Un an de evolutie indiscutabila

Sfarsitul unui an si inceputul unuia nou, ba mai mult, a unei noi decade, este un prilej pentru toata lumea de a face bilanturi si de a arunca o privire analitica asupra a ceea ce a insemnat evolutia unei piete destul de greu incercate de recesiune in ultima perioada. De aceea, ne propunem, cu ajutorul Danske Markets Equities, Compania de analiza a Danske Bank (Banca Daneza), si a Indexului European de Expeditii (European Freight Forwarding Index) pe care il realizeaza in fiecare luna, sa va prezentam pe scurt „aventurile“ pietei de expeditii pe parcursul lui 2010.

Dupa o incetinire a cresterii la sfarsitul anului 2009 si la inceputul lui 2010 (cu un 55 in decembrie 2009), indicele european de expeditie in privinta volumelor de marfuri a crescut la 58, in februarie. Luna aprilie a marcat din nou un record de crestere, in ciuda puternicei influente a norului de cenusa vulcanica asupra fluxului de marfuri transportate aerian. Astfel, indexul a crescut de la 75, in martie (deja un record), la 78, datorita prestatiei domeniilor rutier si naval, in timp ce pe aerian a scazut de la 74 la 58. In luna mai a anului trecut, piata de expeditie a inceput sa fie influentata de criza datoriilor din zona euro. Astfel, indexul a scazut de la 78, in aprilie, la 70, iar in iunie la 69. Valoarea avea sa scada si mai mult pe perioada verii (si a vacantelor), astfel ca in august a ajuns la 61, mai buna, totusi, decat cea inregistrata in urma cu un an – 50, apoi a crescut la 68 in prima luna a toamnei, pentru a scadea la 64 in octombrie, in ciuda optimismului estimarilor. Iar situatia pietei a continuat sa involueze si in noiembrie, indexul ajungand la 56. In fine, decembrie 2010 s-a dovedit a fi o surpriza placuta pentru toata lumea, indexul imbunatatindu-se si atingand valoarea de 59, dupa ce timp de doua luni s-a aflat in scadere. Aceasta s-a datorat in principal domeniului rutier, in timp ce transportul aerian a inregistrat o deteriorare continua iar cel naval a ramas la acelasi nivel. De asemenea, si asteptarile jucatorilor din piata s-au imbunatatit, de la 54 la 57. Ca tot a venit vorba despre asteptari, se pare ca pe tot parcursul anului au existat surprize, situatia reala a pietei evoluand diferit fata de asteptarile participantilor la sondaj.

 

Cum se calculeaza

Studiul, la care participa mari operatori europeni din domeniul expeditiei de marfuri, se canalizeaza pe doua intrebari principale. Prima dintre ele se refera la volumele de marfuri operate in mod curent, comparativ cu ulti mele doua luni, cu ajustarile necesare sezoniere (mai reduse, la acelasi nivel, mai mari). Cea de-a doua intrebare vizeaza asteptarile in privinta volumelor operate in urmatoarele doua luni, si in acest caz, cu ajustarile sezoniere necesare (mai putin, la fel, mai mult). Numarul de participanti a atins, la sfarsitul anului trecut, cel mai inalt nivel, cu nu mai putin de 174 de respondenti. 40% dintre acestia sunt in domeniul rutier, 32% pe maritim, 11% pe aerian si 17% pe alte moduri de transport. Danemarca detine 18% dintre votanti, 14% sunt din Europa de Est, 12% din Marea Britanie, 10% din Germania, cate 9% din Finlanda si Suedia, 8% Benelux, tot 8% alte state, 7% Norvegia si Elvetia – 5%. Raspunsurile au fost traduse de specialistii danezi intr-un indice a carui valoare variaza intre 0 si 100, cu valorile peste 50 indicand o crestere marcata de companiile participante. Demn de remarcat este faptul ca, pe tot parcursul anului trecut, indicele a ramas peste valoarea de 50, fapt care denota evolutia indiscutabil pozitiva a pietei de expeditii europene.

Raluca MIHAILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.