Mai putini operatori, dar mai multe masini

Un usor proces de concentrare pare sa aiba loc pe segmentul transportului rutier de pasageri. Au disparut 128 de firme in acest an, insa parcul national a crescut cu 783 de autobuze si microbuze, fata de sfarsitul anului 2009.

Este de remarcat faptul ca, fata de anul trecut, cresterea parcului nu inseamna deblocarea pietei, ci dimpotriva. Numai 861 de autobuze, autocare si microbuze au fost achizitionate in ultimul an, fata de peste 4.000 in 2009. Practic, conform datelor ARR, putem trage concluzia ca, pe segmentul transportului de pasageri, procesul de inlocuire a incetat aproape in totalitate. Cele mai multe dintre autovehiculele noi achizitionate se regasesc in cresterea parcului national. Totusi, nu avem motive de ingrijorare privind imbatranirea exagerata a parcului. Cel putin, nu inca. Asa cum se poate vedea si din statistici, achizitiile importante de autovehicule noi destinate transportului de calatori se petrec in ani in care au loc atribuirile de trasee nationale. Astfel se explica de ce pe segmentul de vechime 1-5 ani se inregistreaza 11.546 autovehicule, cu 2.915 mai mult decat anul trecut.

Asa cum era de asteptat in aceasta perioada de criza, cand banii se gasesc tot mai greu, iar fluxul de calatori a scazut, microbuzele castiga teren. Astfel, numarul microbuzelor a crescut cu 323 anul acesta fata de 2009, in timp ce numarul autobuzelor doar cu 190 in 2010. In ceea ce priveste tipul de detinere, „leasingul“ si „inchirierea“ pierd teren, iar „proprietatea“ inregistreaza in 2010 o crestere semnificativa.

Numarul total de curse interjudetene este de 6.420, dar se folosesc numai 2.354 autovehicule pe aceste curse (acelasi autovehicul poate efectua si alte curse daca programul orar ii permite). Similar la traseele judetene – 6.823 licente de traseu judetean, la care sunt nominalizate 5.788 autovehicule.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.