Volvo Buses – Vice-campionul mondial

Volvo Buses e aproape la fel de in varsta ca si Grupul Volvo insusi. Primul automobil a fost lansat in1927 si, la numai cativa ani, a fost produs primulautobuz. Iar istoria producatorului este una ainovatiilor si performantelor tehnologice. La oraactuala, in functie de volumele vandute, Volvo Buses se pozitioneaza pe locul doi la nivel mondial.

La inceputul anilor 50, Volvo Buses a lansat un sasiu cu motor orizontal pozitionat la mijlocul sasiului, de natura sa asigure manevrabilitate si stabilitate superioare, un concept pe care Volvo Buses il ofera inca clientilor. Acestea sunt inceputurile. Prezentul confirma vocatia inovativa a companiei. In 2003, constructorul a lansat I-shift, o transmisie controlata electronic, care ofera un mod de conducere eficient si confortabil si care contribuie la reducerea consumului de combustibil. Trei ani mai tarziu, Volvo Buses a lansat modelele 9700 si 9900 cu propulsoare noi si eficiente si cu un design inovator. 2007 a fost anul modelului 9700, care a castigat titlul de Coach of the Year 2008. Un an mai tarziu, au aparut Volvo 7700 Hybrid si doubledecker-ul Volvo B5L Hybrid, acesta din urma cu caroserie Wrightbus.

Prezenta in 85 de tari

Volvo Buses este o companie globala, care are vanzari in aproximativ 85 tari la nivel mondial. De asemenea, detine facilitati de productie in Polonia (deschisa in anul 2000), China (Sunwin Bus in Shangai si Silverbus in Xian), Mexic, India, Canada (Prevost), SUA (Nova, in Plattsburgh, deschisa in 2009), iar principala uzina de productie sasiuri se afla la Boras, Suedia. In total, Volvo Buses are aproximativ 8.000 angajati. De-a lungul timpului, compania a achizitionat o serie de carosieri importanti, oferind clientilor produse finite.

Europa de Vest, in prezent, este o piata matura si este dificil sa vorbim despre o evolutie spectaculoasa. Cel mult se mai pot castiga cateva procente. De aceea, sperantele producatorilor se indreapta catre Europa de Est, care are nevoie de flote moderne de autobuze, dar si catre pietele din afara Europei. Astfel, cel mai mare potential de crestere il au in special pietele din China (cea mai mare piata pentru Volvo Buses in 2008) si India. De asemenea, in 2008, au intrat in top 10 Iran si Israel. Cea mai mare piata din Europa pentru producatorul suedez este Marea Britanie.

Adaptati la piata

Productivitatea crescuta de care au nevoie clientii inseamna, in mod fundamental, utilizarea unor vehicule care sa se potriveasca exact operatiunilor pe care le realizeaza. Iar Volvo Buses are, in prezent, una dintre cele mai largi game de autobuze din lume. De asemenea, este foarte important pentru client sa aiba acces la o paleta larga de servicii, care include finantarea, operatiunile de reparatii si intretinere, in cadrul unei retele extinse la nivel international sau in trafic, in regim de urgenta 24/7, prin intermediul Volvo Action Service, contracte de service, piese de schimb, Dynafleet, training pentru soferi etc. Nu in ultimul rand, demn de amintit este si faptul ca Volvo Buses lucreaza pentru a sprijini municipalitatile in dezvoltarea unor sisteme de transport mai eficiente. Un exemplu ar fi asa-numitul Bus Rapid Transit (BRT). Prin acest sistem, pasagerii pot calatori la fel de confortabil si rapid ca si prin intermediul metroului sau al tramvaiului, dar cu investitii initiale de numai 10% din cele ale unui sistem de transport pe sine. Bus Rapid Transit are la baza utilizarea unor autobuze cu capacitate mare de transport, a unor benzi speciale de circulatie pentru autobuze, statii inteligent pozitionate care permit urcarea/coborarea mai rapida si sisteme de informare eficiente.

Cele mai mari sisteme BRT sunt implementate, in prezent, in America Centrala si de Sud, desi conceptul functioneaza la nivel mondial. In Europa, diferite versiuni BRT sunt implementate in Göteborg (Suedia), York (Marea Britanie) si Helsinki (Finlanda).

