NOU REGULAMENT UE: Sisteme pentru detectarea pietonilor

Uniunea Europeană impune standarde de siguranță sporite pentru producătorii de autovehicule, pentru a reduce semnificativ numărul deceselor și al vătămărilor rezultate în urma accidentelor rutiere.

foto: Jean-Mihai Pâlșu

Pe lângă cerințele generale și sistemele existente (cum sunt sistemul de avertizare la trecerea involuntară peste linia de separare a benzilor de circulație și sistemul avansat de frânare de urgență), camioanele și autobuzele trebuie să fie echipate cu sisteme avansate capabile să detecteze pietonii și cicliștii aflați în imediata apropiere a vehiculului și să reducă în mod semnificativ unghiurile moarte din jurul acestuia.

Și în cazul autoturismelor și autovehiculelor comerciale ușoare, vor fi necesare măsuri de siguranță suplimentare: sisteme avansate de frânare de urgență; sisteme de urgență de păstrare a benzii de circulație; zone extinse de protecție a capului în cazul unui impact, care pot atenua leziunile provocate de coliziuni cu utilizatorii vulnerabili ai drumurilor, precum pietonii și bicicliștii.

Echipamente avansate de siguranță pentru toate mașinile

Potrivit noilor norme, toate autovehiculele – inclusiv camioanele, autobuzele, furgonetele și vehiculele utilitare sport – vor trebui să fie echipate cu următoarele elemente de siguranță: sisteme de asistență inteligentă pentru controlul vitezei; facilitarea instalării sistemelor anti-demaraj cu etilotest; sisteme de avertizare cu privire la somnolență și la lipsa de atenție a conducătorului auto; sisteme avansate de avertizare cu privire la starea de distragere a atenției conducătorului auto; semnale pentru oprirea de urgență; sisteme de alertă la mersul înapoi; dispozitive de înregistrare a datelor privind evenimentele rutiere (accidente); sisteme de monitorizare a presiunii în pneuri.

În plus, regulamentul permite Comisiei Europene să adopte norme specifice privind siguranța vehiculelor pe bază de hidrogen și a vehiculelor automatizate. De asemenea, Comisia este în măsură să actualizeze specificațiile tehnice menționate anterior, pentru a ține seama de evoluțiile tehnice viitoare.

Obiectiv: reducerea numărului deceselor

Acordul provizoriu la care s-a ajuns între Președinția Română și Parlamentul European, cu privire la proiectul de Regulament privind siguranța generală a vehiculelor cu motor și protecția ocupanților vehiculelor și a utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor, a fost aprobat de ambasadorii statelor membre, reuniți în cadrul Comitetului Reprezentanților Permanenți ai Consiliului UE. „Începând cu prima parte a anului 2022, noile tehnologii și sisteme vor deveni obligatorii pentru vehiculele noi de diferite tipuri”, a precizat Niculae Bădălău, ministrul Economiei.

foto: Jean-Mihai Pâlșu

Regulamentul va intra în vigoare la 20 de zile de la data publicării în Jurnalul Oficial al UE și se va aplica după alte 30 de luni. Este prevăzută o dată de aplicare mai îndepărtată în cazul unui număr limitat de caracteristici, pentru a permite producătorilor să își adapteze producția la noile cerințe.

Al 3-lea pachet, „Europa în mișcare”

Regulamentul face parte din al treilea pachet, „Europa în mișcare”, al Comisiei Europene, lansat în mai 2018. Pachetul urmărește să asigure o tranziție lină către un sistem de mobilitate sigur, curat și automatizat. La zece ani de la adoptarea Regulamentului privind siguranța generală 661/2009, noul Regulament va oferi un impuls reînnoit acțiunii de la nivelul UE privind siguranța rutieră și va contribui la realizarea obiectivului de zero decese și vătămări grave din accidentele rutiere până în 2050. Pentru prima dată, acesta abordează de o manieră exhaustivă problematica specifică utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor (în special pietoni și bicicliști).

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.