Adio licitatii!?

Modificarile si completarile aduse OG 27/2010 in Camera Deputatilor aduc schimbari majore modului in care functioneaza transportul rutier de calatori. Principala noutate este prelungirea licentelor de traseu judetene si interjudetene la cererea detinatorilor, fara licitatie.

Initial, Guvernul a decis emiterea OG 27/2010 pentru doar cateva modificari aduse OUG 109/2005, privind transporturile rutiere, una dintre principalele schimbari fiind cresterea valabilitatii programului de transport la cinci ani. Practic, o reconfirmare a unei decizii luate tot la nivelul Guvernului in 2008, anul atribuirii programului de transport. Reamintim faptul ca respectiva ordonanta a fost modif icata in Parlament in 2009, anulandu-se prelungirea valabilitatii programului de transport. La ora actuala, tot in Camera Deputatilor, sunt operate modificari substantiale, care vor schimba radical modul de atribuire a traseelor din programul de transport national si nu numai atat. In ceea ce priveste transportul regulat rutier de persoane, prin noua lege, se are in vedere eliminarea distorsiunilor provocate de concurenta neloiala, asigurarea unui sistem informational unitar si permanent in toate statiile, precum si atenuarea starilor conflictuale dintre operatorii care deservesc acelasi traseu.

Apare licenta de traseu unica

Conform noii legi, transportul pu blic de persoane prin servicii regulate pe un traseu judetean sau interjudetean se poate efectua de catre un operator de transport sau un grup de operatori in conditiile in care acestia sunt detinatorii licentei de traseu unice. Perioada de valabilitate a acesteia este de 5 ani, cu drept de prelungire, la solicitare. Licenta de traseu unica se elibereaza pentru fiecare traseu interjudetean, respectiv pentru fiecare traseu sau grup de trasee judetene. Licenta de traseu unica va fi atribuita unui operator sau unui grup de operatori. Pentru fiecare cursa executata pe un traseu, autoritatea competenta va elibera, la cererea operatorului de transport sau a coordonatorului grupului de operatori, cate o copie conforma a licentei de traseu unice si cate un duplicat al copiei conforme respective, care se atribuie operatorului ce executa cursa respectiva. Duplicatul copiei conforme a licentei de traseu nu poate fi utilizat decat in cazul executarii unei curse suplimentare de catre operatorul de tinator sau unul din operatorii grupului. Astfel, detinatorul copiei conforme a licentei de traseu poate suplimenta sau inlocui capacitatea de transport daca la momentul imbarcarii in autogara, pentru cursa respectiva se constata prezenta unui numar de calatori care depaseste capacitatea maxima de transport a autobuzului planificat. Conditiile de prelungire la cerere a licentei de traseu pe o noua perioada de 5 ani sunt: operatorul de transport sau grupul de operatori indeplinesc integral conditiile de atribuire si eliberare a licentei de traseu; licentele de transport isi mentin valabilitatea pentru durata de prelungire solicitata; licenta de traseu nu a fost retrasa ca sanctiune; operatorul de transport sau coordonatorul grupului de operatori nu au avut in ultimii cinci ani licenta de transport retrasa; detinatorul licentei de traseu detine autobuzele sau autocarele necesare pentru executarea serviciului; operatorul de transport sau membrii grupului de operatori fac dovada ca nu au datorii fata de stat pe anii anteriori, care sa le afecteze conditia de capacitate financiara. Trecerea spre noul sistem se doreste a fi lipsita de orice conflict. Astfel, pana la data de 4 decembrie 2011, autoritatea competenta va notifica, tuturor operatorilor de transport care efectueaza servicii re gulate urmatoarele: licentele de traseu, eliberate pentru fiecare cursa in trafic interjudetean, vor fi transformate in copii conforme ale licettei de traseu unice, care va fi eliberata incepand cu data de 4 de cembrie 2011 pentru fiecare traseu in parte; in urma notificarii, operatorii detinatori de licente pe cursele unui traseu vor constitui grupul de operatori care deservesc traseul respectiv, comunicand autoritatii competente persoana care va detine calitatea de coordonator al grupului.

Vechimea maxima a parcului – o conditie usor de indeplinit

Conform noii legi, in cazul serviciului regulat de transport persoane, autobuzele si autocarele de tinute trebuie sa indeplineasca conditia de vechime maxima de la data fabricatiei: 24 de ani pentru autocarele cu care se efectueaza transport public judetean, interjudetean sau international; 18 ani pentru autobuzele cu peste 22 locuri cu care se efectueaza transport judetean sau interjudetean; 12 ani pentru microbuze (autobuze sub 22 locuri) cu care se efectueaza transport judetean sau interjudetean. Transportatorul detinator al copiei conforme a licentei de traseu poate utiliza orice autobuz sau autocar, care are cel putin numarul de locuri si categoria stabilita in licenta de traseu respectiva. Pentru transportul rutier de persoane pe trasee judetene si interjudetene se utilizeaza autobuze si autocare clasificate pe categorii, iar pentru traseele internationale se utilizeaza numai autocare, clasificate pe stele. Microbuzele (capacitate de transport pana la 22 de locuri inclusiv) nu vor deservi trasee interjudetene mai lungi de 200 de km. Pe traseele judetene, interjudetene si internationale, operatorii de transport asigura permanent respectarea prevederilor privind sistemul informational in statiile publice.

