Mii de invitatii oficiale la DISTRUGEREA DRUMURILOR

Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) a raspuns printr-o adresa oficiala intrebarilor lansate de ZIUA CARGO in numarul din august, unde am prezentat un sistem bine pus la punct, prin care, sub acoperirea unor autorizatii emise de catre CNADNR, transportatorii care dispun de conexiuni supraincarca basculantele distrugand drumurile.

Reamintim intrebarile pe care le-am adresat autoritatilor de resort:

– Care sunt criteriile pe baza carora se acorda autorizatii speciale de transport pentru bunuri divizibile?

– Cine decide aprobarea cererilor facute de companiile de transport in acest sens?

– Cate astfel de autorizatii au fost acordate de la inceputul anului?

– Cum se stabileste cuantumul tarifului platit pentru o astfel de autorizatie speciala?

– Pentru ce depasiri de masa maxima autorizata au fost acordate AST pentru marfuri divizibile?

– Care sunt companiile care au beneficiat de astfel de autorizatii?

– Se urmareste dotarea basculantelor cu girofar, asa cum e trecut in formularul de autorizare?

Raspunsul primit din partea CNADNR este cel putin „subtire“ din punctul de vedere al informatiei, nu da nici un nume de companie care a beneficiat de acest sistem, dar prezinta o cifra foarte importanta – 13.257 de autorizatii speciale de transport pentru circulatia cu depasiri ale limitelor maxime admise au fost emise in perioada ianuarie – iunie 2009. Chiar daca aceasta include si autorizatiile acordate pentru bunuri indivizibile, este putin probabil ca ponderea transporturilor agabaritice sa fie foarte mare. Raman mii de autorizatii pentru bunuri divizibile, reprezentand tot atatea atentate la infrastructura rutiera. În plus, faptul ca, desi am solicitat numarul autorizatiilor speciale acordate pentru bunuri divizibile, am primit numarul total al AST-urilor emise, ridica alte doua semne de intrebare: Nu exista o evidenta stricta a acestor documente? Sau numarul celor vizand bunurile divizibile este atat de mare incat trebuie ascunse intr-un total care include si alte categorii? Publicam integral, in cele ce urmeaza, adresa semnata de directorul CNADNR, Dorina Tiron.

CNADNR arunca praf in ochi

„În baza prevederilor legale in vigoare la aceasta data, autorizatiile speciale de transport sunt acordate nediferentiat pentru transporturi de bunuri divizibile si indivizibile. Astfel, acestea sunt eliberate in functie de traseul solicitat, perioada solicitata, restrictiile de circulatie existente pe traseul respectiv. Tarifele suplimentare aplicate pentru depasirea limitelor maxime admise sunt prevazute in Ordinul Ministrului Transporturilor nr. 245/2008. Acestea sunt calculate in functie de numarul de kilometri parcursi pe fiecare categorie de drum, tinandu-se cont de valorile depasirilor fiecarui transport si de cuantumul tarifului per kilometru. Eliberarea autorizatiilor speciale de transport este stabilita, in conditiile legii, de catre CNADNR si subunitatile acesteia DRDP, SDN, ACI, in functie de limitele de competenta. În perioada ianuarie – iunie 2009 au fost eliberate 13.257 de autorizatii speciale de transport pentru circulatia cu depasiri ale limitelor maxime admise. Aceste autorizatii au fost eliberate atat pentru marfuri divizibile cat si pentru marfuri indivizibile, atat operatorilor de transport romani cat si straini. În ceea ce priveste dotarea cu girofar a basculantelor, aceasta nu este necesara, avand in vedere faptul ca in proiectul de Ordonanta de Urgenta a Guvernului pentru modificarea si completarea OG 43/1997 privind regimul drumurilor, pentru transporturile de marfuri divizibile, nu se mai elibereaza autorizatie speciala de transport, circulatia basculantelor urmand sa se efectueze cu respectarea limitelor maxime admise“.

Precizam ca pana la inchiderea editiei nu a fost emis nici un act normativ privind eliminarea autorizatiilor speciale pentru bunuri divizibile, promisiunile facute de la inceputul anului nefiind deocamdata decat simple vorbe.

DN1 sub asalt

Mai mult, Federatia Operatorilor Romani de Fransport (FORT) acuza distrugerea DN1 de camioane supraincarcate care actioneaza in cardasie cu autoritatile. „Drumul National 1 este distrus zilnic de sutele de camioane care circula supraincarcate, «pazite» cu maxima seriozitate de Politia Rutiera si de CNADNR. Starea infrastructurii rutiere pe portiunea de DN1 cuprinsa intre localitatile Barcanesti (PH) si Tancabesti (IF) – portiune reabilitata in urma cu doar 2 ani pe prima banda a sensului Ploiesti-Bucuresti – este similara cu starea infrastructurii de pe Centura Capitalei inainte de reabilitare“, se arata intr-un comunicat FORT. Potrivit documentului citat, toate drumurile judetene, care fac legatura dintre DN1 si lucrarile aferente autostrazii Bucuresti – Ploiesti, ce traverseaza comunele ilfovene si prahovene Balotesti, Moara Vlasiei, Tancabesti, Snagov, Silistea, Gruiu, Potigrafu, Balta Doamnei, sunt distruse complet, pentru refacerea lor urmand sa se cheltuie alti bani publici, ce se vor intoarce tot la aceste firme cu „renume“. În plus, FORT atrage atentia ca pe prima banda a DN1 s-au format santuri pe urmele anvelopelor camioanelor de mare tonaj care nu respecta greutatea maxima autorizata, depasind-o cu peste 15-20 de tone.

Politia si drumarii se fac ca nu vad

„Aceste camioane, ce apartin unor firme cu «renume», nu sunt deranjate de nici o autoritate in activitatea lor, profitand de autocolantele de identificare pentru a distruge zilnic infrastructura rutiera prin tranzitarea DN 1 cu greutati chiar si de 60 de tone. Politia si CNADNR intorc efectiv spatele acestor transportatori, in timp ce camerele video (trei functionale pe aceasta portiune) refuza parca sa inregistreze dezastrul. Ministrul Berceanu sublinia, in urma cu cateva saptamani, ca transportatorii rutieri sunt cei ce distrug drumurile, insa a uitat sa precizeze si despre ce transportatori (firme) este vorba. Tot ministrul Berceanu anunta cu surle si trambite ca una din solicitarile transportatorilor si anume eliminarea AST-urilor se produce pana in toamna, insa, cu doua minute inainte ca masura legislativa pregatita de FORT cu angajatii ministerului sa treaca prin comisia de dialog social (Modificarea OG 43/97), domnul Berceanu, autointitulat protectorul drumurilor publice, a uitat de promisiune si a retras modificarea legislativa de pe ordinea de zi, sfidand toti partenerii de dialog social prezenti“, se mai arata in comunicatul FORT.

Conform operatorilor de transport, controalele CNADNR sunt din ce in ce mai prezente pe toate drumurile nationale, cu exceptia DN1, aplicandu-se amenzi de zeci de milioane lei vechi pentru depasiri de greutate cu 500 de kg, in timp ce adevaratii distrugatori de drumuri isi vad de treaba la „umbra“ autocolantelor „de firma“. O singura intrebare ramane in final: cine plateste, pana la urma, pentru refacerea acestor drumuri? Iar raspunsul il gasim in buzunarul fiecaruia dintre noi.

Mai mult…

Pe site-ul www.ziuacargo.ro puteti citi integral articolul „Atentat la drumurile publice sub umbrela statului“, publicat in numarul din august al revistei ZIUA CARGO.

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.