Votul de blam

I-a unit criza pe transportatori? In orice caz, anul acesta au fost obtinute lucruri importante. In primul rand, s-au pus bazele unui dialog bun cu autoritatile. Si nu este putin lucru, mai ales ca nu am mai avut asa ceva de cand… De fapt, niciodata nu a existat asa ceva in Romania de dupa 1989.

Apoi, au urmat o serie de acte normative intens solicitate, dar la care scepticii (de fapt, realistii la vremea respectiva) nu aveau mari sperante ca vor ajunge la finalitate.

Chiar si in acest numar al revistei vorbim despre demararea discutiilor pentru noua lege a transporturilor, despre ordonanta care prevede prelungirea valabilitatii programului national de transport pentru calatori sau despre ordonanta de urgenta menita sa combata mai eficient transporturile ilicite. Sunt lucruri impresionante mai ales pentru realist-scepticii obisnuiti cu lancezeala de alta data.

Dar ce s-a obtinut de fapt? La prima vedere, foarte putin si cu un efort considerabil. Si totusi, istoria trebuie sa dea masura realizarilor. Iar daca privim in trecutul apropiat, ne dam seama de valoarea reala a realizarilor de astazi. Sunt extraordinare. S-a creat un cadru functional – temelia pe care se poate construi. Iar aici s-a putut ajunge printr-o evidenta maturizare a pietei, transportatorii fiind cei care au impulsionat incisivitatea asociatiilor patronale. Sa nu uitam, insa, ca discutam doar de primul pas, care, daca nu este urmat de altii pe directia corecta, vom avea in continuare aceeasi piata haotica, in care supravietuirea implica inclusiv utilizarea de metode ilegale, asa cum, in mare masura, transporturile au functionat si functioneaza inca. Realizarile din acest an sunt rezultatul zbaterilor celor care conduc patronatele in transporturi, dar avand in spate o implicare mai mare ca niciodata a transportatorilor. Si sa recunoastem cu sinceritate ca nici astazi nu sunt prea multi. Ar fi greu sa apreciem in procente, dar in special calitatea celor implicati a facut diferenta si mai putin numarul. Si interesant este faptul ca pentru ceea ce s-a obtinut nu au fost necesare manifestarile in strada, chiar daca amenintarea a fost vehiculata.

Capacitatea de a modifica cadrul legislativ intr-un termen relativ scurt si pe directia dorita a fost dovedita dar nu este suficienta. Aplicarea legilor este o piatra de incercare mult mai grea, pentru ca acolo trebuie luptat la nivelul intregii tari, cu sute de functionari, multi dovedind incapacitatea si lipsa de vointa in a aplica legea, prea multi fiind numiti politic…

Curatarea din interior a sistemului (personal nici nu cred ca exista asa ceva) ar putea dura foarte mult… prea mult. Cred si sper ca patronatele au ajuns la maturitatea necesara pentru a stabili si impune un sistem prin care valoarea sa fie incurajata. Un vot de blam dat de patronate la adresa unui functionar, care sa determine o evaluare a activitatii acestuia si apoi demiterea, in cazul in care se constata probleme, ar putea reprezenta urmatorul pas pentru ca transportatorii sa-si asigure cadrul concurential corect.

Sigur, sunt multe piedici, multe amanunte ce trebuie discutate, dar solutii se pot si trebuie gasite. Altfel, transportatorii vor privi in continuare in sus la respectivii functionari, mai plini de importanta si de bani decat ei. In vilele, iahturile si masinile scumpe ale acestora se dilueaza pana la disparitie concurenta loiala, siguranta rutiera, respectul pentru lege.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.