Volvo Trucks: Evoluții în lumea titanilor

Faptul că perioada de criză prin care a trecut Europa, și nu numai, în ultima decadă, este pe sfârșite se reflectă din plin în domeniul construcțiilor, care, în România, a pornit din nou motoarele. În acest context, Volvo Trucks este mai pregătit ca niciodată să facă față celor mai exigente cerințe ale clienților săi din acest domeniu, lansând, în ultimii câțiva ani, elemente și sisteme de natură să le facă activitatea mai ușoară și mai eficientă.

Volvo Trucks le propune transportatorilor din construcții o gamă completă de camioane, care pornește de la „greii” domeniului, Volvo FMX, Volvo FH și Volvo FH 16 și se continuă cu Volvo FL, cu tracțiune pe două punți și sarcină maximă de până la 18 tone, precum și cu modelul Volvo FE, cu o sarcină maximă de 26 de tone. La acestea se adaugă rețeaua extinsă de centre de service și serviciile avansate, pentru o disponibilitate excelentă, astfel încât clienții să beneficieze de o flexibilitate considerabilă pentru a crea soluții personalizate și sigure.

Dar haideți să trecem în revistă, pe scurt, evoluțiile care au avut loc, în ultima perioadă, în „lumea titanilor”.

I-Shift cu trepte de forță

Transmisia I-Shift cu trepte de forță este proiectată special pentru o pornire de pe loc excelentă și pentru condusul la viteze foarte mici. Astfel, aceasta oferă posibilitatea rulării la viteze de 0,5-2 km/h și poate gestiona pornirea de pe loc cu o sarcină maximă în combinație de până la 325 de tone, ceea ce este o premieră pentru autocamioanele produse în serie având cutie de viteză automatizată. Transmisia este disponibilă atât cu priză directă, cât și cu supraviteză, cu una sau două trepte de forță. De asemenea, este posibilă alegerea a două trepte de forță pentru deplasarea în marșarier.

Transmisia I-Shift cu trepte de forță este disponibilă pentru autocamioane Volvo FM, Volvo FMX, Volvo FH și Volvo FH16 cu motoare Volvo Trucks de 13 și de 16 litri.

Tandem cu punte liftabilă

Noul tandem cu o punte liftabilă lansat de Volvo Trucks permite ridicarea și dezactivarea celei de-a doua punți motoare. Astfel, aderența la drum este mai bună, iar consumul de combustibil este cu 4 procente mai mic atunci când autocamionul este condus fără încărcătură.

Dezactivarea și ridicarea celei de-a doua punți motoare este posibilă prin înlocuirea diferențialului din prima punte motoare cu unul special conceput. Astfel, șoferul are acces atât la puterea, cât și la capacitatea a două punți motoare (6×4), dar și la manevrabilitatea mai bună a unei singure punți motoare (4×2).

Condusul cu cea de-a doua punte motoare ridicată reduce raza de bracaj cu un metru și uzează mai puțin anvelopele și sistemele de suspensie. Nivelul de zgomot din cabină este mai redus, iar în volan se resimt mai puține vibrații, când numai anvelopele unei punți motoare sunt în contact cu drumul.

Tracțiune integrală automată

Noul Sistem de Control Automat al Tracțiunii activează tracțiunea roților de pe puntea din față dacă roțile din spate pierd aderența pe teren alunecos sau afânat.

Soluția constă într-un software conectat la senzorii de viteză din roată, care detectează și controlează tracțiunea. Când o roată din spate începe să alunece, puterea este transferată automat către roțile din față, fără să se piardă din puterea sau viteza camionului. Un ambreiaj cu interferență activează tracțiunea pe roțile din fată în numai o jumătate de secundă. Dacă șoferul întâlnește un teren deosebit de dur, atunci pot fi blocate manual diferențialele punților față și spate.

Șoferul se bucură de o manevrabilitate superioară mai mult timp și evită un consum excesiv de combustibil, precum și uzura lanțului cinematic și a anvelopelor, consecințele firești ale utilizării tracțiunii roților din fată.

Direcție Dinamică pentru punți față duble

Direcția Dinamică Volvo este disponibilă și pentru autocamioane cu punți față duble, o configurație întâlnită frecvent în operațiile de construcții. Deoarece autocamioanele transportă adesea încărcături sau suprastructuri foarte grele, beneficiile pot fi observate cu ușurință de către șofer.

