STABILIREA OBIECTIVELOR pentru siguranța în muncă a angajaților

Să ne reamintim că succesul afacerii depinde în bună măsură și de planificarea sistemului de management al siguranței în muncă, iar o planificare eficientă este componentă de bază într-un proces de îmbunătățire continuă, care conduce echipa la atingerea obiectivelor.

Organigrama funcțiilor este un instrument de lucru esențial pentru planificarea ulterioară a resurselor. Indiferent dacă există personal suficient pentru a acoperi toate funcțiile sau dacă mai multe funcții sau atribuții sunt cumulate în responsabilitatea unui singur angajat, organigrama trebuie să fie completă și să reflecte nivelurile de responsabilitate și subordonare funcțională. De asemenea, toate funcțiile trebuie să existe în organigramă, chiar dacă activitățile respective sunt externalizate, pentru a urmări cu ușurință responsabilitățile de comunicare și de coordonare cu celelalte funcții.

Cu alte cuvinte, dacă managerul de transport este și lucrător desemnat cu atribuții pentru siguranța în muncă sau dacă aceste atribuții sunt externalizate către un serviciu specializat, în organigramă trebuie să existe fiecare funcție, cu legătura sa de subordonare și nivelul de responsabilitate.

Obiectivele generale ale companiei vor fi transpuse în obiective specifice pentru fiecare funcție din organigramă și fiecare angajat va lua cunoștință de obiectivele specifice pentru toate funcțiile pe care le deține prin cumul. Fiecare persoană aflată într-o funcție de coordonare se asigură că toți cei din subordinea sa, angajați interni sau servicii externalizate, cunosc obiectivele de siguranță în muncă specifice funcțiilor lor, dar și obiectivele generale de siguranță în muncă ale companiei.

Care sunt caracteristicile obiectivelor realizabile?

Stabilirea obiectivelor este foarte importantă pentru succes, dar puține persoane știu cum să facă acest lucru într-un mod corect.

Toți angajații își doresc să ajungă acasă teferi și să nu fie accidentați în timpul activităților. Mulți dintre ei trăiesc cu impresia că acestea sunt obiective, dar, de fapt, sunt doar niște dorințe sau idealuri și nimic mai mult.

Există câteva caracteristici ce diferențiază obiectivele realizabile de visurile sau idealurile pe care cu toții le avem.

În primul rând, obiectivele trebuie să fie personale și să conducă la un rezultat pe care fiecare și-l dorește. Obiectivele specifice de siguranță în muncă se stabilesc de persoanele care ocupă fiecare funcție și sunt făcute pentru ca realizarea lor să mulțumească deopotrivă pe cei ce le-au stabilit cât și pe cei cu care relaționează în activitățile curente, subordonați sau contractori.

Pentru ca acțiunile pe care ni le propunem să fie cât mai clare, concise și direcționate către obiectivele generale ale companiei, vom stabili obiectivele specifice de siguranță în muncă după caracteristicile SMART, adică acestea vor fi Specifice, Măsurabile, Accesibile, Relevante și bine încadrate în Timp.

Să folosim ca exemplu următorul obiectiv „Să instruiesc în fiecare trimestru șoferii, cu legislația și măsurile de siguranță în trafic specifice, astfel încât în anul 2015 să nu provoace nici un accident în trafic, iar la testările anuale toți șoferii angajați ai firmei să obțină minim 80 de puncte din 100“.

Obiectivul este SPECIFIC pentru că se referă exact la domeniul în care dorim să obținem rezultate și nu lasă loc de interpretări. Pentru a ne asigura că un obiectiv este SPECIFIC putem utiliza următoarele întrebări, dar nu neapărat pe toate în același timp: Care este domeniul în care se desfășoară acțiunile? Cine este beneficiarul rezultatelor? Unde sau de către cine este realizat?

MĂSURABIL se referă la caracteristica obiectivului de a genera rezultate care să poată fi măsurate cu unități de măsură cunoscute: Exemplu: „toți șoferii angajați ai firmei“ ; „minim 80 de puncte din 100“.

Obiectivul este ACCESIBIL dacă poate fi realizat cu capacitatea și resursele disponibile. Stabilirea unor obiective ce nu pot fi realizate scade motivația și implicarea angajaților și încrederea acestora în posibilitatea de realizare a unor alte obiective în viitor.

Un obiectiv este RELEVANT dacă realizarea lui contribuie la atingerea obietivelor generale ale afacerii. Spre exemplu este relevantă instruirea șoferilor cu măsurile de siguranță în trafic specifice, dar nu la fel de relevantă ar fi instruirea șoferilor la un curs de evaluare a riscurilor sau de vânzări.

Și, nu în ultimul rând, fiecare obiectiv trebuie realizat într-o perioadă determinată de TIMP, pentru ca rezultatul să poată fi evaluat și eventual îmbunătățit dacă este necesar.

Etape ale procesului de management al siguranței în muncă

Pentru realizarea unui sistem de management eficient al siguranței în muncă este necesară parcurgerea mai multor etape înlănțuite într-un proces dinamic.

Aceste etape sunt:

– Planificarea

– Implementarea măsurilor de prevenire

– Monitorizarea și Verificarea

– Îmbunătățirea continuă.

Material realizat cu sprijinul Lafarge Romania

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.