Transportul regulat de calatori – un sport pentru oameni cu inima puternica

Anul 2013 a demarat in forta pentru transportul rutier de calatori, iar desfasurarea procesului de atribuire a programelor de transport interjudetene si judetene a fost pusa sub semnul intrebarii chiar atunci cand trebuia sa demareze.

Joi, 10 ianuarie, oficiali din cadrul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii au decis amanarea procesului de atribuire a traseelor interjudetene. Motivul principal invocat a fost legat de lipsa de claritate si calitate a programului de transport realizat de catre Autoritatea Rutiera. Proiectului de program afisat pe site-ul ARR ii lipseau o serie de elemente cum ar fi codul cursei, numarul statiilor, distanta traseului, capacitatea de transport. De asemenea, s-a reclamat introducerea unui numar mare de curse care nu au capete de traseu orase si, astfel, a aparut suspiciunea „piratarii“ curselor existente. Asa cum era de asteptat, intregul sector a intrat in fierbere in fata unei amanari care ar fi echivalat cu un dezastru pentru majoritatea operatorilor de transport. Astfel, ceea ce parea 100% sigur (ministrul daduse deja de vineri, 11 ianuarie, dispozitie sa fie redactat textul ordonantei privind prelungirea) a devenit nesigur luni, 14 ianuarie. In dimineata zilei de 14 ianuarie, a avut loc o intalnire intre reprezentantii MTI si patronatele in transporturi, iar pozitia acestora din urma a fost una clara, de sustinere a respectarii calendarului initial. Ministrul a participat la aceasta intalnire un minut, cat sa-i salute pe cei prezenti. In ciuda pozitiei patronatelor, intalnirea s-a incheiat fara a se lua o decizie finala, singura „victorie“ fiind reducerea termenului de amanare de la 90 de zile la o luna. In mod mai putin obisnuit, de fata cu patronatele, ARR a fost criticata de catre ceilalti colegi din cadrul MTI pentru modul in care a elaborat programul de transport. In plus, ARR a primit sarcina sa realizeze ajustari la programul de transport pana la finalul zilei. Practic, ziua de 15 ianuarie, cand programul de transport trebuia sa fie incarcat pe site-ul CNMSI a inceput intr-o asteptare incordata pentru operatorii de transport. Intr-un final, programul de transport a fost incarcat la CNMSI si atribuirea pare sa isi urmeze cursul normal, pana pe 21 ianuarie putand sa mai fie operate modificari.

De ce?

Aceasta este intrebarea la care va trebui sa gasim raspuns, dupa acest episod halucinant, greu de inteles si mai ales dificil de digerat intr-o tara care se proclama democratica. De ce s-a dorit amanarea atribuirii? Era programul de transport realizat prost? Poate ca da, dar trebuie sa ne amintim ca acesta a fost afisat pe site-ul ARR pe 23 decembrie, iar decizia de amanare a aparut pe 10 ianuarie. Ce s-a intamplat intre timp? Piesele care lipsesc din acest puzzle amplifica din nou zvonurile si suspiciunile. Neoficial, cei implicati se acuza unii pe altii de neprofesionalism si interese ascunse – autoritati pe autoritati, operatori pe autoritati si chiar operatori pe operatori. Bineinteles, s-a vorbit despre autovehicule a caror livrare a intarziat, precum si despre interesul dealerilor de a mai prelungi perioada in care vanzarile se realizeaza atat de usor. Oricum, pana in acest moment, sunt doar zvonuri. Amanarea pare sa fi fost, de fapt, doar un instrument de intimidare pentru obtinerea altor lucruri. Dar care? Vor fi foarte greu de analizat modificarile survenite in programul de transport pe ultima suta de metri, avand in vedere ca nu dispunem de un format similar pentru programul activ in decembrie 2012, cel prezentat ca proiect pe site-ul ARR si cel afisat la CNMSI. Alte surse sustin ca, in data de 7 ianuarie, ARR a primit o solicitare de modificare a capacitatilor de transport, din microbuz in autobuz, pe numeroase trasee. Ar fi urmat ARR sa dea curs acestei solicitari? Daca aceasta informatie se verifica, desfasurarea actului de teatru la care am asistat ar capata un sens. Cel putin cronologic. Bineinteles, vom incerca sa raspundem la toate aceste intrebari in cel mai scurt timp posibil, mai ales ca acest gen de intamplare loveste grav in spiritul democratiei, in conceptul de stat de drept.

Consiliile judetene au spus prezent

Nici „judetenele“ nu traverseaza o perioada mai fasta din punct de vedere al stresului provocat transportatorilor. Totusi, discutiile dintre ARR si Ministerul Administratiei si Dezvoltarii Teritoriale au lamurit o situatie care parea la un moment dat sa duca la stoparea atribuirii electronice pentru traseele judetene. Astfel, in data de 15 ianuarie, aproape toate judetene au incarcat pe site-ul CNMSI programele de transport. Lipseau Bistrita, Constanta, Maramures, Satu Mare si Valcea, care insa mai aveau timp la dispozitie. Sigur, mai raman procesele aflate pe rol si este greu de anticipat modul in care acestea ar putea influenta atribuirea.

