Vin INVESTITORII straini!?

Problemele economice din ultima perioada nu au dus la diminuarea interesului pe care companiile de logistica il au fata de Romania. Dimensiunile tarii, marimea populatiei, dar si pozitia geografica sunt aspecte care ii fac pe logisticienii ce activeaza in aceasta regiune sa isi doreasca o prezenta cat mai consistenta in tara noastra. Am discutat despre logistica la nivel global dar si despre oportunitatile oferite de Romania cu Twan Steenweg, vicepresedinte Agility, o companie logistica ce activeaza in numeroase tari din lume si care si-a inceput de curand activitatea si in tara noastra.

 

Ziua Cargo: Care sunt motivele pentru care ati decis sa veniti in Romania?

Twan Steenweg: Dezvoltarea activitatii in Romania trebuie privita in corelare cu intreaga noastra activitate in lume. Agility este o companie care isi are radacinile in Orientul Mijlociu, fiind singura companie globala care activeaza in logistica si are ca punct de plecare aceasta regiune, mai exact Kuweit.

In prima faza, compania s-a dezvoltat in Orientul Mijlociu, apoi in restul Asiei, in ultima vreme realizandu-se dezvoltarea si catre piete din America si Europa. Astfel, la acest moment, nu suntem atat de mari cat ne dorim in Europa. Am inceput activitatea in Europa prin cumpararea de catre compania mama a Geo Logistics. Pentru noi, transportul rutier reprezinta o extensie a serviciilor pe care le oferim, insa in Europa am inteles ca transportul rutier este un produs in sine, trebuie sa il ai si trebuie sa il dezvolti la un nivel calitativ foarte ridicat – folosirea transportului aerian nu se justifica, iar infrastructura feroviara nu este foarte flexibila si competitiva in Europa. Astfel, am dezvoltat o retea europeana pentru transportul rutier si ne concentram acum pe Estul Europei.

Agility si-a facut loc pe piata prin solutii inovative, lucrand impreuna cu clientii pentru gasirea celor mai economice solutii. Piata americana este dominata de importuri, cea asiatica de exporturi si, astfel, din punct de vedere al afacerii de servicii logistice, trebuie dezvoltate solutii diferite. In Europa de exemplu, majoritatea companiilor ce ofera servicii logistice au dezvoltat retele globale, in timp ce in SUA, in afara importatorilor, logisticienii dezvolta retele la nivel national.

Ce investitii ati realizat in Europa, pana la acest moment?

Avem o flota importanta de camioane, de 6-7 mii de autovehicule, dar toate opereaza in Orientul Mijlociu. In Europa, detinem o flota de aproximativ 450 de camioane si cele mai multe sunt in Suedia. Astfel, subcontractam acest serviciu in mare masura. La ora actuala, avem in jur de 600-700 de camioane pe zi pe drumurile europene. Si in Romania avem cativa parteneri precum Delamode sau Cartrans. Suntem, in continuare, in cautare de modalitati pentru dezvoltarea in Romania. Agility nu are probleme in a investi in noi achizitii, daca acest lucru are o logica din punct de vedere al serviciilor oferite clientilor. Cel mai mare client al nostru din Romania este o companie producatoare de componente utilizate in diferite industrii. Am creat pentru ei un produs care include o legatura zilnica dinspre Romania si Ungaria (unde au o alta fabrica), cu restul retelei europene. Astfel, intre comanda si transport, exista un decalaj de cateva ore. In plus, pentru a creste viteza, pe fiecare camion avem cate doi soferi. Practic, tot ce se produce este expediat fara a mai fi nevoie de un depozit pentru locul de productie.

Ce loc ocupa Romania pentru Agility?