S-a redus și mai mult rezistența pentru virajele la viteze mici și, în plus, volanul revine automat în poziția de mers drept înainte, eliminându-se efortul suplimentar pentru manevrele în spatii înguste și economisindu-se timpul și energia șoferului. Direcția Dinamică Volvo, lansată în 2013, constă într-un motor electric ce compensează vibrațiile și mișcarea volanului, reducând la minimum forța necesară pentru schimbarea direcției autocamionului.

Sarcini mai mari pe puntea față

Autocamioanele de mare tonaj de la Volvo cu punți față duble au o capacitate tehnică maximă crescută de la 18 la 20 de tone. Pe un autocamion cu 4 punți, cu o sarcină maximă de 32 de tone, platforma de încărcare este, de asemenea, mai lungă și există o flexibilitate mai mare în ceea ce privește locul de amplasare a unei încărcături, precum pietrișul, pe o suprastructură de tip basculant.

Astfel, sarcina maximă este atinsă mai rapid la încărcare, iar șoferul poate fi sigur că respectă limitările de greutate. O capacitate mai mare de încărcare pe punțile fată permite, totodată, o mai mare libertate de alegere a configurațiilor macaralelor și oferă posibilitatea instalării pe punțile față a altor aplicații, cu o greutate substanțială.

Autocamioane cu cinci punți

Pe multe piețe, există tendința de creștere a sarcinii maxime în combinație în intervalul 50-76 tone. În vederea respectării solicitărilor de aplicații mai grele atât pe autostrăzi, cât și pe șantierele de construcții, Volvo Trucks a conceput vehicule cu 5 punți, livrabile direct din fabrică. Cele două punți față permit o încărcare maximă de până la 20 de tone, iar cele trei punți spate pot accepta până la 36 de tone, ceea ce înseamnă o sarcină utilă crescută și o mai mare flexibilitate pentru clienți.

Această soluție este adecvată și pentru pompele de ciment, și pentru autocamioanele echipate cu macarale mari, care necesită o distribuție uniformă a sarcinii pe punți. Prin reducerea presiunii pe punți, multe dintre aceste vehicule pot parcurge distanțe mai mari, spre exemplu, pe autostrăzi normale, pentru un transport mai rapid și venituri potențiale crescute.

Suspensie pneumatică spate + punte motoare față

În cazul modelului Volvo FMX, este posibilă combinarea unei suspensii pneumatice spate cu o punte motoare față, ceea ce oferă cel mai înalt nivel de confort chiar și pentru autocamioanele cu tracțiune integrală. Deoarece arcurile cu foi sunt dimensionate, în general, pentru cele mai grele sarcini, suspensia pneumatică oferă posibilitatea ajustării, pentru a corespunde cu greutatea încărcăturii.

Rezultă o experiență de condus mai lină, scăderea uzurii camionului și a suprafeței drumului, precum și reducerea nivelului de stres fizic la care este supus șoferul. Datorită vibrațiilor reduse, în special atunci când autocamionul este condus fără încărcătură, șoferul poate menține o viteză medie crescută pe drumurile denivelate din șantierele de construcții și reușește, astfel, să realizeze mai multe livrări în timpul fiecărui schimb. În afara confortului sporit, suspensia pneumatică de la Volvo Trucks oferă o gardă la sol de cel puțin 300 mm și o protecție eficientă a tuturor componentelor vulnerabile.

EBS pentru frâne cu tambur

Și clienții care solicită frâne cu tambur, pentru operații în condiții cu nivel deosebit de ridicat de praf sau umiditate, pot beneficia de avantajele Sistemului electronic de frânare de la Volvo (EBS). Sistemul electronic oferă accesul la o gamă de funcții inteligente, precum Sistemul de asistenta la pornirea din rampă (Hill Start Aid), pentru un control superior pe pantele abrupte.

Există îmbunătățiri și la nivelul siguranței, datorită integrării funcțiilor frânei de motor și a retardatului, cunoscute sub numele Coordonare sisteme de frânare (Brake Blending). În afara îmbunătățirii funcției de frânare, EBS în combinație cu frânele cu tambur oferă acces la Direcția Dinamică Volvo (fără tracțiune pe punțile fată) și schimbări mai eficiente ale treptelor de viteză, deoarece sistemul I-Shift obține anumite informații din sistemul electronic de frânare.

Raluca MIHĂILESCU

Raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.