Grupul de operatori

Un grup de operatori de transport este condus de un coordonator. Alegerea acestuia si adoptarea deciziilor se va realiza cu votul majoritatii membrilor grupului. Fiecare membru al grupului are dreptul la un vot. Un operator de transport accepta calitatea de subcontractant intr-un grup de operatori, pe baza unui contract, care se intocmeste pe baza contractului cadru, reglementat prin norme de catre autoritatea competenta, precum si pe baza unei declaratii. Un membru al unui grup de operatori poate fi exclus din grup daca: nu a realizat, din motive imputabile, cel putin 10% din cursele atribuite intr-o luna; daca a fost sanctionat, in mod repetat, pentru abateri grave, care pot constitui motiv de retragere a licentei de traseu atribuita grupului; daca nu mai indeplineste conditiile de a avea calitatea de subcontractant. In cazul excluderii din grup, la solicitarea coor donatorului, autoritatea competenta va retrage copia conforma a licentei de traseu detinuta de operatorul exclus si o va atribui unui membru al grupului sau unui nou membru cooptat in grup.

Patronatele consultate la intocmirea programelor de transport

Programul de transport poate fi modificat cel mult odata pe an si poate fi acelasi pentru intreaga perioada sau poate contine variante sezoniere. Programul de transport va include definirea traseelor si a grupelor de trasee, numarul de curse ne cesare pe fiecare traseu, graficele de circulatie ale curselor, capacitatea minima de transport a autobuzelor pe fiecare cursa, numar minim de autobuze pentru deservirea unui traseu, conditiile care se impun operatorilor, asigurarea unui interval de minim 30 minute intre doua curse consecutive interjudetene. Organizatiile patronale reprezentative vor fi consultate la intocmirea si aprobarea atat a programelor de transport judetean cat si interjudetean. Orice traseu care se suprapune cu un alt traseu pe o distanta mai mica de 50% din lungimea sa va fi considerat traseu distinct. Daca prin modificarea unui program de transport judetean sau interjudetean, se introduc una sau mai multe curse noi pe un traseu existent, acestea se atribuie obligatoriu operatorului sau grupului de operatori care detine licenta de traseu respectiva. Daca prin modificarea unui program de transport judetean sau inter judetean se solicita introducerea unui traseu nou, care se suprapune cu un traseu existent pe mai mult de 50% din lungimea acestuia, traseul nou va fi atribuit detinatorului licentei traseului existent, iar in cazul in care exista un operator care a solicitat introducerea noului traseu acesta trebuie sa accepte calitatea de subcontractant impreuna cu detinatorul respectiv. Orice modificare in componenta grupului de operatori se realizeaza cu aprobarea autoritatii competente, numai la cererea coordonatorului grupului, ca urmare a deciziei grupului.

Cum se obtin licentele de traseu

Daca pentru obtinerea licentei de traseu exista un singur solicitant, operator de transport sau grup de operatori, licenta se atribuie acestuia, daca indeplineste conditiile. Daca exista mai multe solicitari, licenta de traseu va fi atribuita solicitantului care a obtinut punctajul cel mai mare in procedura de departajare. Punctajele acordate pentru criteriile de departajare sunt urmatoarele: pentru vechimea neintrerupta in ocupatia de operator de transport public de persoane, ca detinatori ai unor licente de traseu se acorda cate un punct pentru fiecare an vechime, incepand cu anul 2001; pentru efortul investitional – se acorda cate 20 de puncte pentru fiecare autobuz utilizat pe traseul respectiv detinut in proprietate, cu contract de cumparare in rate sau contract de leasing, din care se scad cate un punct pentru fiecare an vechime, fata de data solicitarii, se acorda cate 10 puncte pentru fiecare autobuz detinut cu contract de inchiriere, din care se scade cate un punct pentru fiecare an vechime, fata de data solicitarii; pentru gradul de confort al autobuzelor detinute si utilizate pe traseul respectiv, se acorda cate 9 puncte pentru fiecare autobuz clasificat la categoria I, 6 puncte pentru fiecare autobuz clasificat la categoria II, 5 puncte pentru fiecare autobuz clasificat la categoria III, 2 puncte pentru fiecare autobuz clasificat la categoria IV. Nu se admit echivalari intre clasificarile pe stele si clasificarile pe categorii. Amenzi consistente in noul act normativ, sunt prevazute numeroase contraventii, amenzile fiind consistente. Va oferim, in continuare, cateva exemple. Cu amenzi de la 500 la 1.000 lei se sanctioneaza transportul unui numar de persoane mai mare decat numarul de locuri pe scaunele autobuzului in trafic judetean, interjudetean sau international. De la 2.000 la 5.000 lei este amenda pentru nerespectarea de catre detinatorul unei licente de traseu pentru servicii regulate a prevederilor privind infiintarea si mentinerea corespunzatoare a sistemului informational din statiile publice. Cu amenzi de la 5.000 la 10.000 lei este sanctionata efectuarea de catre un conducator auto a unui transport rutier public de persoane, prin servicii speciale sau ocazionale in trafic national, in conditiile in care aceste persoane nu sunt mentionate in documentul de transport. De la 10.000 la 15.000 lei este amen da pentru refuzul nejustificat al unei autogari de a permite accesul unui operator de transport, detinator al unei licente de traseu corespunzatoare, la serviciile acesteia, aplicarea de tarife discriminatorii pentru accesul la serviciile autogarii sau conditionarea accesului la serviciile autogarii de obligativitatea serviciului de vanzare a legitimatiilor de calatorie. Efectuarea de catre o intreprindere de transport a unui transport rutier public de persoane in trafic national pe baza autorizatiei de transport international, cu imbarcarea/debarcarea acelorasi persoane intre doua puncte de pe teritoriul Romaniei se sanctioneaza cu amenzi de la 20.000 la 25.000 lei.

Licenta de traseu unica se elibereaza pentru fiecare traseu interjudetean; respective pentru fiecare traseu sau grup de trasee judetene.

Microbuzele nu vor deservi trasee interjudetene mai lungi de 200 de km.

Capetele de traseu ale unui traseu interjudetean nu pot fi decat localitati urbane.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.