Teme strategice pentru industria auto globală

Câteva teme strategice vor domina agenda companiilor din industria auto în 2013. Acestea vizează capitolele de performanţă şi capital şi vor trebui tratate prioritar pentru obţinerea reuşitei, se arată în noul studiu „Changing lanes: the automotive C-suite’s agenda for 2013-14“, realizat de divizia Global Automotive Center a Ernst & Young.

Studiul „Changing lanes“ oferă prilejul unei priviri în sala de consiliu a celor mai importante companii din industria auto de la nivel global. Liderii din piaţă au reuşit să-şi echilibreze corect diverşii vectori producători de valoare, printre care se numără reuşita în pieţele emergente, opţiunea corectă pentru structura portofoliului de produse şi pentru colaboratorii cu care au dezvoltat relaţii. Cum sectorul auto continuă să evolueze, adoptarea urgentă a acestor mişcări strategice şi tactice poate determina care dintre companii vor dobândi pe mai departe avantaje competitive sustenabile, în pofida condiţiilor dure din piaţă. În cadrul acestui studiu, Ernst & Young a intervievat 32 dintre cei mai importanţi parteneri ai săi în legătură cu provocările la care trebuie să facă faţă clienţii lor din industria auto şi au identificat câteva teme de interes pentru următoarele 18 luni.

Viitorul în ceaţă

În primul rând, studiul Ernst & Young a evidenţiat ca temă de interes mediul economic volatil care menţine vizibilitatea redusă. Acestea sunt semne clare care indică nesiguranţă economică şi volatilitate la orizont. Executivii din industria auto se vor confrunta nu doar cu o variabilitate crescută şi cu incapacitatea de a anticipa cererea, ci şi cu pieţe în stagnare sau chiar în contracţie. Pentru a face faţă acestor condiţii dificile, companiile din fruntea clasamentului modelează în prezent cererea prin preţ şi pachete de opţiuni. Acolo unde cererea nu se poate anticipa, companiile se concentrează pe gestionarea proactivă a constrângerilor din lanţul de aprovizionare.

Respondenţii sunt de părere că 2012 a fost un an al îngrijorării şi scepticismului, care au împiedicat companiile să treacă la acţiune. Iar 2013 poate fi chiar mai complex decât anul trecut. De asemenea, studiul a indicat faptul că producătorii auto din Italia şi Spania se află în mijlocul unui „uragan“, trebuind să se confrunte cu o criză economică, financiară şi a muncii. Şi toată lumea se întreabă când anume se va debloca situaţia.

Domeniul auto se reinventează

O altă temă importantă este re-inventarea propunerii de valoare pentru consumator. Constructorii de automobile de astăzi se văd confruntaţi cu o lume în care trebuie să satisfacă schimbări foarte rapide în preferinţele consumatorilor din pieţele mari, unde accelerarea urbanizării produce un impact tot mai puternic asupra noţiunii tradiţionale de deţinere a unui vehicul. Companiile de top îşi restructurează portofoliile de produse pentru a putea răspunde cererilor privind funcţiile vehiculului, preţul şi caracteristicile acestuia. De asemenea, ele investesc în soluţii de conectivitate şi mobilitate, cum ar fi programele telematice sau cele de partajare a automobilului.

Una dintre cele mai importante probleme este faptul că exigenţele potenţialilor clienţi diferă foarte mult de la ţară la ţară. De exemplu, majoritatea clienţilor din pieţele tinere nu îşi pot permite produsul, iar mulţi dintre tinerii clienţi de pe pieţele mature nu ţin neapărat să îl deţină. Astfel, schimbări trebuie să intervină şi la nivelul finanţării, iar constructorii auto trebuie să se focuseze pe a produce maşini pe care clienţii doresc să le deţină, nu pe care producătorii îşi doresc să le vândă.