Bine pusi la punct

Din punctul de vedere al gamei de modele, Volvo Buses poate oferi clientilor de la cele mai luxoase autocare turistice, la autobuze expres interurbane sau urbane. Autobuzele interurbane Volvo pot fi comandate atat in variante cu podea inalta, cat si cu podea joasa, fiind, de asemenea, posibila livrarea unor versiuni articulate, pentru un plus de capacitate de transport. Cele mai populare modele din aceasta gama sunt Volvo 8500 si Volvo 8700. Autobuzele urbane ofera o inaltime de acces redusa pe toata lungimea vehiculului, pentru a simplifica urcarea si coborarea. Lungimile disponibile includ un model articulat, de 24 m, cu o capacitate de transport de 165 pasageri. De altfel, acest autobuz se afla in utilizare in Göteborg, Suedia. In plus fata de motorizarile diesel, dezvoltate in conformitate cu legislatia in vigoare, producatorul ofera motoare propulsate cu gaz natural sau cu biocombustibil, avand niveluri foarte reduse de emisii poluante. Gama de autobuze urbane include modelele Volvo 7500 si Volvo 7700.

Nu in ultimul rand, demn de amintit este si faptul ca Volvo Buses investeste resurse semnificative pentru dezvoltarea unor modele noi si imbunatatite, bugetul anual destinat activitatii de cercetare-proiectare fiind de aproximativ 600 milioane coroane suedeze.

Gama de modele pe scurt

– Volvo 9900 – unul dintre cele mai luxoase autocare din Europa, lansat in toamna anului 2006, produs in Polonia

– Volvo 9700 – Coach of the Year 2008, disponibil intr-o gama larga de versiuni, de la intercity-express pana la autocar turistic de lux. Produs in Polonia si Mexic. Pentru Europa de Nord, modelul este carosat la Carrus, Finlanda

– Volvo 9300 – versiune de autocar cu motor de 9 l, produs in Mexic

– Volvo 8300 – autobuz interurban, pe sasiu Volvo B9R, cu motor de 9 l, produs si vandut in Mexic

– Volvo 8500 – autobuz urban si interurban disponibil intr-o multitudine de versiuni, cu podea inaltata sau joasa, precum si ca autobuz articulat. Caroseria este produsa la uzina de la Saffle, Suedia

– Volvo 8700 – disponibil in configuratii pentru transport interurban, expres sau urban. Construit in Polonia

– Volvo 7700 – cu motor de 9 l, in versiuni diesel sau cu gaz. Disponibil solo sau articulat, autobuzul urban este produs la uzina din Polonia. In toamna anului 2008, a fost introdusa si o versiune de hibrid paralel, concept denumit I-SAM

– Volvo 7500 – autobuz cu podea joasa pe toata lungimea, echipat cu motor de 9 litri, controlat electronic. Caroseria este produsa la Sa, Suedia

– Volvo B9R/Sunsundegui – autocar sau autobuz interurban. Caroseria este produsa de Sunsundegui, Spania

– Modele Prevost, Canada – seria H si X3-45

– Nova Bus – modele Nova LFS, autobuze urbane si interurbane, SUA

– sasiuri: Volvo B12B (pentru caroserii autobuz urban si interurban), B12M (aplicatii turistice), B7R (cel mai popular sasiu Volvo), B7RLE (intercity), B12BLE (intercity), B9S (articulat, urban), B9L (utilizat si pentru gama Volvo 7700), B9TL (double decker).

 Motoare

Sunt disponibile motorizari diesel cu sase cilindri in linie, turbo-intercooler.

– D7E, common-rail, 7,1 l, 290 CP, 1.200 Nm

– D9B, 9,4 l, 260, 310, 360, 340 si 380 CP, 1.100-1.700 Nm

– G9A, 9 l, pe gaz natural, GPL sau biogaz

– DH12E, motor orizontal de 12,1 l, 340, 380, 420 si 460 CP, 1.700-2.200 Nm

Raluca MIHAILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.