STUDIU: O PRIVIRE REALISTĂ ASUPRA INDUSTRIEI ROMÂNEȘTI DE LOGISTICĂ. Cum va arăta piața, în 2025?

Lanțul de aprovizionare va fi modelat de automatizare, iar multi-funcționalitatea depozitelor va reprezenta o tendință majoră. Până atunci, trebuie găsite rapid soluții pentru lipsa forței de muncă și pentru întreruperile din supply chain. Sunt concluzii ale studiului de piață realizat de Asociația Română de Logistică (ARILOG), cu suportul Smart ID și Zebra Technologies.

Chestionarul care a stat la baza cercetării de piață a fost trimis către 354 de persoane, directori generali și directori departamentali ai unor companii din logistică, transporturi, producție (FMCG, automotive, fashion, ambalaje), construcții, pharma și retail. Dintre acestea, au răspuns 118 persoane, în perioada 10 iunie-16 iulie 2021.

2025?

73,21% dintre respondenți susțin că, pe termen scurt și mediu (până în 2025), lanțul de aprovizionare va fi modelat de automatizare. De asemenea, aproape două treimi (63,39%) consideră că o tendință majoră va fi și multi-funcționalitatea depozitelor, pentru a deservi toate tipurile de comenzi și pentru a respecta timpii de comandă.

Doar 30,36% dintre respondenți au încredere în conversia distribuitorilor în operatori logistici. Iar 41% consideră o certitudine crearea unor centre de livrare în orașe, tendința manifestându-se din ce în ce mai pregnant, în special în orașele cu o densitate mare a populației și cu restricții de transport. Interesant de remarcat este faptul că, dintre cei 88 de respondenți care sunt de părere că, în anul 2025, piața de logistică va fi dominată de automatizările care vor remodela rețelele de producție și distribuție, 31 au afirmat că integrarea și implementarea tehnologiei a fost una dintre cele mai mari provocări ale anului 2020. În același timp, 34 de participanți din aceeași categorie au indicat eficiența operațională ca fiind cea mai mare provocare a anului 2020.

De asemenea, 37 dintre cei 88 intenționează să implementeze, în compania în care activează, sisteme de Reporting & Analytics, 23 mizează pe Dock Scheduling și numai 17 pe tehnologia RPA.

Cum arată riscurile actuale?

Lipsa forței de muncă este, de departe, cel mai important risc la adresa succesului organizației, menționat de aproape două treimi dintre respondenți – 60,17%. O altă amenințare serioasă, semnalată în 46,61% din cazuri, este reprezentată de întreruperile în lanțurile logistice.

Aproape o treime dintre respondenți (28,81%) au citat și schimbările tehnologice ca factor de risc. Procentul este justificat, ținând cont de viteza cu care se dezvoltă tehnologiile, care implică schimbări dramatice în modul de operare. Iar implementări incorecte sau lipsa totală a acestora generează riscuri majore în succesul organizației.

Dacă vorbim despre nivelul de profesionalism, ca risc la adresa succesului, respondenții consideră că acesta este mai mare în amonte, la furnizori (22,88%), decât la clienți (16,95%).

Eficiența operațională în top 

Răspunsurile la întrebarea „Care sunt provocările cu care v-ați confruntat în anul 2020” sunt relativ echilibrate, procentul de selecție a răspunsurilor fiind în jur de 20-30% pentru mai mult de jumătate dintre enunțuri.

O altă provocare pentru o parte dintre respondenți este creșterea volumelor versus capacități. Modificările rapide la nivelul cererilor clienților au pus o presiune mare pe capacitățile care, oricum, erau la limită.

Punctele care nu reprezintă provocări semnificative se regăsesc în zona relației cu clienții și a contractării unor spații de depozitare, care au fost finalizate într-un ritm chiar mai alert decât cerințele pieței.

Schimbarea de comportament a clienților este un risc menționat de puțin peste o cincime dintre participanții la studiu – 22,8%.

Doar 25,42% dintre respondenți consideră că asocierea și crearea de parteneriate cu companii din industrii similare sau diferite poate fi o oportunitate de business, în următorii 3 ani.

Sunt pregătiți logisticienii să digitalizeze? 

Digitalizarea proceselor reprezintă, conform studiului ARILOG, principala preocupare a logisticienilor, în următorii 3 ani. Gradul de digitalizare din România fiind unul redus, prima opțiune la această întrebare este varianta legată de digitalizarea proceselor, la egalitate cu cerințele din ce în ce mai frecvente pentru creșterea vitezei de livrare.

„Tehnologiile care permit digitalizarea proceselor, RPA, AI sau DLT (menționăm doar câteva) rezolvă la rândul lor multe din provocările menționate de respondenți în acest capitol. Implementate eficient, reduc costurile cu forța de muncă, cu mutarea mărfurilor în depozit, cu transportul”, arată autorii studiului.

Dar schimbarea nu va veni peste noapte, pentru că, la rândul lor, companiile trebuie să învețe cum să folosească aceste tehnologii și cum să își dezvolte noi skill-uri.

Creșterea performanței, o provocare pentru următorii 3 ani

Din răspunsurile primite, respondenții demonstrează și o preocupare pentru reorganizarea și reașezarea proceselor care să le permită atât o creștere a vitezei de livrare, cât și o optimizare a proceselor.

Participanții la studiu sunt preocupați de cybersecurity, moderat, chiar dacă numărul semnalelor de alarmă din această zonă a crescut semnificativ în ultimul timp.

Interesant este că la punctul „Altele” întâlnim într-o proporție mică disponibilitatea forței de muncă, ca fiind o provocare a următorilor 3 ani.

Reorganizarea proceselor, o condiție pentru accelerarea vitezei de lucru

Principalele oportunități identificate de respondenți țin de creșterea performanței (automatizarea proceselor, fizic și în sistemele informatice), precum și de dezvoltarea pe canale de distribuție încă neexplorate, diversificarea serviciilor și extindere. Există, însă, un nivel redus de aderare la strategiile din supply chain. Iar acest lucru se reflectă în modul în care logisticienii intenționează să se asocieze și să creeze parteneriate cu companii din industrii similare sau diferite.

Aceasta este doar o parte din „lungul drum către implementarea de tehnologii noi și dezvoltarea de capabilități digitale” în care se angajează industria autohtonă de logistică. Vom continua să scriem pe marginea acestui subiect și în numerele următoare.

Cercetarea realizată de ARILOG reprezintă un mare plus pentru o piață cel puțin săracă în date statistice și va furniza un instrument de lucru important pentru logisticieni, în dezvoltarea strategiei de business.

Meda IORDAN

meda.iordan@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.