Bas Hoekstra: „Nu cred ca ratele dobanzii vor mai creste in 2010“

Procedurile interne au ferit ING Lease Romania IFN de „furtunile“ economice din acest an. Acum, compania se afla intr-o pozitie favorabila pentru a-si dezvolta reteaua. Am in cercat sa aflam de la Bas Hoekstra, Managing Director al ING Lease Romania IFN, cum va arata relatia cu clientul in 2010, dupa un 2009 in care nivelul finantarilor s-a redus semnificativ.

Cum a fost 2009 pentru ING Lease?

A fost un an foarte greu pentru industria leasingului, iar noi suntem parte a acesteia. Pozitia ING Lease este, insa, diferita in mod fundamental de cea a altor companii de profil, care sunt active in special pe segmentul finantarilor cu valoare redusa (autovehicule, echipamente). În plus, jucatorii existenti s-au concentrat pe majorarea cotei de piata in ultimii ani si nu au acordat prea multa atentie procedurilor interne privind analiza clientilor. Piata romaneasca de leasing a fost si inca este una care aseaza in pozitia centrala bunul. Nu se verifica temeinic bilanturile contabile, declaratiile de profit si pierderi, proprietarul bunului… Dar anul acesta au devenit mai precauti. ING Lease este insa complet diferita. Ne-am concentrat pe finantarea de echipamente si pe real estate, ne-am analizat intotdeauna clientii in amanunt, am lucrat cu firme care au pozitii mai bune pentru a suporta „furtunile“ acestei crize economice. Datorita procedurilor si organizarii avem si un alt avantaj: ne-am confruntat cu mai putine cazuri de frauda. Fraudele constituie astazi o problema uriasa pe piata. Unii antreprenori romani au profitat de anumite situatii, au furat masinile, camioanele; se folosesc de orice metoda la indemana pentru a frauda.

Cum a evoluat portofoliul pe care il aveti in Romania?

Ne-am mentinut portofoliul pe un nivel similar celui de anul trecut, chiar l-am si crescut putin. Am preluat prin reposesie bunuri pe care apoi le-am vandut in pierdere, dar am fost capabili sa compensam aceste pierderi cu venituri. Avem in Europa o retea foarte bine pusa la punct de companii de leasing prin care reusim sa vindem bunurile reposedate. Am fost protejati de procedurile proprii si de piata de nisa pe care ne-am pozitionat.

Care este relatia dintre ING Lease cu sectoarele de transport si logistica?

Ca orice companie de leasing din Romania care a crescut in ultimii 4-5 ani, am finantat foarte multe echipamente de transport, camioane si semiremorci, autobuze si echipamente de constructii. Avem aproximativ 2.500-3.000 vehicule inmatriculate, in leasing financiar, flote de autoturisme, dar nu acesta este segmentul pe care ne-am concentrat. Multi dintre clientii nostri companii de transport au dezvoltat activitati logistice in ultimii ani, dar, in mare parte, nu au gandit foarte bine conceptul. Castigau foarte mult pe segmentul transporturilor si s-au gandit sa construiasca, de asemenea, depozite. Dar, din pacate, aceste depozite nu sunt conduse bine si nu lucreaza la capacitate. 35-40-50% din spatiu este gol. Chiar si inainte de criza, nu utilizau suprafetele in mod optim. Dar invata. Autocarele constituie un domeniu foarte special, care este puternic lovit de criza economica. Transportul public merge inainte, dar cel privat de lunga distanta, intern si international, reprezinta o piata foarte dificila pentru moment.

Ce ne puteti spune despre reposesii?

Am luat inapoi un numar destul de important de vehicule anul acesta, folosite in special in domeniul constructiilor si in transporturi de marfuri generale. Principalul motiv a fost, in mod evident, neplata ratelor de leasing. Cele mai multe vehicule le-am luat inapoi pe cale amiabila; unele reposesii au fost, insa, mai dificile, clientul incercand sa amane procedura. Dupa reposesie, verificam vehiculele si le facem mentenanta pentru ca, ulterior, sa le postam pe site-ul de internet. ING Lease este prezenta in 14 tari din Europa si pot aparea cereri de oriunde. Vindem aceste vehicule direct utilizatorilor finali in Europa, dar si unor dealeri mari. În Olanda, sunt cativa dealeri mari de camioane. Unul dintre ei este Klein Trucks, altul este Bas Trucks. Klein vinde aproximativ 7.000 unitati pe an, iar Bas volume similare. Ei vin cu bani gheata si cumpara parcuri intregi. Acum, nu avem probleme cu stocurile. Cred ca multe companii de leasing si banci nu recunosc inca toate problemele pe care le au cu clientii si reposesiile. În prezent, pe piata, se practica schimbarea contractelor si reesalonarea unor rate. Pe de alta parte, nu isi noteaza inca pierderile si pastreaza stocurile de bunuri reposedate. În consecinta, cred ca se va inregistra un al doilea val de reposesii sau pierderi majore in 2010, cand se vor face bilanturile.

Cum vedeti anul viitor?

Toata lumea ramane destul de pesimista in legatura cu anul viitor. Pana in martie-aprilie, nu vom vedea investitii majore in Romania. Din punctul de vedere al pietei leasingului, aceasta finanta aproximativ 4% din PIB-ul Romaniei in 2007-2008. Astazi, piata de leasing a cazut cu aproximativ 80%. În 2008, piata de leasing avea un volum de aproape 5 miliarde de euro, iar in acest an va fi in jur de 1,2 miliarde. Anul viitor, va fi similar cu anul acesta sau un pic mai bun, dar nu vom vedea volumele din 2007 sau 2008. Unul dintre motive il constituie supra-investitiile. În ultimii ani, s-a investit mai mult decat era necesar. Numai daca nivelul consumului se va majora considerabil, piata va reincepe sa faca investitii substantiale.

Se vor majora costurile de finantare?

Cand sunt bani putini, costurile cresc. Ratele dobanzilor s-au triplat, daca nu cumva au crescut de patru ori in ultimul an si jumatate. Pentru toti clientii, bani au devenit cu mult mai scumpi decat inainte si mai putin disponibili. Iar conditiile de a obtine bani, daca acestia sunt disponibili, au devenit din ce in ce mai restrictive. Aceste conditii vor ramane in vigoare pentru o vreme. În urma cu un an sau un an si jumatate, se puteau lua bani cu dobanzi cotate la EURIBOR plus 1,5-2%, iar azi EURIBOR plus 4- 5%. Acest lucru va avea un impact serios asupra modului in care clientii nostri isi conduc afacerile. Trebuie sa fie mai inteligenti, trebuie sa castige mai mult, sa isi maximizeze profitabilitatea. Dar nu cred ca ratele dobanzii vor mai creste in 2010.

Dar nivelul avansurilor?

În privinta avansurilor, consider ca schimbarile majore au avut loc anul acesta. Am fost martorii cresterilor de preturi, de avansuri. 2010 va fi anul stabilizarii, dupa parerea mea. Noi analizam intotdeauna balantele clientilor si stabilim avansul ca rezultat al acestor analize. De asemenea, avem specialisti in cadrul firmei care ne spun pe ce termen poate fi finantat un anumit camion. Daca clientul este bun, produsul finantat nu mai este atat de important, dar daca clientul este mediocru, acorzi mai multa atentie garantiilor pentru securizarea investitiei. Dar consider ca avansurile vor ramane la un nivel serios.

Va multumim pentru timpul acordat.

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.