2010 – un an de scadere

Desi toata lumea spera ca 2010 sa aduca o stopare a caderii pietelor auto din Romania, se pare ca vanzarile de vehicule comerciale pentru transport pasageri din anul care a trecut au scazut destul de semnificativ, probabil si din cauza incertitudinilor referitoare la organizarea viitoarelor licitatii de trasee.

Astfel, conform statisticilor date publicitatii recent de catre Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), anul trecut au fost livrate, in total, 814 autovehicule pentru transport pasageri, in scadere cu 25,4% fata de 2009, cand au fost vandute in total 1.091 vehicule. Dintre acestea, 706 au fost vehicule cu pana la 22 locuri (879 in 2009) si 108 peste 22 locuri (212 in 2009). Se poate observa, astfel, ca variatia este si mai mare in cazul autobuzelor de dimensiuni mari. In luna decembrie a anului trecut, conform datelor APIA, au fost livrate 47 vehicule pana la 22 locuri, variatia fata de noiembrie fiind de -32,9%. Pe segmentul autobuzelor cu peste 22 locuri, cresterea de la noiembrie la decembrie a fost de 92%, dar, din pacate, evolutia este spectaculoasa numai la prima vedere, fiind vorba numai de 25 de unitati. Demn de remarcat este faptul ca, pe acest segment, de peste 22 locuri, din punctul de vedere al livrarilor de autovehicule noi, luna decembrie isi adjudeca aproape un sfert din vanzarile de pe tot anul.

La second-hand, piata se misca

Pe de alta parte, statisticile realizate de catre Directia Regim Permise Conducere si inmatriculare a Vehiculelor arata ca in 2010 au fost inmatriculate in total 4.439 vehicule de transport pasageri, dintre care 520 au fost inmatriculari de autovehicule noi si 3.919 la mana a doua. Detaliind, pe segmentul de autobuze s-au inregistrat, anul trecut, 174 inmatriculari noi, 733 inmatriculari de ocazie – prima data, si 1.098 inmatriculari de ocazie – reinmatriculari. La microbuze, conform statisticilor Politiei, 346 au fost inmatriculari de vehicule noi, 72 – ocazie, prima data, si nu mai putin de 2.016 reinmatriculari. Se poate constata, astfel, ca, desi nu putem vorbi despre o evolutie spectaculoasa nici in cazul inmatricularilor secondhand, comparativ cu piata vehiculelor noi, pe cea de inmatriculari de ocazie se mai misca putin lucrurile. Dar sa lasam cifrele sa vorbeasca de la sine, cu speranta ca, totusi, anul acesta va veni atat de asteptata stabilizare a pietei de vehicule comerciale de transport pasageri, atat pe fondul clarificarii reglementarilor legislative referitoare la accesul la profesie si la alocarea traseelor, cat si pe fondul sta bilizarii economice si, nu in ultimul rand, politice.

Campionii inmatricularilor

Tot in conformitate cu statisticile publicate de catre Directia Regim Permise Conducere si inmatriculare a Vehiculelor, pe segmentul autobuzelor noi, cele mai multe inmatriculari in 2010 le-a inregistrat Mercedes-Benz – 88 de autovehicule. Conform acelorasi statistici, producatorul este secondat de catre Irisbus, cu 25 inmatriculari, urmat de BMC si Daewoo cu cate 9 si, in fine, de Guleryuz, cu 7 unitati inmatriculate in 2010. Pe segmentul microbuzelor, la inmatriculari noi pe 2010 conduce Volkswagen, cu 153 unitati. Locul doi, conform statisticilor politiei, a fost adjudecat de Mercedes-Benz, cu 110 unitati, pe locul trei plasandu-se Ford, cu 81 unitati. Iveco si-a inscris in registrul primelor inmatriculari 44 de unitati, fiind urmat de Renault, la o diferenta destul de mare, cu 17 unitati.

Raluca MIHAILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.