Producatorii si expeditorii s-au spalat pe maini

Transport de marfuri periculoase

Forma cea mai recenta a acordului european privind transportul marfurilor periculoase, ADR 2009, intra in vigoare la 1 iulie 2009. Cea mai importanta modificare din acest document, care va influenta direct activitatea transportatorilor rutieri de marfuri periculoase in trafic national si international se refera la „Instructiunile scrise pentru conducatorul auto“. Noile prevederi prevad faptul ca producatorii si expeditorii sunt absolviti de orice responsabilitate legata de transport. 

Practic, pana la 1 iulie 2009, cat mai este in vigoare ADR 2007, prevederile stabilesc ca, pentru a preveni orice accident sau incident care ar putea surveni in timpul transportului, trebuie sa fie remise conducatorului auto, de catre expeditor, instructiuni scrise, care precizeaza intr-un mod concis, pentru fiecare substanta, o serie de informatii.

Printre acestea, se numara: descrierea incarcaturii, natura pericolelor prezentate de marfuri, inclusiv masurile pe care trebuie sa le ia conducatorul auto si echipamentul de protectie individuala care trebuie utilizat, masurile de ordin general (cum ar fi, de exemplu, sa previna ceilalti participanti la trafic si sa apeleze politia si/sau pompierii), masurile suplimentare necesare pentru a face fata pierderilor sau deversarilor usoare, masurile speciale pentru anumite substante periculoase, echipamentul necesar.

Asa cum am precizat mai sus, conform ADR 2007, instructiunile trebuie furnizate de expeditor si remise conducatorului auto cel mai tarziu atunci cand marfurile periculoase sunt incarcate in vehicule. Continutul acestor instructiuni trebuie comunicat carausului in momentul in care se realizeaza comanda de transport, pentru a-i permite sa ia masurile necesare, inclusiv pentru a se asigura ca angajatii sunt informati despre aceste instructiuni, le executa corect, iar echipamentul necesar se gaseste la bordul vehiculului.

Mai mult decat atat, expeditorul este responsabil, conform ADR 2007, de continutul acestor instructiuni. Ele trebuie furnizate in limba pe care conducatorul auto o intelege si o citeste, in limbile tarii de origine, de tranzit si de destinatie. Aceste instructiuni trebuie pastrate in cabina conducatorului auto, astfel incat sa permita identificarea lor cu usurinta. Nu este nevoie sa subliniem importanta respectarii celor mai stricte proceduri atunci cand este vorba despre transportul marfurilor periculoase. Tragedia de la Mihailesti este cel mai recent exemplu despre ce se poate intampla cand nu sunt luate toate masurile de prevedere.

Transportatorii sunt pe cont propriu

Avand in vedere aceste aspecte, nu putem sa nu fim surprinsi de modificarile aduse de noul ADR. „Prevederile din ADR 2009 in privinta instructiunilor scrise, vizeaza preluarea responsabilitatilor expeditorului de catre transportator. intr-un fel, aceasta schimbare simplifica tehnologia derularii unui transport rutier de marfuri periculoase – responsabilitatea pentru siguranta acestuia revine in exclusivitate transportatorului. In tragedia de la Mihailesti, au fost gasiti vinovati si expeditorul si producatorul, dar si transportatorul. Dupa regulile din ADR 2009, singurul vinovat ar fi fost transportatorul“, a aratat Marin Lepadatu, director general al Institutului de Formare Profesionala in Transporturi Rutiere (IFPTR). ADR 2009 prevede ca instructiunile scrise, in caz de accident sau de situatie de urgenta care ar putea surveni in timpul transportului, sa se gaseasca la bordul vehiculului, in cabina, intr-un loc usor accesibil echipajului vehiculului. insa „aceste instructiuni trebuie remise de transportator echipajului vehiculului inainte de plecare, intr-o limba pe care fiecare membru al echipajului poate sa o citeasca si sa o inteleaga.“ si lucrurile merg mai departe.

„inainte de plecare, membrii echipajului vehiculului trebuie sa se informeze despre marfurile periculoase incarcate la bord si sa consulte instructiunile scrise asupra masurilor pe care trebuie sa le ia in caz de urgenta sau accident“, se arata in ADR 2009. Astfel, carausii sunt pusi intr-o situatie destul de delicata si, in orice caz, devin unicii responsabili in cazul unui accident, in conditiile in care expeditorul si producatorul nu sunt obligati sub nici o forma sa ofere detalii privind caracteristicile marfurilor transportate.

„Din 1995, de cand Romania a semnat acordul ADR, instructiunile scrise au fost intocmite si inmanate conducatorului auto de catre expeditor. Expeditorii intocmeau aceste instructiuni

scrise – fise de siguranta dupa informatiile furnizate de producatorii marfurilor periculoase, dar si dupa Tremcardurile intocmite de CEFIC (European Chemical Industry Council) si care pot fi accesate pe Internet pentru fiecare numar ONU sau denumire chimica cunoscuta, in orice limba europeana. Mentionez, insa, ca, pe aceste fise CEFIC, exista o nota la subsolul paginii «intocmit de CEFIC cu cele mai avansate date la dispozitie, insa, in nici un caz, nu se accepta responsabilitatea pentru corectitudine sau suficienta»“, a explicat Marin Lepadatu. CEFIC a elaborat si ERICardurile, care sunt destinate echipajelor de pompieri pregatite pentru interventiile legate de substantele periculoase si contin informatii si proceduri care necesita echipament specializat. si aceste fise pot fi accesate pe Internet. „Transportatorul trebuie sa predea conducatorului auto instructiunile scrise pentru substanta sau substantele pe care le va prelua de la expeditor si, atunci cand primeste o comanda, trebuie sa intocmeasca aceste instructiuni scrise. In primul rand, pe baza modelului de «Instructiuni scrise» din ADR 2009, care se gaseste pe Internet si in limba romana. In al doilea rand, transportatorul poate solicita expeditorului sau producatorului de marfuri periculoase fisa cu date tehnice de securitate pentru fiecare substanta periculoasa care urmeaza sa fie transportata. In al treilea rand, poate folosi informatiile din Tremcardurile CEFIC si pe cele din instructiunile scrise in formatul vechi ADR 2007, pe care le-a utilizat pana la intrarea in vigoare a actualelor prevederi, pentru substantele pe care le transporta in continuare. In final, subliniez ca intocmirea instructiunilor scrise nu este o treaba simpla, dar ea poate fi facuta de consilierul de siguranta publica sau managerul activitatii de transport pe baza informatiilor prezentate mai sus. Responsabilitatea pentru intocmirea instructiunilor scrise revine in exclusivitate transportatorului“, a precizat directorul general IFPTR.

ADR pe scurt

Acordul european privind transportul international rutier de marfurilor periculoase (ADR) a fost incheiat la Geneva, in data de 30 septembrie 1957, sub auspiciile Comisiei Economice pentru Europa a Natiunilor Unite, si a intrat in vigoare pe 29 ianuarie 1968. De la aceasta data, acordul a mai suferit modificari. Romania a aderat la acordul ADR in 1994.

Dupa 1 iulie 2009, doar carausii raspund

– Prevederile ADR 2009 vor trebui respectate incepand cu 1 iulie 2009.

– Transportatorii trebuie sa realizeze singuri instructiunile cu informatii despre marfurile periculoase transportate. *

– in cazul unui accident survenit in timpul transportului, nu va mai exista decat un singur vinovat: firma de transport.

– Producatorii si expeditorii nu mai au nici o raspundere.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.