SPECIAL CHINA – Tara tuturor posibilitatilor…

… de unde marile companii multinationale (producatori sau furnizori de servicii) nu au voie sa lipseasca. O forta indiscutabila pe plan mondial. Dar, totodata, o tara a traditiilor, pe care nu o poti descifra fara ajutorul celor care traiesc acolo. Intr-un cuvant – China.

 

Pentru Catalin Olteanu, care a lucrat cu cei de acolo, China este o tara fascinanta cu un potential nemaipomenit, un teritoriu al contrastelor, fata de

care nu poti ramane in nici un caz indiferent. „Zona de tarm a Chinei este fantastic de dezvoltata, dar, pe masura ce inaintezi spre interior, spre muntii Himalaya, saracia este din ce in ce mai acuta. Sunt doua, trei sau chiar cinci Chine, as putea spune“, a aratat Catalin Olteanu, subliniind ca distantele care se parcurg sunt imense, insa, intre orasele de pe coasta, reteaua rutiera este extrem de dezvoltata.

De altfel, aceasta este zona unde se asigura interfata cu Occidentul, logistica de tarm avand reprezentate toate companiile mari din domeniu.

„Putem vorbi despre doua tipuri de logistica. Pe de o parte, este logistica occidentalilor, aceeasi pe care o practica si in Europa dezvoltata in zona de tarm, pe care chinezii au copiat-o in multe cazuri. Pe de alta parte, au si stilul lor de a face logistica, mai degraba la balot. Spre exemplu, la un moment dat, am comandat o cantitate mica de componente electronice si mi-a fost livrata cu scuterul de la o distanta de 80 km. Dimensiunea este perceputa altfel in China, fie ea privind distantele sau cantitatea“, a explicat Catalin Olteanu, aratand ca, in logistica chineza, distantele sunt foarte mari. „Folosesc foarte mult paletul american, iar ca unitate de masura containerul, pentru ca livreaza foarte mult oversea. Cel putin intre orasele port, prefera, in multe cazuri, transportul pe mare. Chiar daca au o infrastructura rutiera foarte bine pusa la punct pe coasta, drumurile sunt periculoase, pentru ca nu se respecta regulile de circulatie. Mi s-a intamplat de multe ori sa vad camionul ca o ia pe contrasens in giratoriu, doar pentru ca era pe scurtatura pentru sofer“, a continuat el.

 

Transportul, un domeniu special

Daca pe segmentul de logistica pe tarmul chinez sunt prezenti toti jucatorii internationali importanti, transportul domestic pare a fi rezervat firmelor autohtone.

„Barierele de comunicare sunt mult prea mari si nu pot fi depasite de catre un sofer strain. Pe de alta parte, drumurile, chiar daca sunt noi, sunt construite pe stilul strategic, cu placa de beton dedesubt si cu acoperire de bitum. Exista autostrazi care arata superb si autostrazi care arata bine, dar unde risti sa iti darami marfa in camion. Regula care se aplica este aceea ca masina mai mare are prioritate. Camioanele sunt produse, in general, de industria lor locala si abia acum 4-5 ani au intrat pe piata occidentalii cu vehicule mai moderne. In general, camioanele sunt urate, vechi si au un aer ponosit. Dar lucrurile evolueaza rapid. Nu mai vorbesc despre CMR sau alte asigurari: daca pierzi ceva cu chinezul, este bun pierdut“.

