Drumurile umfla potul

Veti primi banii de la stat, dar sa va achitati datoriile la buget – suna anuntul facut catre „regii asfaltului“, la sfarsitul lunii iunie, de presedintele Traian Basescu, care dadea astfel liber la investitii in infrastructura.

„Am simtit nevoia sa va transmit cateva mesaje. Acela ca vor fi bani incepand din trimestrul 3, pentru ca Guvernul sa-si atinga obiectivul de a avea circa 9 miliarde de euro in investitii, mare parte a acestor bani mergand catre plata datoriilor la constructori, dar si pentru lansarea de lucrari noi sau accelerarea ritmului din trimestrele 1 si 2 la lucrari in curs de executie“, a afirmat seful statului, in cadrul unei intalniri cu constructorii de drumuri, tinute la Ministerul Transporturilor, in prezenta ministrului de resort. Potrivit Mediafax, Traian Basescu a precizat ca, din acesti bani, 1,5 miliarde euro vor veni de la Comisia Europeana si vor trebui dirijati catre investitii, iar un miliard de euro vor proveni de la bancile comerciale, care vor merge cu prioritate catre investitii in infrastructura si care vor fi disponibili la mijlocul lunii iulie. Presedintele a mentionat insa ca „marea cheie a acestor aranjamente financiare este corectitudinea fiecaruia“, respectiv a ministerelor Finantelor si Transporturilor in raport cu constructorii, dar si a constructorilor in raport cu bugetul de stat. Altfel spus, tot acest cerc se intrerupe daca acestia si subcontractorii lor nu isi platesc imediat obligatiile fata de stat, urmand ca astfel sa fie alimentat suplimentar bugetul de stat. „Veti fi cei care primiti banii de la Ministerul Transporturilor, dar este esential sa va platiti darile la timp, in conditiile in care, va repet, Ministerul de Finante va va compensa TVA-ul pe care il aveti de incasat sau, acolo unde nu se poate compensa, veti primi restituirea de TVA unde, de asemenea, este cazul“, le-a explicat presedintele constructorilor.

Se apasa pedala de acceleratie

Anuntul presedintelui a fost urmat de inmultirea vizitelor premierului Emil Boc si ministrului Radu Berceanu pe santiere, primul ministru subliniind ca investitia publica masiva in infrastructura se plaseaza printre prioritatile Guvernului. Potrivit premierului, care sustine ca, in acest an, pentru lucrarile de infrastructura, nu este vacanta, la nivelul Executivului s-a luat decizia ca, in fiecare zi de miercuri, sa fie invitate la Palatul Victoria cate doua judete pentru a prezenta, in fata Guvernului, cate o jumatate de ora, stadiul lucrarilor de investitii, din fonduri guvernamentale si europene sau din bugetele locale, precum si problemele legate de modernizarea infrastructurii si de reabilitarea termica a blocurilor. „Prezentarea se va face in fata tuturor ministrilor. În acest fel, se va apasa pe pedala de acceleratie, iar acolo unde nu se cheltuiesc banii pentru investitii se vor lua si se vor da acolo unde se cheltuiesc. Este valabil si pentru administratiile locale si pentru ministerele care au alocat bani pentru infrastructura. Începem cu judetele Iasi si Timis, invitand prefectii, presedintii CJ, primarii si sefii Agentiilor de Dezvoltare Regionala“, a spus seful Executivului, citat de Agerpres. El a subliniat importanta mentinerii unui ritm ridicat al constructiilor in aceasta perioada. „Daca nu punem osul atunci cand trebuie, adica daca nu putem utiliza banii pentru infrastructura in lunile de vara, cum este firesc, este o crima, pentru ca nu se poate astepta luna decembrie ca sa facem autostrada“.  Primul ministru a scos, de asemenea, in evidenta o serie de lucrari prioritare. „Ati vazut ca se lucreaza sapte zile din sapte in infrastructura – de la metroul din Bucuresti, la Pasajul Baneasa din Capitala, la centura ocolitoare a Ploiestiului, la cea a Clujului, pe Autostrada Transilvania. Si la celelalte lucrari de infrastructura avem o ofensiva totala, pentru a recupera intarzierile si pentru a putea da sansa unei cresteri economice in acest trimestru III, inceput la 1 iulie. Am decis sa aducem toti banii de investitii din trimestrul IV in trimestrul III, tocmai pentru a recupera intarzierile“. Potrivit lui Emil Boc, sunt programate sa se finalizeze centura ocolitoare a municipiului Gherla, de 5,3 kilometri, lucrarile drumului de la Cluj-Napoca spre Suceava, cu tronsonul local pana la limita judetului Bistrita-Nasaud, si apoi de la Iacobeni la Suceava. „Se lucreaza si pe centura Timisoarei, a Ploiestiului, continuam lucrarile pe tronsonul de autostrada Cernavoda – Constanta si, evident, pe centura Sibiului. Toate acestea vor marca pasi importanti in modernizarea infrastructurii la nivel national, in 2009“, a punctat primul ministru.

Un miliard de euro de la BEI

Pe de alta parte, Radu Berceanu a anuntat, in urma unei intalniri cu reprezentantii Bancii Europene de Investitii (BEI), ca Ministerul Transporturilor si Infrastructurii ar putea contracta un imprumut de pana la un miliard de euro de la BEI pentru finantarea unor proiecte de infrastructura, printre care si centura Capitalei la nivel de autostrada. „BEI ne-a anuntat ca a stabilit un acord de principiu, in board-ul sau, ca e gata sa aloce un imprumut care sa mearga spre un miliard de euro pentru proiecte de infrastructura rutiera. Înca nu a stabilit exact ce proiecte, dar se discuta despre centura la nivel de autostrada a Bucurestiului, tronsoanele de autostrada Ploiesti-Comarnic si Ploiesti-

Buzau sau o portiune de drum national de la Arad spre granita cu Ungaria“, a aratat ministrul de resort.

Totodata, BEI va acorda un credit de 450 milioane euro pentru a creste viteza trenurilor de calatori de la 120 kilometri pe ora la 160 kilometri pe ora, pentru tronsonul Curtici-Simeria. „Aveam deja 300 milioane euro de la BEI si ei au acceptat sa mareasca imprumutul pana la 750 milioane euro, pentru a putea satisface dorintele UE de a creste viteza“, a spus Radu Berceanu. În cadrul intalnirii, cele doua parti au mai stabilit sa mareasca finantarea de la 50 milioane la 170 milioane euro, din fonduri de coeziune, pentru tronsonul de autostrada Arad-Timisoara, astfel incat cofinantarea asigurata de BEI pentru proiect sa fie cheltuita pentru exproprierea terenurilor. De asemenea, BEI a aprobat sa aloce 500 milioane euro in acest an pentru proiecte aflate deja in derulare, din sumele care trebuiau cheltuite in anii urmatori. „Am discutat cu ei si sustin aceasta idee, mai urmeaza sa fie aprobata de Comisia Europeana. Astfel, au aprobat sa cheltuim o mai mare parte din bani pentru proiecte deja in derulare, pe care sa ii utilizam in acesti ani“, a precizat Radu Berceanu.

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.