Iveco mizeaza, anul acesta, pe dublarea vanzarilor

Avand in vedere rezultatele anului trecut, dublarea vanzarilor nu pare sa reprezinte mare lucru. Practic, ar insemna aproximativ 50% din rezultatele anului 2008. Si totusi, piata vehiculelor comerciale s-ar intoarce astfel la o functionare normala, in care obtinerea profitului devine posibila pentru dealeri. Despre perspectivele anului 2010, dar si despre motivele pentru care Romania a fost atat de puternic afectata de criza, am discutat cu Claudio Gariboldi, general manager Iveco Romania.

 

Ziua Cargo: Cum ati resimtit anul 2009?

Claudio Gariboldi: 2009 a fost un an dificil, avand in vedere, in primul rand, faptul ca piata a cunoscut o scadere abrupta, de 70 -80%. Acest lucru a afectat politica noastra comerciala, insa trebuie spus ca strategia pe termen lung nu a fost modificata. In Romania, Iveco a avut un volum al vanzarilor, in 2009, reprezentand 20% fata de cel realizat in 2008. La nivel global, Iveco a inregistrat, in 2009, 50% din vanzarile anului 2008. Rezultate destul de bune au fost obtinute in America Latina, Europa de Vest a cunoscut o scadere mai redusa, iar cele mai slabe rezultate au fost inregistrate in Europa de Est. Pe segmentul after-sales, reducerea a fost mult mai mica pentru Iveco Romania – de 20%. S-a traversat o perioada grea la inceputul anului 2009, insa dupa lunile mai-iunie a cunoscut o redresare importanta.

De ce a fost Romania mai puternic afectata de criza, decat alte tari?

Economia romaneasca este dependenta intr-un grad ridicat fata de economiile altor tari. Astfel, nu s-a putut asigura pe perioada crizei un nivel economic acceptabil. Un alt aspect important este cel financiar. De exemplu, in Polonia si Republica Ceha, desi criza s-a manifestat mai devreme, a tinut mai putin si cu efecte mai restranse, reusind sa obtina crestere economica in 2009, iar explicatia este, din punctul meu de vedere, faptul ca, in aceste tari, exista banci locale, ce nu apartin marilor grupuri financiare internationale. Aceste banci, mai apropiate de realitatile pietei locale, au fost interesate in a mentine un nivel economic cat mai ridicat. Din pacate, acest lucru nu s-a intamplat in Romania. La inceputul anului 2009, bancile internationale au decis reducerea expunerii pe pietele Est-europene, lucru care a dus la disparitia lichiditatilor pe piata. Fara suport financiar, economia a intrat in colaps. Chiar si unele dintre companiile mari si solide au avut probleme legate de plati, iar in aceste conditii orice plan legat de investitii a fost amanat. La aceste aspecte, s-a adaugat situatia politica, 2009 fiind un an electoral. In plus, Romania nu dispune de o economie matura si este, astfel, mai vulnerabila la fluctuatiile inregistrate in ultima perioada (crestere importanta urmata de o cadere abrupta).

Ce masuri ati luat pentru a ameliora efectele crizei?

Iveco a fost afectat la fel ca toti ceilalti actori de pe piata. La inceputul lui 2009, structura locala si stocurile erau dimensionate conform activitatii din 2008, cand vindeam 500-600 de vehicule pe luna si, brusc, s-a ajuns la 10% din acest volum. Strategia Iveco in Romania este una pe termen lung si are in vedere mentinerea unei pozitii importante pe aceasta piata, astfel, structura organizationala, echipa care lucreaza aici au ramas neschimbate. Suntem convinsi ca, pe termen lung, va exista un bun potential de a face afaceri in Romania. Criza din 2009 a afectat intr-o masura mai mare pe dealerii nostri, iar acestia au fost nevoiti sa isi micsoreze costurile. Iveco a oferit un sprijin important dealerilor – o reducere de 20% a preturilor pentru camioane nu ar fi putut fi suportata in totalitate de catre dealeri. De asemenea, am intervenit pentru ajustarea stocurilor. Am implementat un sistem de transfer al vehiculelor catre pietele care aveau nevoie de ele. A fost vorba in primul rand de vehicule aflate inca in productie, alocate pentru piata din Romania, dar care nu mai puteau fi vandute aici. In general, vehiculele destinate Romaniei au fost transferate catre Italia. Pe pietele din Italia si Spania sunt comercializate vehicule similare celor din Romania, in timp ce in Germania sau Franta exista cerere pentru vehicule avand configuratii diferite. Oricum, scaderea preturilor si asigurarea finantarii pentru produsele noastre au ajutat la micsorarea stocurilor. Pana la sfarsitul lui 2009, stocul s-a redus cu o mie de unitati. In 2009, volumul total al vanzarilor a fost de aproximativ 1.400 de autovehicule.