Pensionarii platesc bilet integral

Anul trecut, in luna noiembrie, a aparut Legea 211/2012 privind aprobarea OG 8/2011 pentru modificarea si completarea legislatiei cu privire la eliberarea, gestionarea si monitorizarea documentelor de calatorie acordate pensionarilor, veteranilor de razboi si vaduvelor de razboi. Conform acestui act normativ, beneficiarii facilitatilor de calatorie vor achizitiona bilete cu plata integrala a acestora, urmand ca decontarea sa se realizeze prin institutiile publice responsabile, in cuantumul prevazut in legislatia specifica fiecarei categorii sociale, in baza normelor ce se vor aproba prin hotarare a Guvernului, in termen de maximum 45 de zile de la data publicarii prezentei legi in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I. Cele 45 de zile au trecut, dar normele se lasa inca asteptate, insa nu reprezinta o noutate pentru tara noastra. Ceea ce este de comentat este modul in care legislativul intelege sa rezolve aceasta problema. Se stie faptul ca utilizarea cupoanelor a dus la fraudarea statului cu sume importante de bani si ceva trebuia facut. A aparut OG 8/2011 si reprezentantii MTI au considerat problema rezolvata – in mare masura, pe spinarea operatorilor de transport. Practic, ii pedepsim pe toti pentru cativa care s-au obisnuit sa fure, in general tot din cauza unui sistem defectuos gandit de stat. Acum apare Legea 211/2012, care deformeaza, practic rescrie OG 8 inventand un cu totul alt sistem. Nu stiu cine isi mai aminteste vinovatii, dar pedeapsa cade pe capul pensionarilor si veteranilor care isi vor plati biletul integral. O masura destul de necivilizata. Pe de o parte, legislativul recunoaste drepturile acestor categorii, dar in mod evident le transmite ca mai bine stau acasa, obligandu-i sa-si recupereze banii ulterior. Si daca nu au bani sa plateasca biletul integral? Si daca se vor forma cozi imense la institutiile de la care ar trebui sa recupereze banii? Aceasta schimbare de abordare trebuie privita si dintr-o alta perspectiva. Cea a operatorilor de transport. Categoriile ce beneficiaza de facilitati la calatorii reprezinta un procent semnificativ din numarul total de calatori. Astfel, noua lege ar putea avea un efect negativ important in ceea ce priveste veniturile transportatorilor. Oricum, pe moment, se pare ca transportatorii au scapat de obligativitatea dotarii masinilor cu aparate de marcat fiscale. Mai sunt si alte prevederi interesante ale noii legi. Astfel, pentru a putea beneficia de facilitatile de calatorie, pentru categoriile mentionate se vor elibera legitimatii de transport tip card, personalizate cu numele si codul numeric personal al fiecarui beneficiar. Modul de utilizare, modelul, precum si datele ce vor fi inscrise in legitimatiile de calatorie tip card vor fi stabilite, de asemenea, prin norme metodologice. Cardul utilizat este cel emis persoanelor respective de catre Casa Nationala de Asigurari de Sanatate, care va stoca in memorie numarul de calatorii la care are dreptul beneficiarul, numarul de calatorii efectuate si contravaloarea acestora. Persoanele care, conform legii, beneficiaza de legitimatii de calatorie tip card au obligatia de a prezenta legitimatia de calatorie tip card la urcarea in autobuz sau autocar si de a valida calatoria prin intermediul cititorului de carduri. Aceeasi obligatie o au si persoanele care detin abonamente sau alte legitimatii de calatorie tip card. Modul de dotare, utilizare, precum si functiunile pe care trebuie sa le indeplineasca cititoarele de carduri vor fi reglementate, bineinteles, prin norme metodologice.

ULTIMA ORA (18 ianuarie 2013)

Chiar in momentul inchiderii editiei, comunicarea de la Curtea de Apel Pitesti a ajuns la MTI. Amintim faptul ca la Curtea de Apel Pitesti, in data de 17 decembrie 2012, instanta a admis cererea reclamantilor (patru firme de transport) si a dispus suspendarea executarii Ordinului Comun nr. 240/1614 pe 01.11.2012 emis de MTI si MAI, pana la solutionarea fondului contestatiei. Bineinteles, Ordinul Comun are legatura atat cu atribuirea programului de transport interjudetean, cat si cu a celor judetene. La inchiderea editiei, juristii MTI analizau daca ar trebui blocate ambele atribuiri. Amanunte de ultima ora va vom prezenta pe site-ul www.ziuacargo.ro.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.