Impozit dublu in 2011

Guvernul a majorat cu aproape 100% impozitul pentru autovehiculele de cel putin 12 tone ce transporta marfa, astfel ca posesorii de camioane se vad nevoiti sa achite anul acesta 14 milioane de lei vechi in loc de 7, cat plateau pana acum. Cel mai mare impozit, de aproape 4.000 de lei, trebuie platit pentru vehiculele de peste 44 de tone, care au 3 plus 2 axe, indiferent daca este folosit pentru transport intern sau international. Majorarea este cu atat mai dureroasa cu cat sectorul transporturilor este unul dintre cele mai puternic afectate de criza.

Decizia de majorare a impozitelor anuale a fost luata inainte de Craciun, in sedinta Executivului din 23 decembrie, prin aprobarea HG 1.347/2010 privind stabilirea impozitului pe masini prevazut de Codul Fiscal. Proiectul de hotarare privind taxele majorate fusese elaborat de Ministerul Transporturilor inca din noiembrie si a fost postat pe site timp de 30 de zile. Patronatele au atras atunci atentia asupra faptului ca dublarea impozitelor pentru vehiculele comerciale va duce la paralizarea activitatii transportatorilor rutieri, intrucat acestia nu detin fondurile necesare achitarii taxelor. Insa solicitarea de „inghetare“ a cuantumului impozitelor pentru 2011 la nivelul celor din 2010 a fost ignorata de autoritati, ca si acceptul privind scutirea transportatorilor de impozit pe o perioada determinata, pentru vehiculele cu care nu produc venituri din activitati comerciale.

Impozite europene pentru buzunare romanesti

Actul normativ aprobat de Guvern drept „cadou“ de Craciun pentru transportatori are calculate impozitele ce trebuie achitate in 2011 pentru autovehiculele in cauza in functie de numarul axelor, de masa autorizata, de tipul de transport (intern sau international) si de sistemul de suspensie al fiecarei masini. Initiatorii proiectului (conducerea MTI) argumenteaza ca Hotararea de guvern transpune in legislatia romaneasca directivele europene, astfel incat sa se elimine denaturarea regulilor concurentei intre agentii economici/intreprinderile de transport din statele membre, sa se armonizeze sistemele de taxare si sa se stabileasca mecanisme corecte pentru impozitarea transportatorilor rutieri pentru folosirea infrastructurii. „Impozitele anuale reprezinta un aspect important al pozitiei competitive a unui transportator, iar armonizarea impozitarii in domeniul rutier este un element-cheie pentru realizarea unei concurente corecte si reale in cadrul Pietei Unice de Transport“, se arata in Nota de fundamentare a proiectului de HG. Tinand cont de legislatia europeana, pentru vehiculele angajate exclusiv in operatiunile de transport intern a fost propusa, incepand cu anul 2011, o crestere a valorii impozitelor, astfel incat sa se ajunga la nivelul de 100% din valorile minime prevazute in Directiva 1999/62/CE, iar pentru vehiculele angajate si in operatiunile de transport international, mentinerea nivelului de 100% din valorile minime prevazute in Directiva 1999/62/CE. Pana acum se aplica un nivel de 80% din nivelurile minime practicate in statele membre. La randul sau, Guvernul estimeaza un impact pozitiv asupra bugetelor locale, de 42 milioane lei in 2011, de 49 milioane lei in 2012, respectiv de 58 milioane lei in 2013. Impozitul pe mijlocul de transport se plateste anual, in doua rate egale, pana la datele de 31 martie si 30 septembrie, inclusiv. Iata cuantumul impozitelor anuale pentru 2011: – Pentru vehiculele cu masa intre 12 si 13 tone, in 2 axe, cu alt sistem de suspensie decat cel pneumatic sau echivalent, impozitul creste de la 72 la 133 de lei, in cazul masinilor de transport intern, si de la 102 la 133 de lei in cazul celor de transport intern si international. – Pentru masinile cu 2 axe, cu masa intre 13 si 14 tone, pentru transport intern de marfa, impozitul creste de la 72 la 133 de lei in cazul automobilelor cu sistem de suspensie pneumatic, si de la 198 la 367 de lei in cazul celor cu altfel de sistem de suspensie. La masinile din aceeasi clasa, dar pentru transport international, impozitul creste de la 102 la 133 de lei in cazul autovehiculelor cu suspensie pneumatica, si de la 282 la 367 de lei, pentru masinile cu alte sisteme de suspensie. – Pentru un vehicul cu 2 axe cu o masa de 15-18 tone, cu suspensie pneumatica sau echivalent, care asigura servicii de transport exclusiv intern, impozitul creste de la 278 lei la 517 lei. Daca vehiculul are alt sistem de suspensie, impozitul creste de la 630 lei la 1.169 lei. In cazul in care masina respectiva transporta marfa in strainatate, taxa creste de la 397 lei la 517 lei (suspensie pneumatica), respectiv de la 899 lei la 1.169 lei (alt tip de suspensie). – Impozitul pentru autovehiculele cu 2 axe, dar cu masa de 18 tone, va varia intre 517 lei si 1.169 de lei, spre deosebire de vechile valori: 278 de lei – 899 de lei. – in cazul masinilor cu 3 axe, cu mase intre 15 si 26 de tone, impozitul va fi cuprins intre 133 si 1.472 de lei, in timp ce vechile impozite erau intre 72 si 1.132 de lei pe an, in functie de tipul de masa, tipul de suspensie si aria de transport. – La vehiculele de transport marfa cu 4 axe, cu masa intre 23 si peste 32 de tone, care foloseste alt tip de suspensie decat cel pneumatic si asigura transport international, impozitul se situeaza intre 615 lei si 2.291 de lei, in timp ce vechiul impozit era intre 331 de lei si 1.762 de lei.