Astazi, privim Romania ca pe cea mai interesanta piata din Estul Europei. Practic, Romania si Turcia sunt pentru noi principalele tari din regiune unde dorim sa ne crestem prezenta. Vom investi puternic in oameni si in solutiile oferite clientilor. Avem 16 angajati in Romania, dar numarul va creste rapid. Ne vom concentra in primul rand pe transportul rutier, vrem sa cream un model functional de distributie, pe care clientii sa il recunoasca si sa il aprecieze. Tinta noastra este ca, peste un an, sa dispunem de cel putin cinci clienti importanti aici, sa avem un produs logistic bine dezvoltat si un sistem de distributie functional. Cel mai probabil vom deservi clienti pe care deja ii avem la nivel global si care vor dezvolta activitati in Romania. In ultimii ani, Romania a reusit sa obtina un rol cheie pentru aceasta regiune, prin atragerea de investitii si, ceea ce este mai important, a reusit sa atraga investitii care presupun activitati pe termen lung. De asemenea, este important faptul ca Romania este o tara mare, fiind astfel o insemnata piata de consum. Din punct de vedere logistic, nu este o tara usoara, modelele de distributie sunt destul de complicate, iar pentru o companie care vine in Romania va avea o mare importanta sa gaseasca un furnizor de servicii logistice bine organizat, oferta financiara fiind pe planul secund. Asezarea Romaniei, marimea ei, conditiile geografice o fac foarte interesanta din punctul de vedere al logisticienilor. De aici, pot fi deservite si alte tari precum Serbia, Bulgaria, Moldova…

Am pornit un proiect legat si de transportul maritim. Incercam sa atragem atentia asupra importantei pe care Portul Constanta o poate avea pentru cei care activeaza in regiune. Aici, un rol important il vor juca si autoritatile. Auzim multe plangeri legate de faptul ca Portul Constanta poate deservi Romania, dar nu si restul regiunii, din cauza infrastructurii deficitare.

Oricum, investitiile noastre in Romania vor fi influentate in totalitate de cererile clientilor. Vom dezvolta o retea de distributie menita sa lege Vestul de Est, dar si una care sa asigure distributia in aceasta regiune. Dezvoltarea din ultima vreme cunoscuta de aceasta regiune merita mai multa atentie.

Protectia mediului incepe sa influenteze activitatile de logistica?

Tot mai multe companii, si ma refer in special la cele internationale, sunt atente la mediu, la poluare, opinia publica fiind importanta in acest sens. Astfel, deciziile legate de proiectarea unui supply chain vor fi tot mai mult legate de protectia mediului. Deja oferim gratuit clientilor nostri un raport privind emisiile CO2 legate de transporturile rutiere pe care le realizam pentru ei.

Aceste rapoarte sunt folosite si chiar avem tinte privind reducerea emisiilor. In plus, lucram doar cu autovehicule care indeplinesc cel putin normele EURO 3.

Aceste preocupari reprezinta un inceput, care demonstreaza directia spre care ne indreptam, iar calculele vor deveni tot mai precise si rezultatele utilizate tot mai mult.

Cum priviti viitorul din punct de vedere al logisticii?

Cred ca, pe viitor, se vor intampla doua lucruri majore pentru logistica. Unul este legat de aducerea productiei mai aproape de consumator, fenomen care a inceput inainte de criza, pentru ca multi retaileri au inteles ca timpii legati de supply chain erau prea lungi si existau prea multi factori ce influentau activitatea, independenti de management. De exemplu, multi au inceput sa produca in partea de Nord a Africii pentru a deservi Europa. Criza a intarit si mai mult aceasta tendinta. Practic, s-a dovedit faptul ca, daca o companie de transport maritim decide sa renunte la unele curse, nimeni nu o poate opri. Astfel, scade capacitatea de transport, preturile cresc si, cel mai grav, scade frecventa transportului. O solutie o reprezinta aducerea unei parti a productiei sau, cel putin, a produselor cheie, mai aproape de consumatori. Cel de-al doilea lucru care se va dezvolta mult in viitor este colaborarea orizontala. Tot mai multe companii vor dori sa utilizeze in comun supply chain-urile. Logisticienii trebuie sa gaseasca solutii pentru a face aceste colaborari posibile. In ceea ce priveste noi regiuni ce se vor dezvolta, exista deja investitii realizate in Africa, dar personal nu pot privi ca pe o regiune Africa, mai degraba ca pe mai multe tari aflate in curs de dezvoltare. Oricum, Agility urmareste aceasta dezvoltare si au fost deja cumparate companii in Algeria si Kenia.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.