TAPA EMEA: Se apropie „furtuna perfectă”?

Utilizarea burselor online pentru a face rost de capacitate de transport reprezintă o practică zilnică pentru multe afaceri din Europa. În timp ce multe dintre livrări se încheie așa cum a fost planificat, utilizarea acestor platforme nu este lipsită cu totul de riscuri…

La data apariției numărului din iulie al buletinului informativ al TAPA EMEA, Vigilant, gigantul german Haribo trăgea un semnal de alarmă pentru clienții britanici privind probleme cu livrările către magazinele din Marea Britanie, din cauza deficitului de șoferi de camion. Pentru cei familiarizați cu domeniul transporturilor, acest lucru nu mai reprezintă o surpriză. Aceasta este o problemă comună în Europa, care tinde să se acutizeze.

Cererea de șoferi calificați la nivel european nu a fost niciodată mai mare, iar diferența dintre ofertă și cerere se află în creștere.

În Marea Britanie, Asociația Transporturilor de Marfă estimează o lipsă de 100.000 de șoferi (o situație care nu a fost deloc ușurată de Brexit) în timp ce în Germania și Franța, au fost raportate cifre de 45.000 și, respectiv, 20.000 de șoferi lipsă.

Iar efortul de recrutare a întâmpinat provocări și mai mari, din cauza lockdownurilor COVID-19. Numai în Marea Britanie, aproximativ 30.000 de teste de conducere n-au mai avut loc, anul trecut, din cauza restricțiilor. Mai mult decât atât, în cadrul celei mai recente anchete IRU Driver Shortage Survey 2021, uniunea precizează că este de așteptat o creștere de 10% a nevoii de șoferi, anul acesta.

Această perturbare are un impact pe termen lung, amenințând funcționarea transportului rutier, a supply chainurilor, a comerțului, a economiei și, în final, a bunăstării cetățenilor.

Cu acest deficit de șoferi și, deci, de camioane, din ce în ce mai multe companii se îndreaptă către bursele online de transport, pentru a găsi modalități disponibile și convenabile de a-și transporta bunurile, iar vasta majoritate nu suferă dezamăgiri. „Piețele” majore de capacitate de transport FTL și LTL oferă o mulțime de oportunități companiilor de a-și găsi capacitățile de transport de care au nevoie peste tot în Europa. Pe 15 decembrie 2020, una dintre cele mai importante burse de transport a avut o ofertă de un milion de oferte de capacități de transport într-o singură zi.

Trebuie subliniat în mod clar faptul că rezervarea unei capacități de transport prin intermediul unei burse online funcționează cu succes pentru aproape toți utilizatorii. Dar, ca și în cazul tuturor mediilor de afaceri dinamice, care presupun mișcări masive de bunuri sau de bani, există o minoritate de cazuri în care companiile sunt victime ale operatorilor necinstiți, iar acesta a fost și cazul mai multor membri TAPA EMEA.

Vigilant a realizat un raport în cadrul căruia a discutat cu unul dintre membrii TAPA EMEA care a suferit pierderi de marfă, după ce furnizorul său logistic a subcontractat încărcături către terțe părți găsite pe o bursă de transport.

În timp ce dorește să rămână anonimă, această companie vrea, în același timp, să își împărtășească experiența, pentru a redeschide dezbaterea în ceea ce privește potențialele riscuri, ca un semnal de alarmă pentru alte companii, și pentru a identifica recomandări de bune practici care să sprijine utilizarea în siguranță a burselor de transport.

De asemenea, trebuie menționat faptul că nu este un exercițiu care să „pună la zid” sau să discrediteze bursele de transport, ci doar se dorește evidențierea faptului că toți cei implicați trebuie să își joace rolul, pentru a evita potențialele probleme.

Comentariile… lui „Stan Pățitul”

Unul dintre managerii de securitate din cadrul companiei menționate, a comentat:

„COVID a jucat un rol semnificativ în reapariția acestui tip de infracțiuni. În ultimele 6-12 luni, a avut loc o scădere semnificativă a mărfurilor produse și expediate. Acum, pe măsură ce începem să ieșim din carantine și piețele devin mai libere, avem o grămadă de restanțe de care trebuie să ne ocupăm. Dacă vom combina acest lucru cu problemele legate de disponibilitatea camioanelor și a șoferilor, putem avea o adevărată «furtună perfectă» de oportunități pentru crima organizată.

Platformele de mărfuri spun că fac tot ceea ce pot pentru a proteja companiile, dar cruda realitate este că nu depinde numai de ei. Este, de asemenea, responsabilitatea transportatorilor și expeditorilor/producătorilor pentru a se asigura că fac suficient due dilligence înainte de alocarea unei încărcături. Desigur, realitatea este pentru că totul este motivat comercial și tot ceea ce contează este expedierea produsului cât mai repede, în loc să se realizeze o activitate de due dilligence, pe fundal.

