Schimbari de STRATEGIE

La inceputul lunii noiembrie, a avut loc in Romania a VIII-a intalnire internationala a uneia dintre cele mai importante organizatii pentru transportul cu autobuzul si autocarul, Global Passenger Network (GPN). In cadrul unui interviu, acordat in exclusivitate revistei Ziua Cargo, Steven C. Klika, presedinte GPN, ne-a vorbit despre scopurile organizatiei, dar si despre modul in care companiile membre GPN traverseaza actuala perioada.

Ce este GPN?

GPN reprezinta o retea globala pentru transportul pasagerilor. Este un grup de 24 de tari care se concentreaza pentru a oferi cele mai bune servicii de calatorie. GPN a fost creat, de asemenea, pentru a oferi suport partenerilor din alte tari. Astfel, daca SUA sau Canada ar trimite un grup in Romania, am beneficia de sprijinul partenerului nostru de aici, compania Dacos, pentru a asigura transportul si alte servicii legate de cala torie, la standardele pe care le asteptam din partea tuturor membrilor.

Dezvoltarea organizatiei are la baza o strategie bine elaborata. Dorim sa colaboram cu cele mai bune retele sau companii, care au reprezentanta la nivel national in respectivele tari. Suntem foarte atenti la cei care intra in organizatie. Initial, ne-am concentrat pe America de Nord si Europa si acum ne orientam catre alte regiuni. De exemplu, avem de curand partener in Israel, dezvoltam parteneriate in India si urmeaza si alte regiuni. Nu ne grabim, pentru ca dorim sa colaboram cu cei mai buni. GPN este o organizatie bazata pe calitate. Dezvoltam standarde de calitate si competente. Dacos a fost una dintre companiile invitate la prima sedinta, atunci cand GPN a luat fiinta. Astfel, putem considera ca este unul dintre fondatorii GPN. Mai departe, Dacos poate decide modalitatea de dezvoltare a retelei in interiorul Romaniei.

Exista anumite conditii pe care o companie trebuie sa le indeplineasca pentru a deveni membra?

Pentru a deveni membru GPN, sunt cateva conditii care trebuie indeplinite. In primul rand, trebuie sa fie vorba despre o retea sau o companie care respecta standardele stabilite de catre GPN. Ne uitam, de asemenea, la istoricul firmei, la longevitatea si stabilitatea acesteia. Cercetam aspectele financiare si practicile operationale. Suntem foarte preocupati de siguranta, aceasta fiind o prioritate pentru noi. Dorim ca membrii GPN sa fie permanent preocupati de aspectele legate de siguranta.

Despre ce s-a discutat in cadrul evenimentului organizat in tara noastra?

In cadrul evenimentului organizat in Romania, ne-am concentrat pe trei teme principale: tehnologii, vanzari (curse regulate si turism), marketing. Am revazut operatiunile privind vanzarile din fiecare tara, iar afacerile privite global, surprinzator pentru acest moment, nu merg foarte rau. In ciuda situatiei economice, firmele evolueaza destul de bine, doar in unele regiuni s-au inregistrat mici scaderi. Criza economica a afectat puternic firmele care oricum nu aveau ce cauta pe piata, care nu dispuneau de infrastructura sau abilitatea de a raspunde asteptarilor clientilor – nu sunt sigure, nu au pregatirea necesara… Astfel, are loc o curatare a pietei. In anumite tari, s-a inregistrat in medie o scadere a veniturilor cu maximum 5 – 10%. In SUA insa, avem unele companii care au inregistrat cresteri, pentru ca au gasit noi modalitati de a face afaceri. Unii dintre membrii GPN, pe langa transferuri, activeaza in transportul de elevi, in transportul public regulat… In ceea ce priveste segmentul turistic, apar si aici o serie de schimbari. In general, ne-am adresat persoanelor in varsta, dar acum cautam sa atragem si alte categorii de populatie, persoane mai tinere. In acest scop, adaptam mult mai mult serviciul oferit la cererile specifice grupului. In aceasta perioada, am constatat faptul ca oamenii au inceput sa cumpere serviciile mai tarziu. Nu mai programeaza deplasarile cu multa vreme inainte, ci iau decizii legate de deplasari mai aproape de momentul desfasurarii acestora. Astfel, trebuie sa ne schimbam modul de gandire. Obisnuiam sa publicam cataloage cu ofertele noastre, cu un an inainte. Astazi, planificam ofertele cu sase luni inainte si incepem sa vindem cu patru luni inainte, iar autocarele sunt pline. Oamenii sunt inclinati sa fie mai reactivi fata de deplasari. Acest aspect nu il intalnim doar in cazul turismului, ci pentru toate segmentele transportului. Nu mai este ceva neobisnuit pentru noi sa primim o comanda de transport cu doua saptamani inainte, in timp ce in trecut o primeam cu doua luni inainte. De asemenea, avand in vedere situatia economica, tot mai multi oameni aleg sa mearga cu autocarul, renuntand la avion. De exemplu, in SUA, cele mai multe dintre echipele sportive ale universitatilor calatoreau cu avionul, iar astazi multe dintre ele si-au redus bugetele si aleg autocarul. Totodata, sunt persoane care considera prea mare efortul si timpul alocat procedurilor de imbarcare si debarcare legate de calatoria cu avionul (control de securitate, bagaje, asteptare, riscul de intarziere) si, astfel, aleg autocarul. In plus, autobuzele si autocarele ofera mai multa libertate in interiorul lor, iar personalul insotitor este mai prietenos, mai putin birocratic.

