Șoferii străini, o variantă reală!?

În contextul actual, migrația forței de muncă din România afectează toate industriile. Cu preponderență în Transporturi (dar nu numai), este de notorietate lipsa șoferilor profesioniști, din cauza ofertelor interesante făcute din Vestul Europei de firme cu renume și vechi de peste 80 de ani în acest domeniu. De multe ori, acestea rămân, însă, numai la nivel de ofertă, realitatea fiind, de obicei, alta, în momentul în care obligațiile la noul loc de muncă și salariul oferit nu mai corespund ofertei inițiale.

Cristian Helwig

Oricum sunt datori să încerce știind că, având această profesie de șofer profesionist, cu vechime și aptitudini sau, chiar, și fără vechime, oricând poți găsi un loc de muncă la întoarcerea în țară.

Este evident că trebuie să găsim soluții urgente pentru necesitățile și volumele de transport în creștere. Atenție, însă! În faza inițială, este necesar să fie abordat transportul național și distribuția.

Prima și cea mai rapidă măsură constă în creșterea veniturilor pentru șoferii din transport național și distribuție, până la un nivel în care confortul și faptul că sunt aproape de familie compensează câștigurile mai mari din transportul internațional.

A doua soluție rapidă (vom vedea cât de rapidă poate fi) este importul de șoferi profesioniști.

Este indicat să se importe șoferi din țări unde economia nu este așa de dezvoltată precum Nepal, Sri Lanka, Vietnam, Filipine, și unde se vorbește engleza la un nivel acceptabil.

Dacă, în alte domenii ale Logisticii, Servicii, Hotel și Restaurant, este de un real succes (cunosc câteva exemple elocvente în acest sens!), în domeniul transporturilor, atunci când este vorba despre șoferi profesioniști categoriile C, C+E, transport național, devine mult mai complicată angajarea unui șofer străin. Este mai ușor pentru șoferii ce posedă permise de conducere categoria B, pentru mașinile de distribuție și curierat cu MTMA pana la 3,5t.

Pași de urmat…

Astfel, în cazul în care vă decideți în acest sens, am următoarele sfaturi.

  • Luați legătura cu ambasada țării respective, vă poate informa în legătură cu actele necesare și vă poate recomanda firme de recrutare cu care să lucrați în acest sens.
  • Verificați ce documente sunt necesare pentru obținerea permisului de muncă și a vizei de lucru în România.
  • Verificați costurile de recrutare pentru fiecare viitor angajat; aceste sunt în intervalul 450-600 dolari. La aceste costuri, se adaugă un bilet de avion anual pentru efectuarea concediului.
  • Verificați dacă permisele de conducere eliberate de țara respectiva se pot preschimba fără examen, conform Ordinului 149/2014 ce modifică și completează Ordinul Ministrului Administrației și Internelor 163/2011, privind preschimbarea permiselor de conducere naționale eliberate de autoritățile competente ale altor state cu documente similare româneș
  • Angajați un avocat pentru verificarea contractului ce trebuie semnat între firma dumneavoastră și firma care face recrutarea. Elaborați un contract de muncă în limba română și engleză ce trebuie semnat de viitorul angajat.
  • Realizați traducerea în engleza a fisei de post și a Regulamentului de Ordine Interioara, ROI al firmei dumneavoastră.
  • Pregătiți un trainer sau un instructor vorbitor de limba engleză ce trebuie să facă parte din echipa ce face selectarea acestora, pentru verificarea îndemânării de a conduce un camion și a face selecția candidaților în privința aptitudinilor.

… 3 luni pentru perfectarea actelor și… multe altele

Aceste etape presupunând că au fost efectuate și viitorii angajați aleși, luați în considerare un termen de două până la trei luni pentru perfectarea actelor necesare.

La sosirea în țară a acestora, trebuie să fiți pregătiți cu spatii de cazare adecvate și o sală de curs pentru pregătirea acestora pentru conducerea unui camion sau a unui tractor cu semiremorcă, în conformitate cu legile naționale și cu regulamentele Comunității Europene aplicabile și în România.

Trebuie obținută rezidența în România și trebuie preschimbat permisul de conducere cu unul românesc.

Obținerea Cardului de Tahograf. Majoritatea nu posedă acest card și nu sunt obișnuiți cu utilizarea tahografului, fiind necesară o pregătire pentru utilizare tahograf, dar și pentru arimarea mărfurilor transportate.

Acești șoferi trebuie pregătiți pentru obținerea Certificatului de Competență Profesională șofer transport marfă, ce cuprinde cunoașterea Regulamentului EU 561/2006 privind timpi de condus, alte activități și odihnă, ADR și a altor regulamente subsecvente.

Echipajul, soluția în perioada de început

În contextul actual, legislația nu prevede susținerea examenului pentru obținerea Certificatului de Competență Profesională în altă limbă decât limba română. Probabil că, în viitorul apropiat, ca și în alte țări din Comunitatea Europeană, se va putea susține acest examen și în engleză. Acesta este, în contextul actual, un impediment major în posibilitatea angajării unui șofer profesionist din aceste țări.

Toate aceste activități sunt consumatoare de timp. Estimez că sunt necesare aproximativ trei luni pentru acoperirea lor, timp în care sunt angajații dumneavoastră. În acest timp, îi puteți folosi în echipaj, pentru a înțelege specificul activității de transport național pe care îl execută firma dumneavoastră.

Mai sunt și alte aspecte, ce țin de posibilitatea de a completa și a face observații pe CMR, la încărcare și descărcare.

În rest, găsirea adreselor necesita doar un GPS sau utilizarea clasicului Waze.

Un pic cam complicat, nu?

Cristian HELWIG

Senior Consultant

HELP și Asociații SRL

cristian@helwig.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.