Autovehicule articulate sau trenuri rutiere

Impozitul a crescut de la 1 ianuarie 2011 si pentru autovehiculele articulate sau trenurile rutiere de transport marfa, astfel: – Pentru vehiculele cu 2 plus 1 axe, cu masa intre 16 si 22 de tone, impozitul se situeaza intre 60 si 1.310 lei, fata de vechile valori intre 33 de lei si 1.007 lei. Pentru o masina cu suspensie pneumatica si o masa de 18-20 tone, tot cu cu 2 plus 1 axe, taxa ajunge la 60 lei, de la 33 lei. – La vehiculele cu 2 plus 2 axe, cu masa intre 23 si 38 de tone, impozitul este intre 128 de lei si 3.012 lei, dupa ce pana acum impozitul era intre 69 de lei si 2.316 lei. – Vehiculele de marfa cu 2 plus 3 axe, de la 36 pana la 40 de tone, sunt impozitate cu sume intre 1.579 de lei si 2.986 de lei, vechea impozitare fiind cuprinsa intre 850 de lei si 2.296 de lei. – in cazul vehiculelor cu 3 plus 2 axe, cu mase de 36 t – 44 t, impozitul variaza intre 1.395 de lei si 3.963 de lei, in vreme ce vechiul impozit era situat intre 751 de lei si 3.047 de lei. – La categoria de vehicule cu 3 plus 3 axe, cu mase intre 36 si peste 44 de tone, impozitul variaza intre 794 de lei si 2.283 de lei, cu o crestere semnificativa fata de impozitul de pana acum, care era intre valorile de 427 de lei si 1.755 de lei.

Autobuzele si autoturismele, taxate de Primarie

Actul normativ nu se refera si la motociclete, autoturisme, autobuze sau alte vehicule de pana la 12 tone, al caror cuantum este aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 956/2009. Prin acest act normativ, au fost stabilite nivelurile pentru valorile impozabile, impozitele si taxele locale si alte taxe asimilate acestora, precum si amenzile aplicabile incepand cu anul fiscal 2010. Autoritatile locale trebuie acum doar sa adopte hotarari privind mentinerea acestor impozite si taxe locale sau majorarea lor pentru anul fiscal urmator. In Capitala, spre exemplu, Consiliul General al Municipiului Bucuresti a decis „inghetarea“ acestor dari. Astfel, cuantumul impozitelor pe mijloacele de transport cu tractiune mecanica ramane in 2011 la nivelul de anul trecut: * 8 lei/200 cmc pentru motorete, scutere, motociclete si autoturisme cu capacitate cilindrica de pana la 1600 cmc inclusiv; * 18 lei/200 cmc pentru autoturisme cu capacitatea cilindrica intre 1601 – 2000 cmc inclusiv; * 72 lei/200 cmc pentru autoturisme intre 2001 – 2600 cmc inclusiv; * 144 lei/200 cmc pentru autoturisme intre 2601 – 3000 cmc inclusiv; * 290 lei/200 cmc pentru autoturisme de peste 3001 cmc; * 24 lei/200 cmc pentru autobuze, autocare, microbuze; * 30 lei/200 cmc pentru alte autovehicule cu tractiune mecanica cu masa totala maxima autorizata de pana la 12 tone inclusiv; * 18 lei/200 cmc pentru tractoare inmatriculate. Totodata, taxa pentru utilizarea locurilor publice cu parcari de resedinta a ramas aceeasi in Capitala: – 0,21 lei/zi pentru un loc de parcare in Zona A – 0,10 lei/zi pentru un loc de parcare in Zona B – 0,16 lei/zi pentru un loc de parcare in Zona C – 0,13 lei/zi pentru un loc de parcare in Zona D.

Taxa de acces in Bucuresti cu masini de peste 5 tone

Taxa privind accesul autovehiculelor destinate transportului de marfuri si a utilajelor de mare tonaj in municipiul Bucuresti (lei/zi) a) pentru accesul si circulatia in zona A: – intre 5 – 7,5 tone inclusiv: 231 lei/zi 2.000 lei/luna intre 7,5 – 12,5 tone inclusiv: 452 lei/zi 4.000 lei/luna – intre 12,5 – 16 tone inclusiv: 903 lei/zi 8.000 lei/luna – intre 16 – 22 tone inclusiv: 1.355 lei/zi 12.000 lei/luna – intre 22 – 40 tone inclusiv: 1.806 lei/zi 16.000 lei/luna – mai mare de 40 de tone: 2.247 lei/zi 20.000 lei/luna. b) pentru accesul si circulatia in zona B: – intre 5 – 7,5 tone inclusiv: 63 lei/zi 500 lei/luna – intre 7,5 – 12,5 tone inclusiv: 116 lei/zi 1.000 lei/luna – intre 12,5 – 16 tone inclusiv: 179 lei/zi 1.500 lei/luna – intre 16 – 22 tone inclusiv: 231 lei/zi 2.000 lei/luna – intre 22 – 40 tone inclusiv: 284 lei/zi 2.500 lei/luna – mai mare de 40 de tone: 347 lei/zi 3.000 lei/luna Restrictionarea circulatiei autovehiculelor in zonele nominalizate se face astfel: – in perioada 1 iulie – 31 august, in intervalul orar 20.00 – 07.00, accesul si circulatia acestora sunt permise numai pe baza de autorizatie, in restul zilei fiind interzise. – in perioada 1 septembrie – 30 iunie, in intervalul orar 19.00 – 08.00, accesul si circulatia acestora sunt permise numai pe baza de autorizatie, iar in restul zilei accesul si circulatia acestora sunt interzise.

 

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

DISTRIBUIȚI
Articolul precedentCalendar 2011
Articolul următorCat mai sus

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.