Catalin Olteanu a tinut sa precizeze ca, daca vrei cu adevarat sa infiintezi o firma de transport in China, trebuie sa ai neaparat un chinez pe langa tine. „Chiar daca au acces la internet, bursa de transport este in piata. Se intalnesc intr-un ring bursier, iar comenzile se iau prin ridicarea mainii. In plus, pentru un european, este foarte greu sa identifice persoana cu care a incheiat afacerea, pentru ca, pentru noi, toti arata mai mult sau mai putin la fel. Sunt elemente care fac indispensabila existenta unui partener chinez de incredere, care sa tina negocierea. Chinezii isi discuta intre ei preturile lor, dar, atunci cand apare un strain, toate preturile se umfla instantaneu. Daca, de exemplu, cer intre ei 11-12 yuan si apoi ajung la pretul corect de 10 yuan, europeanul primeste din start o cotatie de 20 yuan. Ulterior, prin negociere, unii platesc 18, altii 15 si abia unul care chiar stie bine piata poate ajunge aproape de pretul corect“.

 

Nimic fara strategie pe termen lung

Pe de alta parte, totul se gandeste la nivel strategic in China, iar evolutia are loc extrem de rapid. „Daca, la un moment dat, in iunie, se turna fundatia la un zgarie-nori, cand am ajuns in acelasi loc in luna ianuarie, primii doi zgarie-nori erau deja gata. Am observat ca ei folosesc pentru constructie schele de bambus si am fost uimit atunci cand, in cladirea in care lucram, s-au realizat lucrari de reparatii la etajul 20 si pentru a nu murdari liftul muncitorii urcau pe scari materialele si coborau la fel gunoiul. In Europa, nu vei vedea niciodata asa ceva! Poate, din afara, par rudimentari, dar, de fapt, sunt foarte bine organizati. Spre exemplu, parcul industrial Suzhou, construit dupa boom-ul economic, este de fapt un oras proiectat pentru a reduce costurile de productie. Planificarea este dusa la extrem, bulevardele sunt desenate perpendicular si, daca fabrica este pe o strada, pe strada urmatoare se afla blocurile unde locuiesc angajatii. Pe de alta parte, au acces la infrastructura, iar din punct de vedere al produselor electronice au luat de mult fata Europei. Si campurile de containere de pe coasta sunt foarte bine organizate. Lucreaza foarte mult cu grupaje iar depozitele sunt foarte mari. Calea ferata joaca, de asemenea, un rol foarte important, toate centrele logistice importante avand acces la o astfel de conexiune. Nimeni dintre cei mari nu isi permite sa lipseasca din China, iar chinezii vor deveni din ce in ce mai buni“, a concluzionat Catalin Olteanu.

 

La noi scaderi, la ei cresteri

Comisia de Dezvoltare Nationala si Reforma din China a prezentat recent „situatia traficului de marfuri pentru prima jumatate a anului 2010“, subliniind ca volumul de marfuri si traficul de pasageri au crescut. Datele arata, pentru prima jumatate a anului, un volum total de 15.003 miliarde tone, in crestere cu 15,5%. Pe autostrada s-au transportat 11.454 miliarde t, in crestere cu 15,5%, iar pe maritim, volumul a fost de 1.748 miliarde t, inregistrand o crestere cu 16,7%. Calea ferata nationala a incarcat 157.009 vehicule pe zi, mai mult cu 13,4%. Conform datelor oficiale, volumele de marfuri transportate pe calea ferata, rutiera si navala inregistreaza niveluri mai ridicate decat in aceeasi perioada inainte de criza.

De mentionat ca, in a doua jumatate a anului, este estimata o incetinire a traficului de containere.

 

 

 

China devine un mare importator. Companii din Germania, Franta si SUA merg in China sa vanda piese auto, echipamente si bunuri de larg consum. In trecut, clientii internationali cautau furnizori globali, acum se orienteaza catre cumparatori locali (piete locale).

 

 

Dupa ce, anul trecut, s-a inregistrat o cadere la nivel mondial, anul acesta piata chineza isi revine dramatic si nu exista suficienta capacitate.

