot Assist: siguranţă sporită la schimbarea benzii

Sistemul de asistenţă Blind Spot este activ la viteze de peste 30 km/h şi utilizează unde radar, aflate pe lateralele vehiculului, câte două pe fiecare parte. Acesta este practic un sistem care te avertizează dacă se află un alt vehicul în unghiul mort al oglinzii. Dacă senzorii detectează o maşină deplasându-se în unghiul mort, un triunghi roşu de avertizare apare în oglinda exterioară de pe partea în care vehiculul se află. Dacă sistemul de siguranţă detectează că şoferul doreşte să schimbe totuşi banda, mai exact în momentul în care dă semnal, acesta va emite o avertizare acustică.

Lane Keeping Assist

Sistemul de „păstrare a benzii“ dispune de o gamă largă de tehnologii sofisticate, inclusiv o cameră montată în parbriz pentru a urmări ce se întâmplă în faţă. Camera este conectată la o unitate de control electronică, aceasta măsurând datele înregistrate în scopul de a identifica banda şi marcajele aferente prin analiza diferenţelor de contrast. În cazul în care maşina este pe cale de a trece marcajele de pe şosea, fără a semnaliza, unitatea de control va considera acest lucru ca fiind o părăsire de bandă accidentală iar şoferul va fi avertizat acustic. Lane Keeping Assist este activ la viteze de peste 60 km/h şi reacţionează nu numai la marcajele albe, dar şi la cele galbene. Şoferii pot opri sistemul în cazul conducerii pe drumuri de ţară sau pe drumuri mai înguste, acesta putând să devină uşor deranjant din cauza multiplelor avertizări.

Iluminarea optimă a drumului

Highbeam Assist este o premieră pentru sectorul van şi înseamnă concret asistenţă la iluminare. Sistemul comută pe faza lungă automat, în afara oraşului, în conformitate cu situaţia analizată şi interpretată de senzori. Acest lucru permite conducătorilor auto să vadă curbele, pietonii şi zonele în care ar putea apărea un pericol mai devreme şi mai clar, dar, de asemenea, previne şi orbirea participanţilor la trafic, care vin din sens opus, oprind faza lungă atunci când este cazul. După ce vehiculul care vine din față trece,, comută la loc pe faza lungă. Acest sistem de asistenţă funcţionează la viteze de 60 km/h sau mai mult şi va fi disponibil pentru farurile cu bi-xenon, dar şi pentru cele clasice, cu halogen. Noile sisteme de asistenţă destinate vehiculelor comerciale sunt în prezent în faza finală de dezvoltare şi testare. În funcţie de tehnologia, gama de aplicare şi model, noile sisteme de siguranţă vor fi disponibile pentru utilitarele Mercedes-Benz, fie în standard, fie opţional. Acest lucru permite fiecărui client Mercedes-Benz să opteze pentru un nivel de maximă siguranţă, în conformitate cu cerinţele aplicaţiei desfăşurate.

Alexandru STOIAN

Frankfurt, Germania

alexandru.stoian@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.