Infractorii sunt întreprinzători și nu sunt foarte diferiți de liderii tradiționali din domeniul afacerilor, ci doar au o agendă diferită. Ei evoluează în permanență și evaluează ceea ce fac.

Așa cum s-a observat în cazul majorității formelor de infracțiune din transporturi, nu este vorba doar despre targetarea produselor cu valoare înaltă, ci se realizează o trecere către bunurile de larg consum, deoarece există o piață neagră accesibilă pentru acestea, din cauza reducerii producției.

Am auzit că în aceeași săptămână în care am avut probleme, au fost țintite încă vreo 20-30 de companii, cu diferite bunuri. Deci este vizată o gamă largă de produse și se pare că este vorba, cu adevărat, de o grupare de crimă organizată. Furturile sunt foarte bine organizate, cu funcționalitate și complexitate transfrontalieră, și există rețele de transfer al mărfurilor, odată ce sunt furate.”

Invitații deschise?

Desigur, se poate argumenta că multe companii „invită” aceste infracțiuni, prin presiunea constantă asupra reducerii costurilor și prin insuficienta verificare a furnizorilor. Managerul de securitate intervievat de către Vigilant a recunoscut că expeditorii și furnizorii logistici pot, în numeroase cazuri, să facă mai multe pentru prevenirea infracțiunilor. „Producătorii caută să-și transporte mărfurile cât mai ieftin și mai rapid cu putință. Astfel, în ceea ce privește costul per cursă, este de obicei o cursă pentru cel mai scăzut tarif. Bandele de infractori pot exploata site-urile de licitații și pot oferi cel mai scăzut preț pentru a-și adjudeca marfa. Marjele reduse înseamnă că se manifestă un apetit scăzut din partea transportatorilor pentru a susține măsuri sau costuri suplimentare de securitate.

Din perspectiva producției, lucrăm cu contracte cu transportatorii primari, în cadrul cărora aceștia pot subcontracta în mod legitim, în termenii contractului. Problemele apar din cauza deficitului de șoferi, camioane și capacitate, pe liniile de transport europene, astfel încât și subcontractorii subcontractează, la rândul lor. În cazul nostru, este vorba despre o încălcare a termenilor. Atragem atenția asupra acestei probleme, dar trebuie să spun că principala interacțiune pe care o avem cu transportatorii are loc de obicei după incidentele cu asigurătorii, după pierderea mărfii. Acest lucru trebuie să se schimbe și trebuie să fim mai proactivi.

Au existat întotdeauna probleme cu transportatori falși, dar în ultima vreme vedem tot mai multe cazuri.

Am discutat cu mai mulți asigurători și tendința este de a targeta colectările de mărfuri transfronatliere sau care au loc chiar pe granițele dintre state. În aceste cazuri , este foarte simplu ca infractorii să treacă marfa în altă jurisdicție, făcând mai dificile procesele de raportare și investigațiile pentru victime, precum și pentru autoritățile de aplicare a legii. Trebuie să ne asigurăm că mărfurile sunt expediate corect și că sunt implementate măsurile corecte de securitate, iar transportatorii trebuie să se asigure că îndeplinesc obligațiile contractuale și că nu se angajează în subcontractări în lanț.”

Există dovezi că în ultimii ani criminalii s-au infiltrat pe platforme de mărfuri în mai multe feluri, inclusiv prin a-și asuma identitatea unor transportatori legitimi, făcând mici schimbări, precum a adresei de e-mail, pentru a deturna marfa. Un alt mod de operare este utilizarea identității unor companii care nu mai licitează pentru mărfuri.

„Industria trebuie să își asume unele responsabilități, deoarece este clar că anumite probleme sunt auto-provocate. În încercările noastre de a reduce costurile, alimentăm aceste probleme și le creăm oportunități infractorilor. Dacă firmele nu își administrează corect contractorii și subcontractorii, trebuie să-și asume o importantă parte a vinei în cazul furtului de mărfuri.”

O altă zonă-problemă este cea a antrenării forțelor de aplicare a legii. Așa cum am amintit, multe infracțiuni sunt tranfrontaliere, între două state ale căror poliții nu „comunică sau fac schimb de informații”. Managerul de securitate a comentat: „Nu există colaborare, pentru a ajuta la înțelegerea amplitudinii problemei. Industria trebuie să demareze această discuție cu forțele de aplicare a legii, pentru abordarea coordonată a acestei probleme.”

