Soluții pentru criza șoferilor

Criza generată de lipsa conducătorilor auto se adâncește, iar ajutorul venit din partea unei legislații „deștepte” ar putea ameliora semnificativ problema. În acest sens, vă prezentăm, în continuare, câteva propuneri formulate de către Daniel Micu, unul dintre managerii români cu experiență în transporturi, privind modificarea modalității de obținere a permisului de conducere categoriile C/C+E, D/D+E și a accesului la profesia de conducător auto.

Daniel Micu, manager transport: „Dacă se adoptă, la nivel de legislativ, măcar o parte din aceste propuneri, vom reuși, într-un timp relativ scurt, să ieșim din impasul actual, folosind potențialul intern și nu va mai fi nevoie să ne gândim la «importul» de șoferi din Republica Moldova, China sau mai știu eu de unde…”

„Având în vedere problemele semnalate în ultimii ani, mai nou chiar la nivel de guvern, referitor la criza de conducători auto, atât la transportul de marfă cât și la transportul de persoane, precum și prevederile legislației europene în domeniu, ținând cont de faptul că permisul de conducere categoria C1/C1+E, respectiv D1/D1+E, nu prezintă un interes major în rândul tinerilor interesați de meseria de conducător auto, cred că o soluție ar putea fi găsită prin aplicarea măsurilor propuse mai jos, respectiv:

1) Școlarizarea candidaților pentru obținerea permisului de conducere pentru autovehicule destinate transportului de marfă (C1, C1+E, C, C+E), respectiv transportului de persoane (D1, D1+E, D, D+E), să se facă pe mijloace de transport destinate transportului de marfă cu masa maximă admisibilă de minim 10 t, respectiv mijloace de transport destinate transportului de persoane cu minim 24+1 locuri pe scaune și lungimea minimă de 9 m.

2) Susținerea examenului pentru obținerea permisului de conducere să se poată face la vârsta de minim 18 ani – pentru transportul de mărfuri, respectiv 21 ani – pentru transportul de persoane.

3) Candidații declarați «admis» în urma examinării să obțină permis de conducere, în funcție de vârsta la care se susține examenul, după cum urmează:

  1. a) Transport de mărfuri:

– Categoria C1, C1+E – candidații cu vârsta cuprinsă între 18-21 ani,

– Categoria C, C+E – candidații cu vârsta peste 21 ani.

  1. b) Transport de persoane:

– Categoria D1, D1+E – candidații cu vârsta cuprinsă între 21-24 ani,

– Categoria D, D+E – candidații cu vârsta peste 24 ani.

4) Posesorii permisului de conducere categoria C1/C1+E vor putea conduce autovehicule corespunzătoare categoriei de permis deținute, conform prevederilor legislației actuale, dar, în plus, vor putea conduce, exclusiv în trafic național, autovehicule corespunzătoare categoriei C/C+E, cu respectarea următoarelor condiții:

– Să fie angajați, cu contract de muncă cu timp integral ai unui operator de transport licențiat conform legii (dovada angajării de face prin contractul de muncă înregistrat la ITM și/sau extras REVISAL, înregistrare în baza de date ARR etc.).

– Să efectueze o perioadă de stagiu (3 luni/6 luni/1 an) ca șofer în echipaj (dovada se face pe baza foilor de parcurs, înregistrărilor aparatului tahograf etc.), abia după această perioadă putând să lucreze ca șofer unic.

La împlinirea vârstei de 21 ani permisul de conducere categoria C1/C1+E va putea fi preschimbat, la cererea titularului, în permis de conducere categoria C/C+E, fără o nouă examinare.

5) Posesorii permisului de conducere categoria D1/D1+E vor putea conduce autovehicule corespunzătoare categoriei de permis deținute, conform legislației actuale, dar, în plus, vor putea conduce, exclusiv în trafic național, autovehicule corespunzătoare categoriei D/D+E, cu respectarea următoarelor condiții:

– Să fie angajați, cu contract de muncă cu timp integral ai unui operator de transport licențiat conform legii (dovada angajării de face prin contractul de muncă înregistrat la ITM și/sau extras REVISAL, înregistrare în baza de date ARR etc.).

