Asia, lider la cheltuielile companiilor private pentru cercetare-dezvoltare-inovaţie

Ţările asiatice au devenit lider global în privinţa cheltuielilor companiilor pentru activităţi de cercetare-dezvoltare-inovaţie (CDI) în anul 2015, reprezentând 35% din totalul activităţilor de CDI întreprinse în această regiune, fie ele programe autohtone sau importate.

Drept urmare, companiile asiatice s-au situat înaintea celor din America de Nord şi Europa, aceasta din urmă căzând pe locul al treilea în topul cheltuielilor private în CDI, o răsturnare de situaţie faţă de topul din 2007 în care Europa era lider. Acestea sunt câteva dintre concluziile noului studiu Global Innovation 1000, realizat de Strategy&, divizia de Consultanţă Strategică a PwC, ce oferă prima analiză a prezenţei globale a programelor de cercetare-dezvoltare-inovaţie derulate de cei mai mari 207 investitori privaţi din lume în activităţi de CDI.

Creşterea puternică din China şi India a condus la avansul Asiei per total, acestea înregistrând majorări cu 79% şi respectiv cu 116% faţă de 2007 în cheltuielile de CDI , pe măsură ce tot mai multe activităţi de CDI sunt mutate în această regiune în special din Statele Unite. Rezultatele acestui studiu arată că cea mai populară destinaţie pentru relocarea de programe de CDI a devenit China, 71% dintre respondenţii unui sondaj în rândul angajaţilor şi furnizorilor de servicii CDI declarând că cel mai important motiv pentru migrarea activităţilor de CDI în China este proximitatea faţă de pieţe cu creştere rapidă. Printre avantajele mutării activităţilor de CDI în China, respondenţii includ şi “proximitatea faţă de fabrici şi spaţii de producţie cheie”, “proximitatea faţă de furnizori cheie” şi “costuri mai scăzute de dezvoltare”.

„Faptul că Asia preia conducerea în clasament devenind destinaţia de top pentru activităţile private de CDI nu este surprinzător, dacă ne uităm la zonele în care companiile îşi direcţionează banii pentru CDI pentru a-şi atinge obiectivele de creştere a veniturilor – un prim indicator al modului de evoluţie globală a activităţilor de CDI – şi la procentul activităţilor de CDI îndreptate înspre regiunea asiatică”, a declarat Barry Jaruzelski, director regional al Strategy& pentru Statele Unite şi principalul autor al studiului.

Europa rămâne în urmă în privinţa cheltuielilor companiilor private de CDI, situaţia din Franţa şi Germania fiind principalul factor al acestei evoluţii

Motivul căderii Europei pe locul al treilea în privinţa cheltuielilor companiilor private în CDI este, conform studiului, dezvoltarea prea lentă a activităţilor domestice şi importurilor de CDI, corelat în acelaşi timp cu o creştere semnificativă a exportului de CDI – în special din Franţa şi Germania. Spre deosebire de creşterile de 40% ale Americii de Nord şi de 60% ale Asiei, cele din activităţile domestice de CDI în Europa a fost de numai 2% între 2007 şi 2015. Totodată, ţările europene şi-au sporit exporturile de activităţi de CDI către alte zone cu costuri ridicate din ţări din America de Nord şi Asia, dar nu şi în state mai apropiate din Europa de Vest. Mai cu seamă, în Franţa au scăzut activităţile domestice în cercetare-dezvoltare cu 20%, a scăzut şi importul de CDI cu 21%, şi, totodată, a crescut exportul de CDI cu 46% între anii 2007 şi 2015. În mod similar, deşi activitatea domestică în CDI a Germaniei a crescut cu 48%, importul de CDI a scăzut cu 7%, iar exportul de CDI a crescut cu 76% între 2007 şi 2015. 

“Europa şi-a fixat obiective îndrăzneţe în privinţa inovaţiei prin Agenda 2020, care presupunea creşterea cheltuielilor pentru sectorul de CDI, dar şi investiţii mai mari în educaţie. Din păcate, în ultimii 5-6 ani, sub impactul crizei, sectorul de cercetare-dezvoltare a fost neglijat. În prezent, doar statele nordice şi-au menţinut cheltuielile suplimentare pentru activităţile de CDI, în vreme ce în ţări precum România, acestea au scăzut substanţial ca procent din PIB faţă de perioada anterioară crizei. Este momentul ca România, dar şi Europa întreagă, să repună inovaţia şi educaţia printre priorităţi, având ca punct de plecare Planul Juncker de investiţii la nivel european care să stimuleze creşterea economică durabilă şi îmbunătăţirea competitivităţii europene”, consideră Ionuţ Simion, Country Managing Partner, PwC România. 

