Consiliul Concurenței a amendat 4 companii care au fentat licitațiile CNAIR pentru deszăpezire

Consiliul Concurenţei a amendat cu peste 5 milioane de lei (aproximativ 1,1 milioane de euro) patru companii active în sectorul construcţiei de drumuri şi autostrăzi, care au obținut contracte de deszăpezire la sume mai mari, după ce au fentat licitațiile organizate de CNAIR.

foto: CNAIR

Este vorba despre firmele Diferit, amendată cu peste 2,75 milioane de lei, Selina – cu circa 1,33 milioane de lei, Athos – cu aproape 923.000 lei și Ritorsa Trans – cu 34.300 lei.  

În cadrul investigaţiei, Autoritatea de Concurenţă a constatat că licitaţiile organizate de CNADNR (în prezent CNAIR), în anii 2012 şi 2013, pentru drumurile și sectoarele de autostradă aflate în administrarea Direcţiei Regionale Drumuri şi Poduri (DRPD) Cluj, erau fie anulate ca urmare a depunerii de oferte neconforme/inacceptabile, fie suspendate prin contestaţiile depuse, ajungându-se, astfel, la atribuirea serviciilor prin proceduri de negociere.

„Deşi companiile implicate au manifestat un interes crescut pentru procedurile de licitaţie deschisă, în cadrul fiecărui lot fiind depuse mai multe oferte, în urma suspendării sau anulării licitaţilor negocierile s-au derulat în lipsa presiunii concurenţiale. Astfel, companiile fie au depus oferte fără a se concura, fie pentru mai multe loturi, dar negocierea s-a derulat fără ca participanţii să se concureze efectiv”, precizează Consiliul concurenței.

Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Autorității a declarat că „în această situaţie, companiile au acţionat în mod concertat: contractele au fost adjudecate în cadrul procedurilor de negociere, prin rotaţie, fiecare dintre cele patru companii câştigând cel puţin un contract, la preţuri mai mari comparativ cu cele ofertate în cadrul procedurilor de licitaţia deschisă”.

„Pe de altă parte, modalitatea concretă de derulare a negocierilor, care implica prezenţa simultană a ofertanţilor la sediul autorităţii contractante pentru o perioadă considerabilă de timp, a favorizat comunicarea între companii”, a adăugat el.

CNAIR trebuie să organizeze mai din timp licitațiile 

Consiliul Concurenţei consideră că trebuie îmbunătăţită modalitatea concretă de organizare a licitaţiilor pentru serviciile de întreţinere a dumurilor pe timp de iarnă (deszăpezire), astfel încât să se elimine orice posibilitate de trucare a acestora prin înţelegeri între participanţi.

Astfel, Autoritatea de Concurenţă „solicită Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) să evite, pe cât posibil, situaţiile în care se ajunge negocieri cu participanţii la licitaţii, având în vedere că de cele mai multe ori, în aceste cazuri, preţurile de atribuire sunt mai mari comparativ cu cele ofertate în cadrul procedurilor de licitaţia deschisă”.

„Prin urmare, CNAIR trebuie să iniţieze organizarea licitaţiilor deschise cu mai mult timp înainte, ceea ce ar permite derularea tuturor etapelor procedurii şi nu s-ar ajunge în situaţia de a invoca caracterul de urgenţă al atribuirii serviciilor (cum este cazul serviciilor de dezăpezire), ceea ce ar impune trecere direct în faza de negociere. În acelaşi timp, CNAIR trebuie dă adopte o serie de măsuri pentru a reduce gradul de contestare a licitaţiilor, având în vedere că, în urma contestaţiilor, se suspendă procedurile, procesul de atribuire a serviciilor întârziind foarte mult. Acest lucru conduce la invocarea caracterului de urgenţă şi, implicit, demararea procedurilor de negociere directă”, precizează Autoritatea de concurență.

De asemenea, CNAIR „trebuie să adopte o serie de măsuri prin care să se asigure respectarea principiilor concurenţiale în cadrul procedurilor de licitaţie şi care să nu faciliteze realizarea unei înţelegeri între participanţii la licitaţii. Astfel, trebuie evitată prezenţa simultană a companiilor participante la sediul autorităţii pe parcursul derulării procedurilor de negociere prin stabilirea unor intervale orare diferite pentru şedinţele de negociere cu ofertanţii, negocierea tuturor ofertelor depuse de o o companie în cadrul intervalului respectiv”.

În acelaşi timp, Autoritatea de Concurenţă susţine că Formularul de ofertă finală, document care se completează de către ofertant ulterior şedinţei de negociere şi care reflectă valoarea finală a ofertei financiare, nu trebuie completat în prezenţa companiilor concurente. 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.