Transportul international nu a scapat de criza

Datele comparative din perioada 2007-2010 demonstreaza, in mod evident, situatia grea pe care a traversat-o in ultimii ani transportul international de calatori, iar criza continua.

„Este prematur sa vorbim in acest moment de trecerea perioadei de criza, avand in vedere ca inca ne mai confruntam cu efectele nefaste ale acesteia. Daca luam ca data de referinta anul 2007, anul intrarii Romaniei in Uniunea Europeana, vom con sta ta ca, in anii urmatori, am inregistrat o continua scadere a numarului total de pasageri trans portati pe liniile internationale Atlassib, atat din Romania, cat si spre Romania“, a aratat Daniel Micu, director general Atlassib.

Fluctuatia pasagerilor

Anul 2008 poate fi considerat un an de evolutie normala, avand in vedere ca s-a depasit momentul aderarii la UE si interesul romanilor pentru calatoriile in Europa a atins cote normale. Astfel, s-a constatat o scadere de doar 2% a numarului total de pasageri. Din 2009, insa, s-a inregistrat o scadere dramatica a numarului de pasageri, cu aproape 17% fata de 2007. in 2010, situatia a fost aproape la fel cu anul precedent. Pe relatia cu Germania, in 2008, s-a inregistrat o crestere de aproape 6% fata de 2007, urmata de o scadere de peste 20% in 2009, urmata de o alta scadere de 3% in 2010. In ceea ce priveste Spania, scaderea a fost mult mai drastica, de 6% in 2008, 29% in 2009 si aproape 17% in 2010. In Italia, s-a inregistrat o scadere similara celei la nivel general european (scaderea a fost cu aproximativ 3% mai mica fata de media generala in anii 2009 si 2010). In Franta, dupa o crestere de 12% in 2008, a urmat o scadere dramatica de aproape 30% in urmatorii doi ani.

„Liberalizare“ sau „piraterie“

„In Romania, liberalizarea transportului international de persoane a fost perceputa si aplicata intr-o maniera proprie de multi operatori de transport, pentru care accesul pe piata comunitara nu a fost decat o oportunitate de castiguri usoare si rapide, cu ocolirea cat mai multor obligatii. Din estimarile noastre, mai mult de o treime din piata transportului international prin linii regulate este acaparata de transportatori «pirat»“, a declarat Daniel Micu. La ora actuala, exista transportatori care efectueaza curse regulate din Romania catre Italia si Spania, in special, sub acoperirea curselor ocazionale. Acestia elibereaza documente fiscale doar pentru o mica parte din veniturile realizate, nu platesc taxe de autogara, nu platesc TVA pentru segmentele de traseu parcurse pe teritoriul altor state, nu au soferi de schimb pe traseu. „Paradoxal, cu toate ca se inregistreaza o crestere permanenta a cheltuielilor, suntem nevoiti, contrar logicii, sa procedam la scaderi de ta rife pentru a ramane in piata. Volumul incasarilor a scazut in acesti ultimi patru ani intr-un ritm mult mai alarmant decat fluxul de pa sageri, ajungandu-se la scaderi de peste 40% in 2009, fata de 2007, in cazul Spaniei, sau de peste 26%, in cazul Italiei“, a precizat directorul general Atlassib.

Daniel Micu, director general Atlassib:

„Se va putea vorbi in Romania de o liberalizare in transportul international de persoane prin linii regulate cand toti operatorii vor activa dupa aceleasi reguli si adevaratul arbitru va fi pasagerul“.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.