Statele Unite rămân pe primul loc în privinţa activităţilor companiilor private pentru CDI, fie că sunt iniţiative domestice, importate sau exportate

Potrivit rezultatelor ediţiei de anul acesta a raportului, Statele Unite rămâne cel mai mare investitor în activităţile companiilor private de CDI (domestice şi importate), cheltuielile pentru CDI fiind de 145 miliarde de dolari în 2015, cu 34% mai mari faţă de 2007. Cheltuielile din importul de CDI în Statele Unite în 2015, provenit în principal din Europa, sunt de 53 de miliarde de dolari, cu 23% mai mari decât în 2007. Cheltuielile provenite din exporturile de CDI în 2015 sunt de 121 de miliarde, cu 51% mai mari decât în 2007, în prezent mergând în mare parte în Asia, spre deosebire de anul 2007, când mergeau preponderent către Europa. În ciuda acestor date, avantajul Statelor Unite faţă de alte ţări se micşorează – în 2007, cheltuielile companiilor private pentru CDI din China au fost, în valori relative, de 23% din totalul celor din Statele Unite, pe când în 2015 au ajuns să reprezinte 38% din totalul cheltuielilor din Statele Unite.

“Cu toate că avansul Statelor Unite în domeniul CDI se micşorează, ţara rămâne, totuşi, cea mai mare piaţă globală şi oferă o forţă de muncă mai agilă şi sofisticată, în ciuda unor costuri de muncă mai mari. Drept urmare, companiile consideră atractivă piaţa americană, având forţă de muncă specializată, o cultură a inovaţiei şi un mediu de afaceri mai flexibil ce valorifică cei mai talentaţi oameni, toate acestea fiind factori esenţiali pentru activităţile specifice domeniului de cercetare-dezvoltare-inovare. De asemenea, Statele Unite au acces la pieţe strategice, un avantaj pentru companiile străine care îşi exportă activităţile de CDI, una dintre zonele cele mai atractive fiind Silicon Valley”, a explicat Barry Jaruzelski.

Avantajul globalizării

Pe măsură ce globalizarea devine o normă (94% dintre firme întreprind CDI şi în afara ţării lor de origine), companiile culeg beneficiile mutării activităţilor CDI în afara ţării. Conform studiului, companiile ce-şi extind activităţile CDI la nivel global au indici de performanţă similari sau chiar mai buni decât companiile cu un activităţi mai restrânse geografic, însemnând că există avantaje materiale în exportul de CDI şi că multinaţionalele se pot coordona de-a lungul mai multor ţări în mod eficient.

În plus, companiile par să beneficieze de pe urma unei prezenţe globale, respondenţii menţionând că accesul la expertiza tehnică (71%), apropierea de clienţi (68%) şi obţinerea de informaţii despre nevoile pieţei locale (64%) sunt atribute importante ce sunt evaluate atunci când o companie alege locul în care să-şi desfăşoare activităţile de CDI.

În plus, analiza anuală Strategy& a primelor 1000 de companii ce cheltuiesc cel mai mult în CDI arată şi următoarele: 

  • CDI a revenit la tendinţele de creştere pe termen lung după criza financiară: În 2015, cheltuielile pentru cercetare-dezvoltare-inovaţie ale companiilor din Global Innovation 1000 au crescut cu 5,1% la 680 de miliarde de dolari, cea mai mare creştere anuală din ultimii trei ani, aducând nivelul cheltuielilor la rata medie de creştere pe termen lung din perioada de după criza financiară, cu o rată anuală compusă de creştere (CAGR) pe zece ani de 5,4%.
  • Împărţirea pe industrii: Primele trei industrii din punct de vedere al cheltuielilor de CDI în anul 2015 sunt industria de calculatoare şi electronice (C&E), industria serviciilor medicale şi farmaceutice şi cea auto. Domeniul medical, în mod special, este aproape de a surclasa domeniul C&E pentru a deveni industria cu cele mai mari investiţii în CDI până în 2019. Între timp, industria software & Internet are cea mai mare rată de creştere dintre toate industriile pentru perioada 2014-2015 (27%), depăşind sectoarele industriale pentru a deveni a patra industrie ca mărime în cheltuielile de CDI pe anul 2015.

“Nu este surprinzător că domeniul software & Internet a depăşit sectoarele industriale, ajungând pe locul patru în materie de cheltuieli de CDI. Este un punct de referinţă notabil ce marchează modul în care noua economie, reprezentată de software, înlocuieşte vechea economie, reprezentată de industrie şi servicii”, a precizat Ionuţ Simion. 

  • Top 20 Companii cu cele mai mari Cheltuieli de CDI: În Top 20 al companiilor cu cele mai mari cheltuieli de CDI în anul 2015, primele trei companii au rămas cam aceleaşi în ultimii ani, respectiv Volkswagen, Samsung şi Intel. Pentru prima data, Apple intră în top pe locul 18. 
  • Top trei cele mai inovatoare companii din lume în 2015: Experţii globali în inovare au plasat Apple, Google şi Tesla pe primele trei locuri în topul celor mai inovatoare companii din lume, cea din urmă urcând două poziţii de la locul 5, ocupat în 2014. 