 

 

Pe rutier, dezvoltare stabila

Ca industrie ciclica tipica, transportul rutier de marfuri s-a dezvoltat rapid, o data cu recuperarea economiei globale, dar si cu avansul economiei chineze. Conform statisticilor Ministerului Transporturilor, in iunie 2010, volumul de transport marfuri pe rutier a atins 11.454 miliarde t, marcand o crestere cu 15,5%. Potrivit oficialilor chinezi, cresterea rapida a volumelor de marfuri transportate pe autostrada este o reflexie activa a activitatii economice, care indica faptul ca economia chineza este in plina recuperare.

Expertii din cadrul scolii Zhai subliniaza faptul ca, in primul trimestru al anului trecut, cererea de transport rutier de marfuri a scazut foarte puternic, apoi a inceput sa creasca, inregistrand un nivel record in primul trimestru al acestui an, in timp ce in al doilea trimestru din 2009 cresterea a incetinit si s-a stabilizat. Aceiasi experti apreciaza ca, pentru a doua jumatate a anului, sunt inca incertitudini, volumele de marfuri depinzand de mediul economic, cererea de pe piata, de pretul transportului si de alte variabile. In plus, in ultima vreme, s-au dezvoltat noi servicii si tehnologii care permit impartasirea de informatii in cadrul retelelor de catre soferi, operatori, posesori de marfa etc.

 

 

Costurile cu forta de munca si cele legate de mediu cresc si in China. Perceptia ca aceasta tara este o sursa nelimitata de forta de munca ieftina devine un mit. Costurile sociale se majoreaza, companiile fiind nevoite sa plateasca 50% din salariul de baza al fiecarui angajat catre asigurarile sociale.

 

 

Patru tendinte majore

Firma de consultanta AT Kearney a prezentat, recent, studiul „Dezvoltarea Transportului si Logisticii in China (2010-2015)“, care prevede ca industria transporturilor si logisticii in China va cunoaste patru tendinte majore:

– linii de produse mai cuprinzatoare si cu un grad mai inalt de calitate, in timp ce granitele dintre subsectoarele industriei se vor estompa;

– o integrare mai pronuntata;

– cerintele legate de extinderea si densitatea retelei vor creste;

– structura costurilor va pune accentul pe o economie cu emisii reduse de carbon.

Kearney a mai explicat ca, pentru clienti, nu pretul, ci calitatea reprezinta cel mai important criteriu de selectie, ceea ce va rezulta in estomparea granitelor dintre subsectoarele din transporturi si logistica. Aceste domenii se vor dezvolta gradual, de la faza de acumulare, la etapa de crestere a concentrarii pe piata. Unele afaceri vor trece de la simpla crestere la o alta scala de dezvoltare, vor deveni „mai mari si mai puternice“. Retelele logistice si de transporturi se concentrau, pana nu demult, mai ales pe regiunile Deltei Raului Pearl, Deltei Raului Yangtze si Marii Bohai, in timp ce viitoarea acoperire a retelelor va marca o extindere catre zona vestica si nordica a Chinei. E-commerce va aduce, de asemenea, o crestere a densitatii retelelor, iar emisiile reduse de carbon sunt o tendinta la care China va raspunde pozitiv si va reactiona ca atare.

 

 

FM Logistic opereaza la scara mare in China

FM logistic a consolidat o activitate logistica importanta in China, detinand platforme logistice, care respecta toate normele grupului in Taicang, Pinghu si Yanjiao. Numai pentru centrul logistic din Taicang este prevazuta o suprafata de 174.750 mp, suprafata construita avuta in vedere fiind de 105.000 mp. Prima faza a proiectului presupune o suprafata construita de 25.200 mp si o suprafata de depozitare de 26.700 mp, birourile ocupand 1.400 mp, iar spatiul tehnic 500 mp.

 

 

Cea mai mare problema a Chinei ramane, pentru moment, industria logistica neregulata. Nu exista un set de standarde in logistica, ci doar milioane de definitii, politici si sisteme.

 

 

Piata este foarte fragmentata si sunt foarte multi operatori logistici foarte mici pe piata interna. In urmatorii 5-10 ani, piata va continua sa fie fragmentata.

 

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.