Credeti ca actuala situatie economica va duce la o scadere a investitiilor, cu efect asupra sigurantei?

Companiile care renunta la siguranta, la promovarea masurilor care sa asigure un serviciu sigur, nu ar trebui sa fie pe piata. Fac parte din aceasta piata si stiu despre ce este vorba. Atunci cand revad bugetele, cand iau in calcul veniturile si cheltuielile, nu pot renunta la chestiuni care tin de siguranta. In acest an, se poate constata o anumita incetinire in ceea ce priveste achizitionarea de mijloace de transport noi, dar am trecut prin multe momente dificile, astfel incat nu cred ca trebuie sa fim ingrijorati. Este un ciclu. In ceea ce priveste mijloacele de transport utilizate, protectia mediului, reducerea poluarii reprezinta o directie care va cunoaste o dezvoltare continua. De asemenea, elementele de siguranta vor fi permanent imbunatatite.

Cand credeti ca va trece criza economica?

Cred ca tarile vor iesi din criza in momente diferite. In SUA, avem regiuni care deja ies din criza, altele vor mai avea nevoie de timp. În opinia mea, acelasi lucru se va intampla si in Europa. Oricum, sunt de parere ca vom iesi din criza mai repede decat se asteapta multi analisti. Economistii si oamenii de finante trebuie sa fie conservatori, oamenii de afaceri sunt optimisti.

Sabin Ogreanu, director executiv Dacos:

„Am reusit, dupa o perioada de lobby intens, sa organizam a VIII-a Conferinta generala GPN in Romania, inaintea unor tari ce pot ridica pretentii. De orice fel. Global Passenger Network este o retea internationala de elita, cu sediul in Overland Park, Kansas USA, formata din cele mai bune companii de transport si agentii de turism din 24 de tari. GPN ofera clientilor sai transport turistic de inalta clasa si oportunitati de calatorie, in intreaga lume, la standarde recunoscute si acceptate. Mi- am dorit ca tema generala de discutii si schimb de informatii, dedicata in totalitate turismului si transportului turistic de prima clasa, sa fie «Enjoy National Recognition – With the best motor coach and travel companies arround the world!» Finalmente, programul intalnirii ne-a oferit posibilitati nelimitate, de la stabilirea unor noi contacte internationale si pana la identificarea unor elemente ce ne vor ajuta sa crestem notorietatea internationala a Romaniei ca destinatie turistica, prin programe internationale comune si, eventual, prin identificarea unor oportunitati de investitii in Romania.“

Despre GPN

– GPN inglobeaza companii cu un parc total de aproximativ 30.000 de autovehicule.

– GPN a fost infiintata in iulie 2006, de catre operatori de transport din Canada, Republica Ceha, Germania, Irlanda, Italia, Olanda, Romania, Spania, Marea Britanie si SUA.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.