STILL FleetManager 4.x: Informaţii pe loc

Este important să ai în flotă echipamente bune. Este şi mai important să beneficiezi de un service bun. Dar atunci când poţi afla printr-un simplu click de mouse dacă le utilizezi intensiv sau ineficient, dacă echipamentele potrivite se află la locul potrivit ori unde le poţi folosi astfel încât flota să fie uniform exploatată, urci o treaptă importantă în gestiunea costurilor.

Sistemul FleetManager 4.x oferit de Still poate face diferenţa. Cel puţin aşa susţin clienţii. Continental Automotive Systems Timișoara a decis înlocuirea sistemului de urmărire a flotei de echipamente cu unul mai performat. „Implementarea FleetManager 4.x de la Still a fost simplă, sistemul dovedindu-se eficient din toate punctele de vedere: al productivităţii şi al reducerii daunelor provocate de operatori“, a afirmat Luchi Cociuban, Civil Works Engineer Real Estate Departament, Continental Automotive Products.

În opinia sa, investiţia este pe deplin justificată, fiind necesară pentru protejarea echipamentelor. De altfel, în urma rezultatelor obţinute s-a decis dotarea tuturor echipamentelor de transport cu sistemul FleetManager 4.x oferit de Still.

Iată ce informaţii oferă sistemul utilizat de către un alt client pentru perioada 1 iulie – 5 septembrie 2015. Echipamentele care au făcut obiectul analizei sunt utilizate în cadrul a 4 departamente. Datele aferente fiecărui departament sunt evidenţiate individual, fiind exprimate orele de operare pe fiecare aplicaţie şi costurile generate de accidente. Orele de operare sunt comparate cu valorile prevăzute în contract şi în cazul în care diferă sunt sugerate soluţii de creştere a productivităţii.

De exemplu, în cazul departamentului 1, este evidenţiat un risc de accident de 10%, dar echipamentele sunt utilizate sub nivelul prevăzut în contract. În plus, potrivit FleetManager, unul dintre echipamente este utilizat în special pentru transport şi mai puţin pentru ridicare. Sistemul Still raportează că 60% din timpul de funcţionare este reprezentat de transport şi numai 11% de ridicare, situaţie în care este recomandată schimbarea echipamentului cu altul potrivit utilizat într-un alt departament. Datele arată astfel: 89 de ore de utilizare/lună, aproximativ 3 ore/zi, din care 0,3 ore sunt alocate ridicărilor şi 2,7 ore transportului.

O situaţie similară este evidenţiată şi în departamentul 2, în timp ce în departamentul 3 riscul de accidente creşte la 25%, o parte importantă dintre echipamente depăşind orele de lucru stabilite prin contract (vezi tabelul). Sistemul propune soluţii de rotire a echipamentelor astfel încât să poată fi utilizate uniform.

În departamentul 4 însă, la un risc de accidente de 25%, cea mai mare parte a flotei este utilizată la jumătatea numărului de ore prevăzut în contract. Sistemul recomandă reducerea cu 3 a numărului de echipamente utilizate în acest departament.

Iar acestea reprezintă doar o parte din informaţiile de care clientul poate beneficia prin intermediul aplicaţiilor Still, care a reuşit să transforme stivuitoarele în utilaje inteligente prin „STILL Fleet Data Services”. Acesta este un pachet compus din trei soluţii software STILLReport, STILLFleetManager 4.x şi STILLProActive. Astfel, în timp ce STILLReport permite organizarea, analizarea şi optimizarea unor întregi flote prin intermediul instrumentelor software online, oferind companiilor de logistică o vedere de ansamblu rapidă şi clară asupra întregii flote, STILL FleetManager 4.x permite strângerea şi procesarea datelor detaliate de la stivuitor şi operator, care sunt disponibile online. Diversele nivele de permisiuni de acces sunt administrate prin controlul bazat pe cipuri, carduri cu cip sau coduri PIN. Sistemul este foarte simplu de instalat şi utilizat, şoferii beneficiind de un card de date, în timp ce pe vehicul sunt montate un terminal pentru citirea cardului, clientul putând opta şi pentru un înregistrator de accidente şi un modul wireless WLAN sau GPRS.

STILL OptiTruck – următorul nivel

Şi lucrurile merg mai departe. STILL OptiTruck reprezintă următorul nivel de evoluţie a managementului modern al flotei. Prin funcţia OptiTruck în FleetManager 4.x, managerul de flotă poate specifica astăzi ce utilaj este alocat operatorului pentru următoarea activitate. Înfiinţarea unei staţii centrale de preluare/returnare a utilajelor asigură accesul rapid la vehiculele libere, iar sistemul asigură o transparenţă totală privind disponibilitatea şi durata de utilizare a fiecărui utilaj. Întrebarea adresată de către STILL la cel de-al 32-lea Congres German de Logistică, desfăşurat la Berlin, între 28 și 30 octombrie, a fost „Sunteţi încă în curs de optimizare sau aţi luat deja o decizie?”.

