Clienti noi, la linia de start

dana-bordeiRomania este, in prezent, foarte interesanta, mai ales pentru investitorii care activeaza in industria componentelor auto. Timpul de analiza pentru demararea constructiei unei noi fabrici s-a redus, iar perioada curenta marcheaza incheierea mai multor contracte care vizeaza facilitati de productie in Romania… viitorii clienti ai companiilor de logistica si transport. Despre directiile din care ar putea veni in viitor cererile pentru sectoarele de transport si logistica, am stat de vorba cu Dana Bordei, Head of Industrial Agency CBRE Romania.

Ziua Cargo: Despre ce investitii noi putem vorbi in 2015?

Dana Bordei: Federal Mogul a decis sa realizeze o investitie noua in Ploiesti. Este vorba despre o facilitate de productie pentru stergatoare de masini, cu o suprafata de 14.500 mp, intr-o cladire inchiriata de la WDP. Vor angaja initial 400 de oameni, pentru ca, ulterior, numarul lor sa se extinda la 700. De asemenea, furnizorul de echipamente electronice Kimball Electronics a demarat o investitie la Timisoara. Fabrica va fi localizata intr-o cladire proprie, care va fi construita de catre dezvoltatorul Helios Phoenix. Leoni creste la Bistrita iar in Turda va investi un producator care realizeaza componente pentru industria aerospatiala, in timp ce Eurocopter se extinde la Brasov. De asemenea, in Sibiu, se va realiza primul parc industial construit de catre un dezvoltator, cu ocazia unei tranzactii imobiliare. Daca realizati o analiza a listei companiilor din industria auto, veti vedea ca toate se extind. Nu cred ca exista producator care sa nu fie implicat intr-un astfel de proces.

Mai este loc in Timisoara pentru investitori?

Da, dar nu pentru investitii mari in productie. Poate fi accesata forta de munca pentru o facilitate care angajeaza 2-300 de persoane, insa nu pentru una unde cifra ajunge la 3.000. Astfel de investitori migreaza astazi catre alte zone.

Spre ce alte zone incep sa se uite investitorii?

Am avut, spre exemplu, cerere pentru Craiova, in conditiile in care aceasta zona nu a adunat, asa cum a adunat Pitestiul, furnizori pentru industria auto. Daca te uiti pe harta, investitiile incep sa migreze in orasele alaturate Timisoarei, Aradului si Oradei, in conditiile in care managementul ramane in zonele in care s-au facut investitiile initiale. De exemplu, companiile multinationale vizeaza orase precum Lugoj, Caras-Severin, Hunedoara sau zone din judetul Gorj. Avem un client care a decis sa investeasca la Targu Jiu. A ales aceasta locatie datorita disponibilitatii fortei de munca. Forta de munca este principalul criteriu pe care il iau in considerare in acest moment investitorii. Angajatorii foarte mari aleg distante decente pentru investitii noi fata de locatia unde este stabilita conducerea, precum Yazaki, care a optat pentru Braila datorita bunelor conexiuni logistice si a disponibilitatii fortei de munca. Pe harta se vede foarte clar tendinta investitorilor.

Tinand cont de importanta disponibilitatii fortei de munca, interesul pentru Moldova este in crestere?

Da si nu. Sunt multe companii de outsourcing, care nu fac logistica sau productie, care aleg Iasiul, dar, deocamdata, nu avem autostrada, iar cursele spre Vest din Moldova nu pot fi eficientizate. Nimeni nu trece cu vehiculele grele prin Pasul Prislop, iar in conditiile actuale de infrastructura, pentru a se putea iesi din tara, este necesara o zi in plus. Atata timp cat orasele din Transilvania si chiar din sudul Romaniei vor avea disponibilitate de forta de munca, intai acestea se vor umple. Abia apoi se vor uita investitorii catre Moldova.

Cum este privit Bucurestiul?

In Bucuresti, se dezvolta investitorii existenti. Chiar daca nu putem vorbi despre multi clienti noi, aproape toti marii angajatori cresc in prezent. Avem in derulare contracte cu clienti existenti care isi majoreaza suprafetele.

Dar Constanta?

Practic, nu exista cereri ale unor companii de logistica privind Constanta. Singurii interesati sunt marii cerealieri.

Va asteptati ca interesul investitorilor sa vizeze, si in urmatorii ani, cu preponderenta industria auto?

In opinia mea, productia va fi majoritar auto, dar au inceput sa fie vizate si alte industrii, precum cea aerospatiala. Disponibilitatea fortei de munca este astazi determinanta. Vorbim despre o forta de munca relativ bruta, angajatii fiind instruiti pe loc. Daca, insa, forta de munca nu va deveni mai sofisticata in timp, nu se va specializa, vom pierde pentru ca, pe langa productia care se muta din Europa de Vest (ce presupune costuri foarte mari), exista productie care se transfera din Europa de Est catre Europa de Est. Se pastreaza in vechile locatii produse cu valoare adaugata mai mare pentru ca, in Romania, de exemplu, sa produca elemente mai ieftine.

Va creste, in urmatoarea perioada, interesul pentru investitii in Romania?

A crescut si cred ca va continua sa creasca. Daca economia va ramane in aceasta zona, in care se stabilizeaza, interesul pentru Romania se va majora cu siguranta. Sunt multe companii germane care vin in Romania, apreciind faptul ca este o piata care nu are foarte multe sindicate, precum in alte tari. Investitorii fug de sindicate. Daca nu vor exista turbulente majore, anul acesta va fi mult mai bun decat anul trecut, mai ales in conditiile in care perioadele de analiza pentru luarea deciziilor s-au micsorat deja semnificativ, ajungand sub 1 an. Cred ca, o data ce productia va creste, va veni vremea logisticienilor sa intre in scena, pentru ca respectivele volume vor trebui „plimbate” de cineva. Astazi, cele mai multe spatii industriale sunt „build to suit”, in conditiile in care rata de neocupare a scazut foarte mult, ajungand, de exemplu, sub 7-8% in Bucuresti. In acest moment, nu poti inchiria in zona Bucurestiului 10.000 mp de pe o zi pe alta. In viitor insa, centrele logistice nu vor mai fi atat de centralizate pe Bucuresti, ci vor urma productia. Vom regasi centre de genul celor din Capitala si in celelalte zone ale tarii.

Ce se intampla cu chiriile?

Avand in vedere ca nu se construieste nimic speculativ, chiriile vor ramane, in cel mai bun caz, la nivelul la care sunt acum, dar exista si varianta sa creasca usor in anumite zone, in functie de cerere. Avantajul este ca piata stie ca nu se mai construieste speculativ si se pregateste din timp.

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.