Oportunitati, dar si ingrijorare

Scaderea numarului de transportatori in ultimii ani a facut sa apara noi oportunitati pentru firmele ramase pe piata. Totusi, tarifele de dumping practicate in continuare de unele firme, cresterea costurilor, dar si furturile sunt aspecte care ingrijoreaza. Am discutat despre toate acestea cu Mircea Manescu, general manager Ahead Logistics.

Ziua Cargo: Cine este Ahead Logistics?

Mircea Manescu: Ahead Logistics este o firma germana. Avem flota in Romania pe partea de prelate si frig, iar in Germania avem mai mult prelate. In linii mari, in Romania, ne ocupam de transport intern si international, de marfuri generale si sub temperatura controlata. Peste 85% din activitatea noastra are la baza contracte pe termen lung, iar restul sunt spoturi. Transportul international ocupa un procent destul de mic din activitatea noastra, undeva la 7-8%.

Actuala situatie a dus la cresterea tarifelor de transport?

Se practica inca preturi mici de catre unii transportatori, desi costurile cresc pe zi ce trece, iar asta afecteaza intreaga piata. Clientul la care vin aceste oferte de dumping solicita aceleasi preturi din partea tuturor… ca daca unii pot, in seamna ca poate toata lumea. Ofertele de dumping nu vin intotdeauna de la firme mici. Aceasta e o falsa perceptie. Am vazut cu ochii mei oferte de dumping din partea unor firme mari, mai ales pe partea de frig, care la noi e o componenta destul de importanta. Anul trecut, am vazut oferte de frig la 2,40 – 2,35 RON, care sunt preturi mici si la prelate. Preturile la transporturile frigorifice sunt in mod normal peste 3 RON; la 2,35-2,40 sunt deja niste pre turi in care nu poti acoperi costurile. Sunt multi care si-au luat camioane frigorifice fara sa aiba in spate un portofoliu de clienti si care s-au vazut nevoiti sa transporte cu frigorificele marfuri de prelata.

Cum reusiti sa echilibrati cursele?

In general, retailerii merg pe ideea unui depozit central, livrare la magazin la ore fixe, se intoarce ca mionul, incarca, livreaza din nou… Se plateste tur-retur (round trip), pentru ca la retur se mai iau ambalaje sau chiar marfa, pe care vor sa o trimita inapoi in depozit, in functie de vanzarile pe care le au. Astfel, se face si un rulaj corect al camioa nelor, pentru ca nu mai trebuie sa cauti marfa pentru retur. E important si pentru retaileri pentru ca au o predictibilitate a curse lor. Sunt flote alocate, care merg in exclusivitate pentru un anumit client, iar pe zonele unde transportam am facut contracte si cu alti clienti. Flota noastra este repartizata in trei locuri: Bucuresti, Ploiesti si Turda.

V-ati implicat si in activitatea de depozitare?

Activitatea de depozitare nu e un business mare pentru noi. Am achizitionat depozitul in 2008. Sunt spatii industriale de aproximativ 8.500 mp langa Ploiesti. Are si acces la calea ferata. Venind criza, nu s-a dezvoltat foarte mult activitatea aceea, dar are potential. Momentan, gradul de ocupare este destul de mic si avem in depozit doar marfuri de stoc pentru diversi clienti. Ne gandim si la posibilitatea de a depozita acolo containere, pentru ca avem o platforma betonata destul de mare si putem construi, daca este nevoie, infrastructura pentru activitati de cross-docking. O varianta ar fi sa vina marfa pe calea ferata si sa fie depozitata, sau containere pe care sa le putem descarca, apoi expedia pe alte mijloace de transport. Trenul va trebui sa devina mai important, desi, la noi, CFR nu investeste suficient, iar preturile sunt mari. Europa de Vest este intr-adevar foarte angrenata in mutarea volumelor de pe rutier pe feroviar. In Vest, sunt trenuri care, uneori, ajung mai repede decat camionul, pentru ca pe rutier sunt restrictii de circulatie, soferul trebuie sa faca pauze etc. Daca s-ar organiza mai bine partea de feroviar, multi clienti ar prefera sa isi incarce marfa pe tren. Trenul e mai rentabil pe distante mai lungi.

Ati intampinat probleme legate de siguranta transporturilor?

Noi caram multa marfa tentanta si am mai avut probleme in timp cu furturile. In general, pe cursele lungi, mergem cu doi soferi si ideea e sa nu se opreasca, pe cat posibil, decat in locuri sigure si numai pentru pauzele scurte, de 45 minute. Ii urmarim si pe GPS si avem si incuietori speciale. Totusi, am avut cazuri cand ne-au taiat in mers, cu flexul, inclusiv sistemul acesta de siguranta, care e din tabla de aproximativ 6 mm grosime. In rest, furturile de motorina sunt o problema. Motorina este acum aur curat, pentru ca este foarte scumpa. Sunt foarte multe firme mici de transport care cumpara exclusiv motorina furata. Acum, se fura si paleti care se vand pe marginea drumului. Sunt producatori care spun ca pierd anual paleti reprezentand sume imense. Ajung sa aiba pagube de milioane de euro. Sunt deja clienti care monitorizeaza camioanele ce lucreaza pen tru ei, pentru a vedea daca exista opriri suspecte ale soferilor. Unii cred ca au angajat firme specializate pentru aceste operatiuni…

Aveti planuri de dezvoltare in viitorul apropiat?

La sfarsitul lui 2009, in 2010 si la inceputul acestui an, am crescut numarul de clienti. Am constatat ca, odata cu criza, a scazut numarul de transportatori de pe piata si au aparut oportunitati de a accesa anumite business-uri, pe care inainte nu am fi putut sa le accesam. Oricum, daca avem un contract avantajos si o relatie bu na cu un client si mai avem nevoie de capacitate, nu e nici o problema sa marim flota cu 10-20 camioane, in functie de specificul activitatii. Astazi, din 45 de masini, o treime sunt deja achitate. In momentul in care vom avea niste afaceri certe, cu siguranta ca vom extinde flota. Ne intereseaza foarte mult si partea de logistica si speram sa achizitionam un depozit Clasa A. Dorim sa mergem pe doua centre de profit, mai ales ca si contractele de logistica se fac pe perioade mai lungi, iar schimbarea furnizorului de servicii de logistica se face mult mai greu decat in cazul transportatorului. „Situatia actuala ne da posibilitatea sa selectam clientii. Iar acestia au inceput sa aprecieze calitatea, unii chiar merg pe ideea de «commitment» si sunt gata sa dea 5 sau 10% din volume, dar este o intelegere care trebuie sa functioneze de ambele parti, trebuie sa le pui la dispozitie camioane. Clientii au inceput sa inteleaga ca trebuie sa scada presiunea asupra transportatorului, sa ii dea voie sa respire si sa ii ofere conditii mai bune de lucru. De asemenea, sunt mai deschisi negocierilor, pentru ca, in multe cazuri, erau axati pe pret.“

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.