Au fost aduse stocurile la un nivel acceptabil?

La inceputul acestui an, stocurile au ajuns la un nivel normal pentru gama usoara, gama de camioane on-road este, de asemenea, intr-o situatie buna, insa pe gama camioanelor off-road stocul a ramas inca destul de mare. Si gama medie a suferit mult in 2009. Este vorba, in general, de vehicule destinate municipalitatilor, iar licitatiile pentru achizitii publice au cunoscut o cadere semnificativa anul trecut.

Credeti ca reducerea pretului la autovehicule va continua sa fie principalul argument pentru vanzari?

Nu noi am fost primii care am recurs la reducerea preturilor. In 2010, se va termina acest proces pe masura ce stocurile se diminueaza la principalii jucatori de pe piata. Va exista o perioada de tranzitie si vor fi abordari diferite in functie de situatia fiecaruia. Trebuie spus ca, la nivelul actual al preturilor, aceasta afacere nu este sustenabila – pretul nu acopera costurile de productie. Incet, dar sigur, piata va reveni la normal odata ce va disparea presiunea stocurilor. Astazi, putem intalni deja oferte avand cotatii diferite pentru vehicule aflate pe stoc si cele ce trebuie lansate in productie. Probabil, aceasta perioada de tranzitie va tine intre 3 si 6 luni, dupa care lucrurile se vor stabiliza. Exista, in continuare, un flux de vehicule reposedate de la clientii nostri, insa a scazut in volum. Inceputul acestui an nu va aduce schimbari importante fata de finalul lui 2009. Vom vedea o schimbare drastica atunci cand se vor intampla doua lucruri – eliminarea stocurilor locale si cresterea pietei. O majorare anticipabila a pietei la un nivel de 50% fata de 2008 (adica un volum de vanzari dublu fata de 2009) ar crea mai mult spatiu si ar pune capat „ofertelor speciale“. In 2009, Romania nu a avut o piata pentru vehiculele comerciale, ci mai degraba o asociere haotica de oferte speciale si lichidare de stocuri.

Anul 2010 va fi dominat, ca si anul trecut, de vanzarile de vehicule second-hand?

In aceasta activitate, un ciclu bun de vanzari pentru vehicule noi este anticipat de catre vanzarile de second-hand. Exista o legatura stransa intre piata de vehicule noi si cea second-hand. La nivel european, am constatat, incepand cu lunile septembrie-octombrie, o crestere importanta la vanzarile de vehicule second-hand. In octombrie, Iveco a inregistrat cea mai buna luna din istorie la vanzarile second-hand in Europa. Dealerii de camioane au jucat un rol important in ultima perioada, acestia considerand ca este un moment bun pentru a investi in vehicule. Dar trebuie sa avem in vedere ca si acestia nu le cumpara pentru a le tine multa vreme si vad un potential pentru comercializarea lor. Sunt semne pozitive, care anunta redresarea pietei si restabilirea echilibrului intre vehiculele second-hand si cele noi.

2010 va fi un an profitabil pentru dealerii de vehicule comerciale?

Astazi, dealerii nostri si-au dimensionat structura la actualul nivel al activitatii, iar o crestere a pietei ar insemna dezvoltare si obtinere de profit. Oricum, in opinia mea, nivelul din 2007 si 2008 va fi din nou atins abia peste cativa ani. Cred ca in 2010 piata se va dubla fata de anul trecut (va fi 50% din 2008), iar in urmatorii ani vom asista la o redresare lenta. 2007 si 2008 au fost ani in care entuziasmul a primat, in multe cazuri in mod irational. Daca studiezi graficele privind dezvoltarea afacerii noastre pe termen lung, se constata ca exista cicluri de sapte ani, care se repeta regulat. Insa ceea ce s-a intamplat in 2009 nu a fost finalul normal al unui asemenea ciclu. In Romania, situatia s-a degradat foarte repede, de la o zi la alta, facand foarte dificila o prognoza corecta. Ne asteptam ca 2009 sa aduca o scadere a pietei, dar nu la acest nivel. Oricum, situatia putea fi si mai rea. Incepand cu luna iunie a anului trecut, am schimbat radical planurile de productie, pentru a raspunde noilor realitati.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.