Nu am nimic cu transportatorii

Cristache Radulescu, presedintele Consiliului Judetean Ilfov:

„Nu am nimic cu transportatorii“

Dupa ce a cochetat cu ideea infiintarii unei regii judetene de transport destinate Ilfovului, Cristache Radulescu a gasit impreuna cu reprezentantii Primariei Bucuresti si ai RATB o cale de a face mai eficient actualul sistem de curse preorasenesti. Într-un interviu acordat revistei ZIUA CARGO, presedintele Consiliului Judetean Ilfov sustine, in acelasi timp, ca nu are nimic impotriva transportatorilor privati, dar le pune conditii pentru a putea beneficia de sprijin banesc din partea autoritatilor locale.

Ce ati stabilit impreuna cu RATB pentru cresterea eficientei programului de transport Bucuresti – Ilfov?

Am realizat, in primul rand, o rearanjare a curselor. Am renuntat la anumite curse in intervalele orare in care nu exista cerere suficienta din partea calatorilor, realizand programarile la intervale mai mari de timp. Pe de alta parte insa, am decis sa crestem frecventa curselor intre orele 5:00 si 8:00, cand inregistram un varf de cerere, tinand cont de faptul ca este perioada in care se pleaca la scoala sau la serviciu. O frecventa crescuta a fost pastrata si intre orele 14:00 si 19:00 pentru a se asigura intoarcerea calatorilor dinspre Bucuresti spre Ilfov si invers. Dupa 19:00, cursele se raresc la jumatate de ora si, apoi, la o ora dupa 22:00. În paralel, am cautat o solutie sa determinam calatorii sa isi cumpere bilete. Am instalat taxatori pe 50-60 de masini. Am observat ca unii sunt seriosi, i-am oprit si isi fac treaba bine, dar altii s-au dovedit neseriosi, au intrat in combinatii cu calatorii pentru a eluda platile si am renuntat la serviciile lor. Avem un program potrivit caruia pensionarii, elevii si persoanele cu dizabilitati sunt scutite de la plata tarifului de calatorie cu transportul in comun, dar ceilalti trebuie sa plateasca. Din pacate, in multe cazuri, nu vor. Avem, de asemenea, in vedere introducerea unui sistem de taxare cu abonament sau bilet cu cod de bare. Vrem sa instalam pe masini, in zona usilor, un sistem de trecere ca la metrou. Masina are doua usi: pe o usa se urca, pe alta se coboara; una are aparat intr-un sens, cealalta in celalalt sens. Pensionarii si elevii vor avea abonamente primite de la Primarie (al caror cost il suporta Primaria si Consiliul Judetean), iar ceilalti isi vor cumpara abonament sau vor circula cu bilet. În perioada urmatoare, vom stabili care este cea mai convenabila varianta.

Este rentabila montarea unor astfel de sisteme pe masinile vechi pe care le utilizeaza RATB pe cursele preorasenesti?

Nu sunt masini vechi. Bucurestiul nu mai are masini vechi. Dar, oricum, pot fi montate pe orice fel de autobuz.

Cu transportatorii privati nu va ganditi sa intariti relatiile?

Recent, am primit o delegatie a transportatorilor privati, care au acuzat faptul ca dau faliment. Le-am propus sa facem o proba. Sa imi demonstreze ca pot fi un concurent corect al RATB. Eu sa nu merg cu preturi de dumping, ca sa ii distrug, dar nici ei sa nu creasca nejustificat tarifele. În mod normal, pretul este undeva la mijloc intre RATB si transportatorii privati. Am zis sa facem o proba pe Chiajna. Sa vad ca introduc autobuze si vin sa le dau scris ca sunt de acord sa faca transport cu autobuzul ca transportatori privati, pentru ca, in microbuze, oamenii nu se simt confortabil. În loc de 17 se suie 35 sau 40, unii peste altii, n-au loc de-o geanta sau de-o sacosa. Si, de obicei, din Ilfov, oamenii se duc cu o sacosa de rosii sau de oua la piata, pentru ca Ilfovul este camara Bucurestiului. Eu trebuie sa gandesc realist, in ton cu ce se intampla in realitate. Nu ma intereseaza ce autobuze cumpara, dar sa fie similare celor utilizate de RATB, sa aiba peste 50 de locuri, oamenii sa se urce usor (pentru ca sunt multe persoane in varsta), iar tariful sa fie rezonabil. Daca vad ca lucrurile merg bine, impreuna cu primarul, inventariem ce pensionari si elevi circula pe acea ruta, le platim abonamentele jumatate – jumatate si ii dam banii transportatorului. Transportatorii ma acuza ca sunt impotriva lor, dar nu-i adevarat. Vreau doar un transport civilizat si inteleg si faptul ca trebuie sa si castige, ceea ce este si normal. Daca vor sa o faca in conditiile de mai sus, ii si incurajez eu, personal, pentru ca imi iau de pe cap o mare problema.

În ce zone este mai mare cererea de transport?

În general, pe Nord – Vest. Începand de la Buftea, Chitila, Chiajna, Domnesti, Ciorogarla, Magurele, Bragadiru, Clinceni, Pantelimon, Branesti, Cernica, Glina, Popesti.

Cate autobuze RATB sunt folosite acum pe curse preorasenesti Bucuresti –

Ilfov? Veti creste numarul lor?

În acest moment, avem 51 de autobuze pe cursele preorasenesti si nu vom creste numarul lor pana cand nu vom rezolva problema platilor. Vrem sa ridicam incasarile. Eu sunt de acord ca trebuie sa si platesc pentru cei care nu au posibilitatea (pensionari, copii), dar ceilalti trebuie sa plateasca. Si imi este foarte greu sa ii obisnuiesc sa o faca. Si va mai spun, inca o data, ca nu am nimic impotriva transportatorilor privati, dar se pare ca nu vor sa inteleaga faptul ca ei trebuie sa castige in timp, nu rapid.

Va asteptati ca in urmatorii doi ani sa treceti la autobuze cu podea coborata?

Da. Probabil ca, pana atunci, si drumurile vor fi la alti parametri. La sfarsitul anului viitor, tot judetul Ilfov va fi pus la punct in ceea ce priveste calitatea drumurilor.

Va multumim pentru timpul acordat.

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.