Iancu Craciunoiu: „Legea primeaza. Vom avea alocare in 2011“

Se pare ca zarurile au fost aruncate, iar alocarea traseelor interjudetene se va face anul viitor. Cel putin asa sustine directorul general ARR, Iancu Craciunoiu, care precizeaza, insa, ca regulile jocului s-ar putea sa se schimbe.

Ziua Cargo: Se va tine in 2011 licitatia pentru alocarea licentelor de trasee interjudetene pentru urmatorul program?

Iancu Craciunoiu: Legea primeaza in fata oricarui act normativ emis. 2011 este termenul la care se va tine alocarea traseelor interjudetene. Au fost anumite presiuni pentru desfasurarea alocarilor in 2013, insa legea primeaza. Orice modificare se poate face printr-o alta lege.

Se pastreaza criteriile de alocare a traseelor?

In opinia mea, ca sa stabilim criteriile, trebuie intai puse la punct principiile de baza privind modul in care va arata sistemul de transport national.

Vorbim, deci, despre o alocare in 2011, care ar putea schimba sistemul?

Da, s-ar putea sa se schimbe. Dar, daca e sa se schimbe, ar trebui sa se schimbe pentru 10 ani, pentru ca orice operator care face investitiile programeaza pe termen lung.

Putem vorbi despre un program pe termen mult mai lung? Poate despre concesiune?

Da, inclusiv despre concesiune.

Cu alte cuvinte, s-ar putea ca 2011 sa nu insemne o alocare pentru 3 ani, ci altceva? Concesiune? Liberalizare?

Este posibil orice, dar toate hotararile trebuie luate impreuna cu uniunile patronale din domeniul transportului. Ne intereseaza foarte tare parerea lor, pentru ca va trebui sa implementam un sistem care sa nu se mai schimbe.

Va ganditi sa eliminati stelele dintre criteriile de departajare?

S-a incercat echivalarea punctajului corespunzator gradului de confort maxim cu punctajul aferent categoriei I odata cu modificarea Ordinului nr. 1892. Aici, eu personal, am avut un alt punct de vedere, iar principiul a fost acela ca, atata timp cat s-a licitat pe niste criterii, ele trebuie pastrate pana la finalizarea programului. De exemplu, mie mi-a placut fotbalul. Aici, regulile nu se schimba niciodata in timpul meciului. Nu este normal ca transportator sa-ti faci un proiect financiar bazat pe anumite criterii de punctaj, iar in timpul „jocului“ sa le schimbam. Astfel de modificari sunt neserioase, dovedesc lipsa de respect fata de transportator, iar ARR nu se va implica niciodata, cu atat mai putin in perioada in care eu indeplinesc functia de director general, in astfel de actiuni.

Cand ar trebui sa avem punctajele, criteriile sau o solutie finala pentru 2011, pentru ca vorbim despre anul viitor?

Daca se va merge pe acelasi sistem de alocare, teoretic ar trebui ca, la sfarsitul primului semestru al acestui an, sa se cunoasca criteriile, pentru ca oamenii sa se pregateasca financiar. Problema este ca noi nu stim exact care este varianta de abordare a transportului interjudetean pe care vom merge din 2011.

Ce se intampla cu traseele judetene?

Transportul de persoane in trafic judetean face obiectul Legii 92, pentru care se pregateste in acest moment o modificare. Noi nu suntem parte in legea respectiva. Asteptam, insa, cu mare interes modificarile.

Va multumim pentru timpul acordat.

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.