În același timp, pentru compania menționată, contactul cu forțele de aplicare a legii continuă să fie frustrant. „Colaborăm strâns cu asigurători care constată aceleași probleme și care au identificat bande sau persoane care ar putea fi responsabile. Problema este că nu avem resursele sau capacitatea de a urmări fiecare pistă. Iar din punctul de vedere al forțelor de aplicare a legii, înregistrează raportul și, de obicei, nu mai auzim nimic altceva din partea lor. Foarte rar primim feedback. (…)

Cred că provocările pe care le discutăm reflectă simplu fapt că, în general, la nivel de industrie, alergăm după propria coadă. Infractorii sunt întotdeauna cu un pas înainte și exploatează tehnologiile, iar noi ne jucăm de-a prinselea cu ei. Abordarea tradițională a siguranței fizice nu mai funcționează în totalitate, iar, pe măsură ce metodologiile și tehnologiile infracționale avansează rapid, trebuie să avem o abordare holistică a securității, care implică o colaborare între toți factorii implicați, pentru o reacție cooperativă.”

Securitatea online – modele de urmat

Vigilat a discutat, în acest context, cu un alt membru TAPA care a eradicat cu succes problemele de care sufereau la utilizarea burselor online.

Din experiența acestuia, cheia de a evita să devii victima acestui mod de operare este implementarea de măsuri nu numai în timpul planificării transporturilor, ci și în timpul încărcării și desfășurării transportului. Iată câteva sfaturi pentru companiile care utilizează platformele online:

Planificarea transporturilor

  1. Solicitați furnizarea imediată a documentelor de asigurare (CMR) și a licenței de operare și controlați-le de posibile semne de falsificare (verificați dacă documentele au fragmente cu fonturi sau corpuri de literă diferite, alinieri care nu se potrivesc sau dacă arată ca și cum ar fi modificate cu ajutorul unui copiator. Documentele falsificate conțin adesea greșeli de ortografie sau o combinație a mai multor limbi.)
  2. Solicitați întotdeauna informații despre șofer (CI) și despre camion și trailer (pentru eliminare riscului de sub-subcontractare sau listare pe o altă bursă).
  3. Asigurați-vă că întotdeauna cineva citește și verifică documentele respective (care înțelege limba respectivă).
  4. Verificați încrucișat toate detaliile și controlați telefonic detaliile de contact listate pe profilul companiei de pe bursă. De asemenea, verificați-i website-ul și verificați adresa pe Google Maps și Street View.
  5. Fiți atenți la companiile care și-au schimbat proprietarii recent (utilizați motoarele de căutare online).
  6. Dacă aveți dubii, contactați compania de asigurări pentru a verifica dacă polița prezentată este valabilă.
  7. Comunicați telefonic și prin e-mail. Fiți precauți în mod special atunci când este vorba despre provideri de e-mail gratuit. Nu comunicați prin servicii de mesagerie cum ar fi Skype.
  8. Noilor angajați trebuie să li se permită să lucreze cu bursele de mărfuri după o perioadă de probă.

În timpul încărcării 

  1. Solicitați comanda originală de transport.
  2. Verificați actul de identitate al șoferului, care trebuie să se potrivească cu cel trimis anterior și fotografia să fie a persoanei respective. Comparați semnătura de pe CMR cu identitatea șoferului.
  3. Verificați numerele de înmatriculare ale camionului și trailerului dacă se potrivesc cu cele transmise anterior. Dacă aveți dubii, solicitați certificatele de înmatriculare și confruntați-le cu numerele de pe vehicule.
  4. Informați șoferul că nu se acceptă nicio schimbare de adresă de livrare.
  5. Dacă există îndoieli, opriți încărcarea vehiculului.

După încărcare 

  1. Întotdeauna urmăriți livrarea cu clientul.
  2. Timpul este esențial – acționați întotdeauna imediat dacă bunurile nu au ajuns la destinație și dacă șoferul/subcontractorul nu mai răspunde la încercările dvs. de a-l contacta. Câteva ore pot face diferența între recuperarea mărfurilor sau pierderea lor definitivă.
  3. Informați imediat bursa online folosită.

Fiți precaut

  1. Dacă sunteți întrebat despre valoarea mărfuri sau despre alte detalii despre produsele respective.
  2. Dacă șoferul sau camionul se schimbă imediat după preluarea mărfii.
  3. În timpul zilelor de sărbătoare sau zilelor libere bancare (șofer necunoscut).
  4. Cu transporturi de lungă distanță care se întind peste weekend (preferate de infractori pentru a câștiga timp, datorită întârzierii în depistarea sau raportarea pierderii de marfă).

sursa: Vigilant, iulie

traducerea și adaptarea: Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.