Ungaria, mai scumpă și mai complicată

Începutul de an aduce modificări importante pentru cei care ajung în Ungaria. Autostrăzile au devenit mai scumpe, iar autoritățile mai hotărâte să combată fraudele.

Am efectuat o vizită în Ungaria la un reprezentant al NAV (Vamă și Finanțe) și am primit niște lămuriri introductive despre modul în care se vor derula controalele în urma implementării sistemului EKAER în Ungaria, după 01 ianuarie 2015, pentru transportul de marfă cu autovehicule peste 3,5 t MTMA.

Cel mai important aspect din punctul nostru de vedere, este că sistemul EKAER este „arma“ NAV împotriva fraudelor în sistemul economic maghiar (în special TVA) și va fi implementat (conform unei circulare interne), cu o perioadă de „clemență“ (fără amenzi) de o lună. Bineînțeles, asta nu înseamnă că noi transportatorii nu avem obligația, deja de la începutul anului 2015, să avem în vedere cel puțin următoarele aspecte:

  1. Expeditorul mărfurilor trebuie să menționeze pe CMR numărul EKAER solicitat de el în avans pentru transportul de marfă, ce se va desfășura către/dinspre firma/persoana beneficiară înregistrată ca plătitor de taxe în Ungaria. Noi, ca transportatori, avem obligația, în cazul în care este omis de expeditor/producător sau beneficiar, de a solicita înscrierea acestui număr EKAER pe CMR.
  2. Numărul EKAER solicitat de expeditor/producător/beneficiar este valabil 15 zile de la solicitare/acordare, în consecință, transportatorul trebuie să fie informat despre acest aspect, pentru ca, până la livrare, să nu fie depășit acest termen. Dacă se consideră de către transportator că acest termen va fi depășit, atunci va trebui anunțat expeditorul mărfurilor, pentru a solicita un nou număr EKAER pentru același transport.
  3. În cazul grupajelor de marfă, este obligatoriu să fie solicitat nr. EKAER doar în cazul mărfii de grupaj ce depașește cantitatea de 2.500 kg sau dacă valoarea mărfii depășește 2.000.000 HUF net.
  4. Noi, ca transportatori, trebuie să ne asigurăm că natura mărfurilor, cantitatea lor și detaliile privitoare la expeditor/beneficiar menționate pe CMR coincid cu realitatea, deoarece diferențele între acestea, în cazul unui control, atrag măsuri ce pot imobiliza autovehiculul de transport.
  5. În cazul transbordării mărfurilor în timpul derulării transportului (transportator succesiv), transportatorul primar are obligația de a informa expeditorul pentru a proceda la modificarea nr. de înmatriculare al mijlocului de transport arondat numărului EKAER al transportului de marfă.
  6. În cazul în care, din diverse motive (deteriorare de marfă, diferențe de cantitate, calitate necorespunzătoare etc), la locul livrării în Ungaria, destinatarul nu preia integral marfa transportată din UE – sau la locul livrării în UE, destinatarul nu preia integral marfa transportată din Ungaria și o cantitate nepreluată (eventual întreaga cantitate de marfă) este returnată spre expeditor sau redirecționată spre altă locație de livrare din UE, este necesar ca persoana ce dispune acest nou transport să solicite eliberarea unui nou număr EKAER pentru cantitatea returnată/redirecționată. Dacă redirecționarea este dispusă din Ungaria în Ungaria, atunci nu mai este nevoie de solicitatea unui nou număr EKAER, dar trebuie modificate detaliile transportului arondat acelui număr EKAER.
  7. În cazuri excepționale și transportatorul poate modifica unele date, ce pot diferi în timpul transportului până la livrare, dacă el primește statutul „True“ al modulului/secțiunii „modByCarrierEnabled“. De preferat însă este ca orice modificare să fie cerută expeditorului.
  8. Un set de întrebări frecvente își găsesc răspunsul și în limba română, pe site-ul oficial al EKAER, la adresa: https://ekaer.hu/ro/

Avem în vedere realizarea unei noi vizite la NAV, de această dată și cu scopul de a primi informații despre experiența primară a funcționarilor de pe teren, în legătură cu aspectele ce privesc transportatorii.

Amendă 40% din valoarea mărfurilor transportate, pentru nerespectarea sistemului EKAER.

Începând cu 1 ianuarie 2015, în Ungaria, au fost majorate tarifele practicate pentru plata taxelor de drum cu aproximativ 5%.

De la 1 ianuarie 2015, numai următoarele secțiuni de drum rămân netaxabile: autostrada M31 și următoarele porțiuni din autostrada M0 – între Drumul Principal/Main Route 1 și autostrada M5; între autostrada M4 (Main Route 4) și autostrada M3; Podul Megyeri (secțiunea între Main Route 11 și Main Route 2.

Siegfried MAYER

mayer@cornex.ro

 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.