Metodologie

După modelul aplicat în fiecare dintre cele zece ediţii ale Global Innovation 1000, Strategy&, divizia de consultanţă strategică a PwC, a identificat primele 1000 de companii publice din lume care au cheltuit cel mai mult pentru activităţile de cercetare-dezvoltare-inovare în cursul anului trecut fiscal, până la 30 iunie 2015. Pentru a fi incluse în studiu, companiile trebuiau să-şi facă publice datele privind cheltuielile de CDI. Subsidiarele care sunt deţinute de o singură companie-mamă în proporţie de mai mult de 50% pe perioada de analiză au fost excluse dacă rezultatele lor financiare fuseseră incluse în bugetele companiei-mamă. Companiile Global Innovation 1000 însumează 40% din cheltuielile globale de CDI, punând la un loc sursele private cu cele guvernamentale.

În 2013, Strategy& a ajustat procesul de colectare a datelor pentru a obţine o imagine cât mai fidelă şi completă asupra cheltuielilor făcute în înovare. Anii trecuţi, au fost excluse cheltuielile capitalizate şi amortizate. Începând cu 2013, am inclus şi cheltuielile capitalizate şi amortizate din anul fiscal cel mai recent pentru calcularea investiţiilor totale în CDI, continuând însă să fie excluse orice cheltuieli capitalizate neamortizate. Am aplicat această metodologie pentru datele din toţi anii trecuţi; drept urmare, datele la care am făcut referire pentru perioada începând cu 2014 nu sunt întotdeauna aliniate cu cele publicate în studiile din perioada 2005-2012.

Pentru fiecare companie din cele 1000, am obţinut indicatorii financiari de bază de la Bloomberg şi Capital IQ, ce includ vânzările, profitul brut, profitul operational, profitul net, cheltuielile istorice de CDI, şi capitalizarea de piaţă. Toate vânzările şi cifrele privind cheltuielile de CDI în valută au fost calculate în dolari americani la o rată de schimb medie pentru perioada în discuţie; pentru datele cu privire la preţurile acţiunilor, am folosit rata de schimb a ultimei zile din perioada de analiză.

Toate companiile au fost clasificate în nouă sectoare industriale (sau “altele”), conform denumirilor industriilor folosite de Bloomberg, şi în cinci regiuni, conform adresei companiilor mamă. Pentru a putea obţine comparaţii relevante între sectoare, nivelurile de cheltuieli cu CDI şi indicatorii de performanţă financiară pentru fiecare companie au fost indexaţi în comparaţie cu valorile medii ale industriei din care provin.

Pentru a înţelege distribuţia globală a cheltuielilor de CDI, motorul acelei distribuţii, şi cum afectează performanţa fiecărei companii, am cercetat traiectoria globală a CDI pentru primele 100 de companii, în funcţie de cheltuielile de CDI din 2015, incluzând primele 50 de companii din cele mai mari 3 industrii (auto, sănătate şi calculatoare şi electronice) şi primele 20 de companii din sectoarele industriei, software şi Internet. Numărul total al companiilor pentru care am evaluat distribuţia cheltuielilor de CDI este 207. Acestea sunt situate în 23 de ţări şi au activităţi de CDI în 2,041 de locaţii din mai mult de 60 de ţări.

Acolo unde diviziunile geografice nu au fost disponibile, am putut colecta date despre locaţiile în care se află unităţile CDI, segmentul de producţie al fiecărei unităţi, anul în care acestea au fost înfiinţate, numărul de angajaţi, vânzările în funcţie de segmentul de producţie, şi distribuţia globală a vânzărilor. Aceste date au fost folosite pentru alocarea unei sume finale pentru CDI în ţările în care se situează aceste unităţi.

În cele din urmă, pentru a înţelege felul în care activităţile globale de CDI vor fi întreprinse în cadrul companiilor din o varietate de industrii, Strategy& a realizat un sondaj online separat la care au răspuns 369 de lideri în inovaţie din lume. Companiile care au participat la sondaj însumează peste 106 miliarde de dolari în cheltuielile de CDI, sau 16% din cheltuielile de CDI totale ale Global Innovation 1000, din toate cele nouă sectoare şi din toate cele cinci regiuni geografice.

Despre Strategy&

Strategy& este o echipă globală de consultanţi de strategie dedicaţi obiectivului de a vă ajuta să valorificaţi avantaje competitive esenţiale. Facem acest lucru colaborând cu dumneavoastră pentru a rezolva cele mai dificile probleme şi ajutându-vă să valorificaţi cele mai bune oportunităţi. Aducem 100 de ani de experienţă în constultanţa de strategie şi capacităţile funcţionale de neegalat în industrie ale reţelei PwC. Facem parte din reţeaua de companii PwC din 157 de ţări, cu mai mult de 208,000 de oameni dedicaţi asigurării de calitate în consultanţă, taxe şi servicii de audit.

Despre PwC 

Firmele din reţeaua PwC www.pwc.ro ajută organizaţiile şi indivizii să creeze valoarea adăugată de care au nevoie. Reţeaua de firme este prezentă în 157 de ţări cu mai mult de 208.000 de specialiști dedicați oferirii de servicii de calitate de audit, consultanţă fiscală şi consultanţă pentru afaceri.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.