SKAL, Volvo FMX!

Dupa ce a iesit prima data la rampa in aprilie, in cadrul expozitiei Bauma de la Munchen, noul Volvo FMX a avut o intalnire directa cu presa de specialitate, in cadrul unor zile in care am avut ocazia de a testa mai multe configuratii ale acestuia, la sfarsitul lunii mai, in cariera Kallered din Goteborg. Acolo, am putut sa ne convingem de performantele noii game Volvo destinate special aplicatiilor din constructii, chiar de la volanul noului X Factor al constructorului suedez.

Reamintim ca Volvo Trucks a decis crearea unei game separate pentru activitatea de santier, FMX, departajand-o de vehiculele destinate transportului general din gama FM printr-o serie de noutati tehnice demne de luat in seama, menite sa usureze misiunea operatorilor din domeniu si sa adauge un plus de siguranta si eficienta activitatii lor atat de solicitante. Pe scurt, in cadrul testelor de la Kallered, in afara de obisnuita trecere vizuala in revista a noutatilor, am avut oportunitatea de a incerca mai multe versiuni de autosasiu si cap tractor ale noului Volvo FMX pe trei parcursuri diferite, presarate cu tot ce are activitatea de constructii mai spectaculos, de la pante cu grad de inclinatie de 25-30%, la denivelari, diferite suprafete de pietris si pamant, drum forestier etc. De asemenea, am avut ocazia sa testam performantele intregii game de motorizari pentru FMX, in combinatie cu cutii de viteze Powertronic sau I-Shift. Un aspect foarte important in dezvoltarea noului Volvo FMX l-au reprezentat consultarile detaliate cu transportatorii si soferii, care au durat mai bine de doi ani, modelul fiind cel mai potrivit raspuns la necesitatile si cerintele acestora. Este vorba despre un vehicul proiectat pentru a face munca soferului mai usoara si mai eficienta, fiind cunoscut faptul ca aplicatiile din domeniul constructiilor sunt foarte solicitante pentru conducatorul auto.

FMX este propulsat de motorizari de 11 l (330, 370, 410 si 450 CP in versiunea EURO 5 si 330, 370 si 410 CP in versiune EEV) sau 13 l (380, 420, 460 si 500 CP pentru EURO 5 si 420, 460 si 500 CP – EEV). Demn de mentionat este si faptul ca Volvo Engine Brake Plus (VEB+) ofera, acum, o putere de franare impresionanta, de pana la 375 kW la 2.300 rpm.

Sistemul de franare pe discuri Volvo EBS (controlat electronic) este disponibil cu pachete software Medium si High, atat pentru capetele tractor, cat si pentru autosasiuri. Programul Electronic de Stabilitate (EBS) este inclus in pachetul High si este disponibil pentru capete tractor in configuratie 4×2, 6×2 si 6×4 si pentru rigide cu 4×2 RAD-A4 si 6×2 RADT-A8. Gama de sisteme de franare include, de asemenea, versiuni de frane-tambur Z-cam, cu ABS. Gama de cabine include versiuni de zi L1EH1, cu inaltime interioara de 157 cm, cu 114 cm deasupra compartimentului motor. Cabina cuseta L2H1 ofera spatii de dormit pentru 1 sau 2 soferi si aceleasi inaltimi interioare, in timp ce cabina Globetrotter (L2H2) ofera, in plus fata de spatiile de depozitare mai generoase din partea superioara, o inaltime interioara de 196 cm si 153 cm deasupra tunelului motorului si, bineinteles, cusete confortabile pentru unul sau doi soferi. Sistemele de suspensie sunt pe arcuri sau versiuni pneumatice, acestea din urma fie numai pe spate, sau si pe fata.

I-Shift pe adresa dumneavoastra

Unul dintre cele mai interesante noi elemente propuse de Volvo FMX este cutia de viteze I-Shift, pentru care Volvo a dezvoltat P+, un program vocational special pentru activitatea din constructii. Va reamintim ca I-Shift este o cutie de viteze automatizata, cu 12 trepte, a carei dezvoltare a inceput in 1999, lansarea pe piata avand loc in 2002. In primul rand, un element nou propus prin intermediul noului program P+ al I-Shift este senzorul de incarcare, de natura sa asigure faptul ca vehiculul selecteaza treapta corecta de viteza la pornire, in functie de sarcina incarcata. Senzorul este instalat pe camioanele FMX echipate cu suspensie pe arcuri cu foi, foarte utilizata in domeniul aplicatiilor de santier. De exemplu, datorita acestui senzor, camionul va porni din treapta a 5-a de viteze atunci cand este incarcat, in loc de treapta a 3-a, selectata in cazul unui vehicul fara senzor. Un alt element este controlul in cazul urcarii pantelor, I-Shift asigurand acum mai multa putere si viteza in urcare, ba chiar de dinainte de atacarea pantei, prin intermediul unei turatii optime a motorului. De asemenea, functiunea previne schimbarea intr-o treapta superioara de viteze in urcarea pantei, ceea ce ar genera o pierdere de cuplu, soferul castigand viteza inainte de panta fara riscul schimbarii treptelor, lucru obtinut prin mentinerea butonului – (minus) apasat pe levierul schimbatorului si eliberarea lui cand camionul pierde viteza in panta. Schimbarea inferioara a treptelor se realizeaza normal.

Pe santier, nu de putine ori, soferii se confrunta cu situatia in care rotile patineaza in noroi sau pietris si trebuie sa imprime o miscare de balans vehiculului pentru a porni de pe loc. Acum, nu mai trebuie sa isi faca griji sau sa depuna eforturi suplimentare pentru asta, datorita functiunii „power start“. De asemenea, cu noul program P+ al I-Shift, este posibila actionarea prizei de putere (PTO) in timpul rularii cu viteze reduse, sub 10 km/h (de exemplu, pentru a imprastia nisip sau material in urma vehiculului, la constructia de drumuri sau in alte aplicatii).

Alte elemente foarte utile includ aplicatia de „hill start aid“ (ajutor la pornirea din rampa), asigurarea unui plus de cuplu motor la urcarea pantelor cu incarcatura grea, precum si asigurarea unui maximum de cuplu la frana de motor (VEB sau VEB+) la trepte mici de viteza, in mod manual, pentru o franare eficienta.

Raluca MIHAILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

Goteborg, Suedia

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.