“Am MARFĂ, caut TRANSPORT”: Șoferi care țin cu firma…

Pentru a crea în firma noastră o atitudine așteptată din partea șoferilor, este necesar un întreg proces… și este unul de durată. Primul pas constă în a privi lucrurile și dintr-o altă perspectivă decât cea cu care ați fost obișnuiți până acum.

Andreea Gheorghe

Conducătorul auto nu trebuie privit, în mod automat, ca fiind cel care nu ține cu firma. Trebuie să abordăm lucrurile în ansamblu, observând inclusiv personalul din birouri, dispecerii, managerii… Să analizăm cum poate fiecare să contribuie la buna desfășurare a activității.

Un manager mi-a sugerat părerea lui: „Îi protejăm prea mult pe șoferi. Aceasta este meseria pe care și-au ales-o. Stres este peste tot și ar trebui să învețe să și-l gestioneze singuri”. Nu pot să nu pun, însă, întrebarea: „Și dacă nu pot să gestioneze niște factori stresori în plus?”.

Sigur că toți suntem supuși stresului în proporții diferite; depinde cum îl putem gestiona în funcție de context, de situație, de profesie și de personalitate. Să nu uităm că, în general, după o zi de muncă, ajungem acasă, ne relaxăm, petrecem timp cu familia, prietenii, iar a doua zi „avem bateriile încărcate”.

Șoferii, mai ales cei aflați pe comunitate, nu pot face acest lucru. Vorbim de stres combinat cu sentimentul de singurătate la sfârșitul programului și fără prea multe opțiuni de relaxare. Efectul nu este unul plăcut nici pentru familia lor, nici pentru firmă.

Ce putem face pentru a avea șoferi care țin cu firma?

E necesar să fim conștienți de soluțiile adaptate fiecărui caz, în funcție de context. Fiecare firmă are propriile valori de angajare, de selecție de personal, de reacții în anumite situații.

Soluții generale sunt câteva și implică ideea de implicare a șoferului și a întregului personal.

Pentru a determina o persoană să se implice, trebuie să-i arăți că îți pasă de ea și o observi.

Putem asocia sintagma „a-ți păsa”, în cadrul firmei, cu implicarea personalului prin informare, prin educare, prin disponibilitatea de a răspunde. Informare cu privire la completarea corecta CMR-ului, a comportamentului atunci când sunt opriți la control, a documentelor necesare și a pașilor care urmează în cazul unui accident sau orice altă situație particulară a firmei. Un șofer care are experiență de 5 ani și nu a făcut un accident, nu are de unde să știe pas cu pas ce urmează în vederea soluționării cazului. Sună panicat la firmă, dacă și dispecerul este fără experiență în această situație și îi răspunde „stai să întreb, așteaptă”, toată baza șoferului în dispecer se risipește și mai târziu pot apărea conflictele.

Cu cât lucrurile sunt mai clare pentru șofer, cu atât el simte că firma se implică, iar efectul este că va face lucrurile corect.

Prin educare înțelegem, de exemplu, partea de condus. Participarea lui la școlarizare nu trebuie anunțată: „Du-te să înveți să conduci economic” ci „Ai ocazia să te perfecționezi, să introduci noi elemente în stilul tău de condus pentru siguranța ta – prevenție, conducere defensivă și condus economic”.

Atunci când șoferul vine din cursă, poate a stat 2 luni plecat, reacția personalului din birou nu e de dorit să fie una de seriozitate și să i se spună doar unde să lase actele și când să vină pentru decont. Gândiți-vă la câte accidente poate că a evitat în aceste săptămâni de condus. Nu trebuie să lăsăm prezența lui neobservată de parcă a fost și ieri acolo. Putem să-i spunem: „Bine te-ai întors! Gata, ai ajuns cu bine!” sau orice altceva.

Folosiți argumente pentru mărirea veniturilor sau pentru reținerea banilor.

De exemplu: pentru că întreții mașina, este curat în cabină, pentru că te descurci bine în anumite situații, pentru că ai luat cele mai puține amenzi, pentru că ai un consum bun, etc. Pentru a realiza aceste aspecte, este necesar să facem o evaluare a performanțelor șoferilor. Angajații au nevoie de feedback din când în când. Feedback-ul este de real ajutor pentru firmă pentru că întărește acele comportamente pe care angajatul le poate oferi și de care firma are nevoie. În acest fel, șoferul simte că este observat, că ceea ce face el contează pentru firmă, iar implicarea lui crește.

Acestea sunt doar câteva modalități explicate succint pentru a ghida șoferii către implicare în meseria pe care ei și-au ales-o, iar datoria noastră este să le creăm un spațiu cât mai suportabil prin ceea ce poate ține de personal TESA.

Andreea GHEORGHE

psiholog specializat în psihologia transporturilor

gheorghe.andreeaioana@yahoo.com

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.