Case de marcat si tarif de despagubire

In ultima perioada, Ministerul Transporturilor si Infrastructurii scoate pe banda initiative legislative menite sa asigure o modernizare semnificativa in transporturi. Desi, in principiu, transportatorii sunt de acord, acestia isi manifesta ingrijorarea legata de costurile pe care le implica acest proces. Iar cele mai recente initiative ale Ministerului au radicalizat pozitia patronatelor. Am discutat despre casele de marcat fiscale, precum si despre tariful de despagubire ce merge la CNADNR cu Vasile stefanescu, proaspat reales presedinte al COTAR (Confederatia Operatorilor si Transportatorilor Autorizati din Romania).

Ziua Cargo: Care este pozitia COTAR cu privire la obligativitatea echiparii autovehiculelor destinate transportului de pasageri cu case de marcat fiscale?

Vasile Stefanescu: Nu suntem impotriva caselor de marcat fiscale, dar prin lege suntem exonerati de montarea acestora pe masini. Ar insemna pentru sofer o munca in plus, care cere destul de mult timp, avand in vedere numarul mare de calatori care urca si coboara in fiecare statie si, astfel, s-ar putea ajunge la intarzieri fata de graficul de circulatie. In plus, biletele folosite la ora actuala au un regim special si organele abilitate au posibilitatea de a controla eventualele nereguli. De asemenea, normele pentru OG 27/2010 au aparut pe 12 ianuarie, la sase luni dupa aparitia actului normativ. Ele ar fi trebuit sa apara la 30 de zile dupa intrarea in vigoare a OG 27. Oricum, in aceste norme, se prevede transmiterea saptamanala, informatica, a tabelelor cu pensionarii transportati. Nu se vor mai depune ca pana acum, la sfarsit de luna Astfel, apar niste norme pe care nici nu apucam sa le aplicam si deja Ministerul propune altceva. Am cerut retragerea ordonantei privind cititoarele de card. Am solicitat ca macar pe o perioada de sase luni de zile sa respectam prevederile OG 27 si a normelor abia emise pentru a vedea daca mai este cazul sa inventam alte lucruri.

Cum au evoluat discutiile cu reprezentantii MTI?

Dupa numeroase intalniri si discutii lungi, am ajuns la un acord cu ministerul pe data de 24 ianuarie. Astfel, urma sa modificam anumite prevederi ale ordonantei pe baza unor observatii pertinente pe care le-am avut. Pe data de 25 ianuarie, in comisia de dialog social a fost prezentat textul ordonantei fara nici o modificare.

Vor exclude oare cititoarele de card frauda privind transportul fictiv al categoriilor de persoane ce primesc ajutor de la stat pentru transport?

In textul ordonantei, se vorbeste despre case de marcat cu cititor de carduri. Sunt unii transportatori care au deja montate case de marcat fiscale pe masinile lor, dar aceste case nu pot fi adaptate la prevederile noului act normativ. Practic, si acesti transportatori vor fi obligati sa achizitioneze noul sistem ce include casa de marcat cu cititor de carduri cu transmitere online. Pentru ca transportatorii sa nu fie obligati la o investitie in aceasta perioada dificila, am propus ca ministerul de resort sa dea banii pensionarilor. Reprezentantii Ministerului Transporturilor au respins propunerea, motivand ca astfel s-ar putea crea convulsii sociale in conditiile in care pensionarii s-ar deplasa la Ministerul Muncii si cei de acolo nu ar avea bani sa le dea. Se pare, insa, ca isi pot permite sa starneasca convulsii sociale in randul transportatorilor, care vor fi obligati sa faca investitii si apoi primesc banii cu intarziere de peste un an. Cu ce suntem noi obligati sa suportam subventia statului? Suntem de acord cu casele de marcat, dar avem nevoie de o perioada mai mare de implementare. La taximetrie a fost acordata o perioada de doi ani de zile. In plus, exista organe abilitate ale statului, care ar trebui sa depisteze firmele de transport care fac frauda, dar nu trebuie sa sufere peste 2.800 de transportatori (peste 20.000 de masini) pentru cativa. Prin incapatanarea ministerului in a nu asculta argumentele noastre, intelegem ca avem de-a face cu o afacere pentru care cineva incaseaza comisioane. Transportatorii sunt afec tati din doua parti, odata este vorba despre investitia in noua apara tura, iar pe de alta parte banii vor veni cu aceeasi intarziere. Astazi, s-a ajuns cu platile la nivel de ianuarie 2010.

Care este varianta propusa de COTAR?

Sunt banci puternice in Romania. Ministerul Muncii poate face un acord cu una sau mai multe dintre acestea, prin care bancile sa emita carduri bancare pentru pensionari, iar transportatorii isi pot dota autovehiculele cu POS-uri, care nu costa nici un ban. Astfel, Ministerul ii va da bani bancii si, cu siguranta, nu isi va mai permite sa intarzie asa cum face cu firmele de transport. Exista solutii pentru a limita efortul investitional al transportatorilor. in ceea ce priveste transmiterea online a datelor, prin aceasta, ministerul urmareste monitorizarea firmelor de transport, sistemul functionand si ca un GPS. Nu ne deranjeaza ca ministerul sa aiba aceasta posibilitate de monitorizare, dar nu intelegem de ce trebuie sa platim noi pentru asta. Mai mult decat atat, intr-o alta ordonanta, Ministerul atenteaza din nou la buzunarul transportatorilor. Astfel, pe langa amenzi, va trebui sa platim si o taxa de despagubire catre Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale, pentru ca Ministerul Finantelor nu a fost de acord ca o parte din cuantumul amenzilor sa mearga catre CNADNR. Dupa ce ca amenzile sunt mari, mai trebuie sa platim in plus si taxa de despagubire catre CNADNR.

Ce va face confederatia in aceste conditii?

Decizia COTAR luata in cadrul adunarii generale a fost aceea de a actiona pe toate caile posibile. Pe de o parte, vom ataca in instanta actul normativ, daca apare, solicitand suspendarea ordonantei pana la solutionarea procesului. De asemenea, vom trimite adrese la Parlament pentru a putea modifica ordonanta atunci cand aceasta ajunge acolo. In ultima instanta, adunarea generala a luat in calcul posibilitatea miscarilor sociale – proteste in strada.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.