Telematica, aliat în prevenirea accidentelor provocate de oboseală

levente-gall2La nivel global, între 10 – 25% din accidentele rutiere sunt provocate de oboseală iar șoferii profesioniști sunt mai predispuși riscului de a fi implicați într-un accident decât cei ocazionali.

Acesta este unul dintre motivele pentru care membrii Comisiei Europene au adoptat regulamentul nr. 561/2006 care stabilește normele referitoare la perioadele de conducere, de repaus și la pauzele care trebuie respectate de către conducătorii auto de camioane și autobuze în vederea îmbunătățirii condițiilor de lucru și a siguranței rutiere.

În timp ce nerespectarea prevederilor Regulamentului 561 se poate solda cu amenzi usturătoare pentru companii, transportatorii simt nevoia să se asigure că șoferii lor au un comportament adecvat la volan, ceea ce presupune respectarea timpilor de condus și de repaus, precum și un stil de condus adecvat.

Potrivit studiilor referitoare la legătura dintre oboseală și accidente, acestea se petrec de obicei în timpul călătoriilor lungi, pe drumuri monotone cum sunt autostrăzile și cel mai probabil în intervalul orar 02.00 – 06.00 dimineața sau între 02.00 – 04.00 după-amiaza (de obicei după prânz). Somnul insuficient precum și condusul pe timp de noapte sunt printre principalii factori cauzatori de accidente.

În acest context, telematica devine un instrument tot mai util pentru transportatori, care pot obține informații complexe despre operațiunile zilnice derulate de șoferi uneori la mii de kilometri distanță, și care în mod normal nu pot fi controlate de un dispecer.

„Astăzi este de neconceput să ai activități în domeniul transporturilor și să nu utilizezi serviciile telematice. Cum să știi dacă șoferul aflat la sute de kilometri distanță conduce adecvat? Sau dacă respectă pauzele de condus și nu conduce în neștire, apoi din cauza oboselii face vreun accident? Ori aceste informații sunt astăzi la un click distanță pentru cei care își monitorizează flotele”, a spus Levente Gall, director de vânzări WebEye România.

WebEye a dezvoltat astfel eControl, o funcție integrată serviciului eTachograph, care furnizeaă informații despre activitatea reală a șoferului, ce pot fi obținute direct din tahograful digital. De asemenea, în cazul curselor lungi, la nivel comunitar, când de regulă sunt mai mulți șoferi pe vehicul, eControl poate să înregistreze timpii de lucru ai fiecărui șofer în parte, diferențiat, prin citirea cardului de tahograf.

Stilul de condus este de asemenea o informație esențială pentru un transportator, care poate să intervină pentru corectarea acestuia dacă se constată, de pildă, că un anume șofer conduce prea agresiv, accelerează prea mult, deci există riscul provocării unui accident.

„Nimic nu mai este la voia întâmplării. Un manager de flotă are acum toate instrumentele să gestioneze corect afacerea iar siguranța este un parametru care poate fi îmbunătățit cu ajutorul telematicii. Oboseala la volan poate fi provocată de nerespectarea timpilor de condus. Șoferul este presat să livreze marfa și nu mai face pauza prevăzută prin lege. Astăzi însă abaterile de acest fel nu mai sunt ascunse dispecerilor, aceștia știu din birou ce face fiecare șofer, oriunde s-ar afla și primește alerte dacă cineva a depășit timpii de condus. Pune mâna pe telefon și îl trage pe dreapta, astfel că scade riscul producerii unui accident din cauza oboselii”, a mai spus Levente Gall.

Risc de 8 ori mai mare

Un studiu realizat în Noua Zeelandă a comparat 571 de șoferi implicați în accidente cu 588 de șoferi care nu suferiseră vreun accident, care conduceau în aceeași zonă, în aceeași perioadă a zilei. A fost stabilită o legătură puternică între oboseala acută și implicarea în accidente.

Astfel, riscul de a provoca un accident a fost de 8 ori mai mare în cazul șoferilor cu un scor ≥4 pe Stanford Sleepiness Scale (ritm de activitate lent, starea de oboseală instalată), de 5,5 ori mai mare pentru șoferii care conduceau între orele 2 și 5 dimineața și de 3 ori mai mare pentru șoferii care dormiseră mai puțin de 5 ore în ultimele 24 de ore.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.