Mai multă eficienţă

O a treia temă subliniată în cadrul studiului este remodelarea business-ului pentru mai multă eficienţă. Companiile din industria auto de astăzi sunt forţate, mai mult ca niciodată până acum, să se concentreze pe o mai mare eficienţă operaţională şi financiară. Principalele arii vizate sunt: reducerea timpului de punere pe piaţă, alinierea capacităţii şi a cererii şi crearea unor structuri de cost mai flexibile. Companiile lider admit că integrarea datelor în procesul de luare a deciziilor este esenţială pentru atingerea unor niveluri mai ridicate de eficienţă. Unii respondenţi apreciază că, în calitate de companii globale, clienţii lor din domeniul auto pot face bani prin utilizarea capacităţii în exces din Europa. Unii dintre clienţi îşi relochează structurile în noi centre europene, printre care se numără Polonia, România, Turcia şi Ungaria. În plus, unii producători se concentrează pe echilibrarea producţiei şi vânzărilor în anumite ţări, cum ar fi India, Brazilia şi Japonia. Şi datorită sistemelor flexibile de producţie şi conexiunilor dintre diferite fabrici, sunt capabili să răspundă mai uşor decât în trecut condiţiilor volatile ale pieţei, astfel încât nu au intenţia să îşi reducă în vreun fel capacitatea.

Resursele – un aspect vital

Nu în ultimul rând, este vorba despre asigurarea resurselor pe lanţul de valoare. Executivii declară că una dintre cele mai stringente urgenţe este asigurarea transparenţei în cadrul organizaţiei şi securizarea accesului la resursele cheie. Gestionarea eficientă a acestor elemente cheie – de la asigurarea talentelor în echipă, până la disponibilitatea de credite pentru asigurarea fluxului de aprovizionare sau procurarea materiilor prime deficitare – va putea face diferenţa dintre reuşită şi eşec.

În contextul resurselor umane, unii respondenţi au identificat ca problemă lipsa culturii antreprenorial-managerială în anumite direcţii, în favoarea educaţiei tehnice şi a ingineriei. Astfel, se poate pune întrebarea cine anume va prelua conducerea, atunci când liderii actuali se vor retrage? Alţi constructori sunt preocupaţi, dimpotrivă, de vânătoarea de talente tehnice, având nevoie de cel puţin 5.000 ingineri anual. Un alt exemplu de management al resurselor este faptul că fabricanţii auto şi furnizorii lor încheie parteneriate sau preiau divizii din diferite domenii tehnologice, în special pentru sisteme electronice, de transmisie sau tren de rulare. Reamintim că Ernst & Young este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 167.000 de angajaţi în 700 de birouri din 140 de ţări şi venituri de aproximativ 24,4 miliarde dolari în anul 2012. Reţeaua companiei este cea mai integrată la nivel global, resursele din cadrul acesteia ajutând-o să acorde clienţilor servicii prin care să beneficieze de oportunităţile din întreaga lume. În România, Ernst & Young este unul dintre liderii de pe piaţa serviciilor profesionale încă de la înfiinţare, în anul 1992. Cei peste 500 angajaţi din România şi Republica Moldova furnizează servicii integrate de audit, fiscalitate, asistenţă în tranzacţii şi servicii de asistenţă în afaceri către companii multinaţionale şi locale. Compania are birouri în Bucureşti, Cluj-Napoca, Timişoara, Iaşi şi Chişinău.

33 ţări din 58 au raportat un declin al încrederii consumatorilor în trimestrul 4 din 2012, în timp ce în trimestrul 1 al aceluiaşi an 38 de ţări din 56 raportau o creştere a încrederii.

– în 2025, se estimează că vor fi 11,3 miliarde călătorii urbane zilnice în comparaţie cu 8 miliarde în 2010;

– în 2025, se estimează că 32% dintre călătoriile urbane zilnice se vor realiza cu transportul public (faţă de 16% în 2005);

– în 2025, se estimează că 104 milioane noi automobile vor avea o formă sau alta de conectivitate.

– 68% din respondenţii din domeniul auto se aşteaptă ca evoluţia negativă să dureze încă un an cel puţin;

– până în 2016, 27 de platforme vor asigura 50% din producţia globală de vehicule uşoare, versus 31 în 2012;

– producătorii europeni de maşini au utilizat în 2012 65% din capacitatea lor de producţie, faţă de peste 80% în 2007-2008.

– 65% din respondenţi au probleme cu recrutarea talentelor înalt specializate, în special în pieţele emergente: China, India, Brazilia;

– 31% din respondenţi consideră dificilă ocuparea posturilor din cauza lipsei de talente de pe pieţele locale

– 68% dintre respondenţii auto nu au observat nicio îmbunătăţire în disponibilitatea creditelor în 2012. Numai 16% dintre companiile auto se aşteaptă la o creştere a raportului datorii-capital în următoarele 12 luni;

– în China este o concentrare de 95% din resursele mondiale de metale rare şi numai 67% cerere.

Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.