Vizitatorii STILL au putut obţine informaţii în special cu privire la noua funcţie OptiTruck a FleetManager 4.x de la STILL, precum şi despre aplicaţia pilot de la Hella Distribution GmbH din Erwitte. Prin soluţia de management activ al flotei utilizând STILL OptiTruck, responsabilul de logistică intragrup al furnizorului de piese auto Hella a reuşit să reducă flota sa iniţială de 160 stivuitoare de la Erwitte cu circa 20%, cu o încărcare identică sau chiar în creştere a utilajelor, ceea ce a dus la o reducere semnificativă a costurilor. „Pe lângă investiţii, am putut reduce în special costurile cu mentenanţa şi exploatarea, printr-o alocare activă a vehiculelor şi o rată constantă de utilizare a flotei”, a declarat Markus Brunnen, şef Logistică Internă la Hella Distribution GmbH.

Beneficiul provine în special din alocarea activă a vehiculelor şi din limitarea operatorului la vehiculul care îi este alocat. Acest lucru asigură faptul că operatorul nu poate ocupa decât un singur utilaj în acelaşi timp şi nu poate rezerva un utilaj suplimentar, ceea ce duce la o reducere globală a dimensiunii flotei. Managerul de flotă defineşte criteriile de selecţie a utilajelor şi poate astfel gestiona întreaga flotă, în vederea unei utilizări uniforme. De exemplu, sistemul alege iniţial utilajul cu cel mai mic număr de ore de exploatare sau cel mai nou vehicul din flotă pentru activitatea care urmează să se desfăşoare.

La fel ca FleetManager 4.x, STILL OptiTruck este o platformă web şi poate fi controlat central, prin intermediul diverselor puncte de lucru. După o scurtă activare online, utilizatorul are acces la funcţiile selectate – fie printr-un PC, fie prin intermediul unui telefon mobil sau al unei tablete. Oferind o privire generală asupra tabloului de bord şi rapoarte detaliate, sistemul dispune de numeroase funcţii de control şi de opţiuni de evaluare, de exemplu, pentru utilizarea vehiculului, orele de exploatare şi tipurile de utilizare. Cei care folosesc deja autorizaţia de acces la FleetManager 4.x nu au nevoie de alte echipamente suplimentare instalate pe vehicul.

În prezent, aproximativ 900 de clienţi STILL utilizează FleetManager 4.x pentru optimizarea activităţii a circa 14.000 vehicule.

Sistemul FleetManager x.4 poate fi instalat pe orice echipament, indiferent de marcă.

Cei care lucrează bine vor fi motivaţi pentru că nivelul calităţii pe care o furnizează va deveni vizibil.

Nu mai există culpe comune, pentru că atunci când angajatul preia echipamentul trebuie să-i confirme integritatea, ca apoi totul să treacă în responsabilitatea sa.

Rapoarte opţionale: service/informaţii rapide, accidente, ore de utilizare/exploatare, comparaţii pe schimb şi tip de vehicule, jurnal, control permise de conducere etc.

Pe scurt… un exemplu

Departamentul 3

Model Transport Ridicare Activitate Ore funcționare Ore funcționare YTD Ore funcționare /lună YTD Ore funcționare potrivit contractului
FM-X 20 73,8 16 76,2 1590 398 4771 4500
FM-X 20 72,7 21,2 75,3 1338 334 4014 4500
FM-X 20 81,5 13,1 82,8 1531 383 4594 4500
FM-X 20 70,7 15,1 73 915 229 2745 4500
FM-X 20 69,7 16,4 72,5 904 226 2713 4500
RX 60-30 50,1 11,7 56,7 88 22 263 1500
RX 20-18 84,5 26,2 85,8 1643 411 4928 4500
RX 20-18 80,2 32,9 82,2 1688 422 5065 4500
RX 20-18 80 35 81,9 1512 378 4535 4500
RX 20-18 79,1 24,6 80,6 1644 411 4932 4500
RX 20-18 74,7 25,2 77,2 1195 299 3584 3000
FM-X 20 74,4 17 76,5 1289 322 3866 4500

Echipamentele marcate cu roşu depăşesc cu mai mult de 300 de ore nivelul stabilit prin contract. Cele marcate cu galben depăşesc orele stabilite prin program, dar cu mai puţin de 300 de ore.

Măsuri propuse: rotirea echipamentelor în cadrul departamentului. De exemplu, schimbarea la fiecare 6 luni a ariilor de lucru aferente echipamentelor cu numerele 26 şi 14.

În cadrul departamentului 3, timpul de transport este mult prea ridicat – 74,28%.

Utilizarea efectivă a echipamentelor în perioada în care acestea sunt logate prin intermediul cardului şoferului este de 76,72%, ceea ce înseamnă că, în 23,28% din timpul de lucru, stivuitoriştii aşteaptă ceva.

Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.