Toate daunele în sarcina transportatorului?

Asko International Insurance Broker a inițiat un proiect, la nivel național, ASKO ACADEMY, care se va desfășura sub forma unei întâlniri anuale cu companiile de transport.

Prima sesiune a avut loc în data de 12 septembrie, în Timișoara. Interesul manifestat de că- tre transportatorii prezenți și, mai ales, implicarea în dezbaterile interactive au demonstrat utilitatea proiectului.

Au fost prezentate foarte multe situații în care transportatorului îi sunt reținuți banii, în mod abuziv, din contracte de transport deja prestate, în contul și pe seama unor prejudicii care nici nu fac obiectul răspunderii transportatorului.

Din păcate, nu este o noutate pentru noi, cunoscând, deja, foarte bine aceste aspecte, însă, ca scurtă concluzie:

NU – transportatorul nu este responsabil pentru absolut toate reclama- țiile de daună pretinse de contractant, mai ales pentru încărcările defectuoase și insuficiența sau defectuozitatea ambalajelor.

NU toate deplasările mărfurilor în semiremorcă sunt din vina transportatorului.

Conform contractului…

Destinatarul, sau cel care dispune de marfă, are obligația să îl descarce pe transportator și, evident, are dreptul să solicite despăgubire, la fel cum și transportatorul are dreptul să se apere, putând invoca elementele exoneratoare, atunci când este cazul.

Vorbind de profesioniști și conform principiului de drept „nemo censetur ignorare legem”, nimeni nu poate invoca necunoașterea legii, în consecință, nici beneficiarul nu poate invoca acest fapt, și nici transportatorul.

Pornind de la caracterele juridice ale contractului de transport, esențial este caracterul comutativ – a se reține că este contractul la încheierea căruia părțile cunosc întinderea prestațiilor la care se obligă și pot aprecia valoarea acestora ca fiind echivalentă. Prestația fiecărei părți reprezentând echivalentul contraprestației celeilalte părți.

Astfel, transportatorul trebuie să fie conștient de întinderea prestației la care se obligă – deplasarea mărfurilor de la punctul A la punctul B – și, totodată, cunoaște prețul pe care urmează să îl primească din partea contractantului său.

Pe de altă parte, contractantul cunoaște dreptul său de a-i fi deplasată marfa de la punctul A la punctul B și obligația la care se angajează, respectiv de a achita transportatorului prețul stabilit. Pentru a înlătura orice dubiu cu privire la răspunderea absolută și pentru a înțelege complet limitele răspunderii, primordial este să cunoaștem specificitatea contractului de transport.

Putem concluziona că transportatorul este obligat la plata despăgubirilor doar atunci când prejudiciul a fost provocat din culpa sa, pentru că existența răspunderii civile presupune întrunirea cumulativă a unor condiții, unanim acceptate de doctrina juridică: fapta ilicită, prejudiciul, raportul de cauzalitate dintre fapta ilicită și prejudiciu, vinovăția autorului.

Alin DICU

Branch Manager Asko International Insurance Broker

alin.dicu@asko24.com

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.