Strategia Guvernului Ponta II in transporturile rutiere

In Programul de guvernare 2013-2016, la capitolul Strategia in transporturile rutiere, Executivul se angajeaza sa realizeze 2 autostrazi noi: Sibiu-Ramnicu Valcea si Bucuresti-Ploiesti-Focsani-Bacau-Pascani; sa termine 3 autostrazi incepute: Transilvania, Nadlac-Arad-Bucuresti si tronsonul Comarnic-Brasov al A3 Bucuresti-Ploiesti-Brasov, plus Centura Bucuresti la profil de autostrada (nord si sud); sa porneasca lucrarile la alte 2 autostrazi: Vest-Est Targu Mures-Iasi-Ungheni si Autostrada de Sud Bucuresti-Alexandria-Craiova-Drobeta Turnu Severin-Timisoara.

La acestea se adauga 50 de sosele noi de centura. Ambitiile premierului Victor Ponta merg si mai departe: drumurile judetene vor fi modernizate de Ministerul Transporturilor, iar CNADNR va suferi o „restructurare de amploare“. Exista insa si o veste proasta, dar asteptata: va fi introdusa taxa de autostrada. Romania are putin peste 500 km de autostrada in operare si aproximativ 250 km de autostrada in constructie, dar si foarte multe tronsoane de drum national cu valori extraordinare de trafic, de peste 11.000 de vehicule pe zi, ceea ce reclama existenta macar a unor drumuri expres. Acesta este principalul motiv pentru care noul Guvern isi propune sa ia masuri „obligatorii“, precum realizarea punctelor intermodale nationale, modernizarea infrastructurii de transport rutier si feroviar, a aeroporturilor nationale si, in paralel, a infrastructurii de transport naval, maritim si fluvial. Pentru finantarea lucrarilor, se vor folosi cu prioritate fonduri europene si fonduri extrabugetare. La capitolul infrastructura rutiera, sunt trasate urmatoarele obiective pentru urmatorii 3 ani:

• finalizarea Autostrazii Nadlac-Arad-Bucuresti, pentru a lega Romania de Europa (Coridorul IV)

• finalizarea Autostrazii Transilvania

• realizarea Autostrazii Bucuresti-Ploiesti-Brasov, prin finalizarea tronsonului Brasov–Predeal-Comarnic

• demararea lucrarilor la Autostrada Vest-Est Targu Mures-Iasi-Ungheni;

• realizarea Coridorului IX paneuropean: Autostrada Bucuresti-Ploiesti-Focsani-Bacau-Pascani.

• inceperea proiectului Autostrazii de Sud  Bucuresti-Alexandria-Craiova-Drobeta-Trurnul Severin-Timisoara

• finalizarea Centurii Bucuresti la profil de autostrada (nord si sud).

Soselele de centura pentru orasele aflate pe viitoare coridoare autostradale sau de drum expres vor fi construite exclusiv in profil rutier rapid si sunt in numar de 50. Totodata, va fi continuat programul de reabilitare a podurilor si pasajelor. Pentru a reduce semnificativ durata si costul proiectelor de modernizare a drumurilor, precum si pentru a minimiza impactul asupra mediului inconjurator, va fi utilizata pe scara larga tehnologia de reciclare in situ a drumurilor.

MTI va moderniza si drumurile judetene

Prin Programul National de Reciclare in situ a Drumurilor (PNRD), Guvernul va urmari aducerea, pana in 2016, in stare buna sau foarte buna a 75% din reteaua de drumuri nationale si a 55% din reteaua de drumuri judetene. Ministerul Transporturilor va fi implicat activ in modernizarea drumurilor judetene, acestea fiind preluate in administrarea sa pe perioada modernizarii sau reabilitarii. Pentru a preveni degradarea soselelor nationale reabilitate in anii ’90 in cadrul Etapelor I – III de reabilitare a drumurilor nationale, in perioada 2013 – 2014 vor fi efectuate lucrari de reciclare in situ pe arterele cu cele mai sporite valori de trafic. In privinta balastierelor si a carierelor de piatra pentru materii prime, pentru a limita importul materialelor de constructii si pentru incurajarea exploatarii in mod rational a resurselor materiale, vor fi promovate programe nationale de exploatare a resurselor nationale de catre firmele romanesti. Resursa financiara pentru autostrazi trebuie sa fie bazata pe atragerea finantarii private, prin promovarea Parteneriatului Public-Privat (PPP). Pe langa implicarea pe scara larga a capitalului privat in construirea de autostrazi, pentru proiectele deja in executie sau in curs, finantarea de la bugetul de stat va fi asigurata prioritar si constant, promite Guvernul. Astfel, asigurarea finantarii va fi garantata prin lege, care va prevedea alocarea financiara multianuala pentru investitiile in infrastructura.

Taxa de autostrada, pe teava

Deja anuntata de doi ani, taxa de autostrada este de neevitat anul acesta. Strategia de taxare a retelei de autostrazi va fi unitara, conceputa in asa fel incat costul de utilizare a acesteia sa fie optim, se mai arata in Programul de guvernare. Taxarea autostrazilor va fi realizata in sistem electronic (mai ieftin de implementat si de operat si mai practic pentru utilizatori). Drumurile europene si drumurile expres vor reprezenta o alternativa, pe distante medii, la utilizarea autostrazilor, pentru cei care nu doresc/nu pot plati taxele de autostrada. Aceste drumuri vor face legatura intre axele stradale si vor avea o geometrie care sa permita transformarea lor ulterioara in autostrazi, implicand costuri cat mai mici.

CNADNR, divizata

In Programul de guvernare se mai arata ca „se va realiza o restructurare de amploare a Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR), principalele criterii fiind separarea completa a activitatii de management de proiect, de activitatea de intretinere si administrare a drumurilor, precum si organizarea de companii de management de proiect independente, care vor putea rezolva rapid si eficient problemele aparute in decursul executiei. De altfel, in prima sedinta a Guvernului Ponta II, CNADNR a fost transferata de la Ministerul Transporturilor la Ministerul Marilor Proiecte de Infrastructura, aflat in subordinea directa a premierului. In curand, ea va fi divizata in Compania Nationala de Autostrazi, ce va functiona sub autoritatea ministrului delegat Dan Sova – si implicit a prim-ministrului Victor Ponta -, si Compania Nationala de Drumuri, ce va fi organizata sub autoritatea Ministerului Transporturilor. Nu in cele din urma, un obiectiv extrem de important este reducerea numarului de accidente in traficul rutier, prin reluarea Programului de eliminare a „punctelor negre“ din trafic, cu prioritate pe DN 1, imbunatatirea si marirea capacitatii de control in trafic si introducerea de tehnologii noi de monitorizare a acestuia.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

Imagine: Jean-Mihai PALSU

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.