– Să efectueze o perioadă de stagiu (3 luni/6 luni/1 an) astfel:

  1. a) ca șofer în echipaj pe curse regulate sau curse ocazionale (dovada se face pe baza foilor de parcurs, înregistrărilor aparatului tahograf, document de control pentru curse ocazionale în trafic național etc.);
  2. b) ca șofer pe mijloace de transport care deservesc trasee de transport local, așa cum este definit în Legea 51/2006 (dovada se poate face pe baza foilor de parcurs, sau a altor documente stabilite prin lege).

Abia după această perioadă va putea să lucreze ca șofer unic.

La împlinirea vârstei de 24 ani permisul de conducere categoria D1/D1+E va putea fi preschimbat, la cererea titularului, în permis de conducere categoria D/D+E, fără o nouă examinare.

6) Posesorii permiselor de conducere categoriile C, C+E, D, D+E vor putea conduce autovehicule corespunzătoare categoriilor de permis deținute, conform prevederilor legislației actuale.

6) Verificarea respectării prevederilor legale se va face de către organele de control abilitate conform legislației actuale (Poliția Rutieră. ISCTR, ITM etc.).

7) Stabilirea prin lege a unor sancțiuni extrem de severe pentru nerespectarea prevederilor legale referitoare la corelarea vârstei conducătorului auto cu tipul de mijloc de transport condus, atât pentru conducătorul auto, cât și pentru angajator.

Avantaje în lanț

Implementarea măsurilor de mai sus va aduce avantaje atât pentru persoanele tinere interesate de meseria de conducător auto, cât și pentru școlile de șoferi și operatorii de transport.

Astfel, se va extinde semnificativ aria de selecție a candidaților pentru meseria de conducător auto, în primul rând dintre absolvenții școlilor de arte și meserii direct legate de domeniul auto – aceștia vor putea fi școlarizați simultan atât în meseria aleasă, cât și pentru susținerea examenului în vederea obținerii permisului de conducere B, C/C+E.

Școlile de șoferi vor avea nevoie de o singură categorie de autovehicule pentru instruirea și examinarea candidaților, pentru fiecare tip de transport (marfă și persoane), ceea ce va genera costuri mai mici cu achiziția, modificările tehnice și întreținerea acestora.

Totodată, tinerii conducători auto profesioniști vor avea posibilitatea ca încă de la vârsta de 18/21 ani să profeseze (chiar dacă doar în trafic național și în anumite condiții bine reglementate) pe orice tip de autovehicul și astfel să dobândească experiență.

La împlinirea vârstei de 21/24 ani și, implicit, dobândirea dreptului de a conduce în trafic internațional, conducătorii auto vor avea experiență mult mai mare față de cea dobândită în condițiile stabilite de legislația actuală.

De asemenea, operatorii de transport vor avea posibilitatea să își formeze personalul necesar, eliminându-se perioada «moartă» de 3 ani (18-21 ani) la transportul de mărfuri, sau chiar de 6 ani (18-24 ani) la transportul de persoane, perioadă în care tinerii cu adevărat interesați de această profesie nu au posibilitatea de a activa în domeniu.

Operatorii de transport vor avea posibilitatea evaluării, selecției și fidelizării conducătorilor auto, în intervalul de până la 3 ani în care aceștia pot conduce autovehicule de categoriile C, C+E, D, D+E doar în trafic național.

Consider că propunerile de mai sus, bineînțeles, modificate și completate în urma unor dezbateri lărgite, cu participarea cât mai multor persoane și organizații interesate, vor permite rezolvarea, într-un timp scurt, a unei părți din criza de conducători auto profesioniști.”

Daniel Micu, manager transport

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.