Ce înțeleg șoferii prin respect?

Cu toții am auzit această idee „șoferii vor mai mult respect” în diferite reviste, site-uri, pe grupuri de Facebook, în parcare și în firmă. Așa că, am pornit un sondaj pentru a afla care sunt așteptările șoferilor cu privire la respectul pe care îl așteaptă din partea firmei.

Răspunsurile șoferilor le-am împărțit în trei categorii:

  1. Șoferi care au așteptări în limite posibile între o firmă și un angajat

– Mesajul/e-mail-ul care conține adresa de încărcare/descărcare să fie urmat de „drum bun”, „baftă”. Șoferul înțelege empatia dispecerului că drumul nu e întotdeauna ușor și gândurile pozitive de a fi totul bine.

– Bună dimineața/O seara bună/Weekend plăcut. Sintagmele folosite într-un mail, cu colegii, colaboratorii, de ce nu le-am folosi și în comunicarea cu șoferii?

– Să primească diplome, să fie recunoscuți pentru experiența și vechimea în firmă.

– Când vin din cursă, își doresc să vorbească cu managerul, deoarece ei știu că aspectele pozitive nu prea le află și atunci vor să aibă ocazia să le comunice.

– Își doresc ca șeful să îi salute, să îi întrebe dacă totul este bine sau dacă au nevoie de ceva.

– Când este o cursă – limită, să le fie explicată situația, pentru a nu staționa mai mult timp într-o benzinărie, de exemplu, și apoi să existe un conflict pentru timpul oprit.

– Respectarea timpilor de mers de către firmă.

– Dispeceri bine pregătiți.

– Șoferiță: „Personal, am renunțat la două firme din cauza dispecerilor aroganți. La firma la care lucrez, ni se adresează cu «domnul, doamna; vă rog frumos; doar dacă se poate; vă faceți programul cum știți pentru a fi la ora stabilită; vă mulțumesc». Pot lucra lejer și lucidă la minte, astfel încât să mă pot concentra la trafic. Psihicul șoferului contează foarte mult când pornește în cursă”.

  1. Șoferi care au așteptări nerealiste

„Într-o firmă de transport, nu trebuie să existe noțiunea de șef – dispecer – șofer, ci trebuie să fie o echipă”, este cea mai comună afirmație.

Echipa – conform definiției din DEX – reprezintă un grup de oameni care, sub îndrumarea unui șef, îndeplinesc o muncă sau o acțiune comună. O echipă funcționează în mod corespunzător atunci când este coordonată de către un lider, care are rolul de a delega responsabilități și sarcini fiecărui membru al echipei și de a se asigura că fiecare membru conștientizează importanța apartenenței la grup. Cu alte cuvinte, rolurile sunt bine stabilite într-o firmă de transport, în ordine ierarhică, iar șoferul, conform fișei postului, este subordonat dispecerului. De aceea, pregătirea unui dispecer este foarte importantă, dar asta este o altă discuție.

Dispecerul monitorizează transportul, nu șoferul.

Tot dispecerul răspunde de transport sau de activitatea șoferului atât în fața managerului, cât și a clientului. Fiecare trebuie să își facă partea de responsabilitate cât mai bine, pentru ca totul să funcționeze fără prea mult stres și într-o atitudine pozitivă, motivantă.

Scopul firmei este să se dezvolte, să facă profit și prin asta înțelegem salarii la timp personalului. Șoferul, prin activitate negativă, poate contribui foarte mult la blocarea rulajului firmei. Dacă o firmă cu 150 de camioane are 50 de șoferi într-o lună cu diferite daune, amenzi etc., toți ceilalți au de suferit, pentru că o mare parte din încasări merge în alte părți decât cele stabilite de obiectivul comun. La o firmă cu 10 camioane, blocajul poate fi simțit și mai puternic, într-o astfel de situație.

Tot în sondaj apare ideea că „șoferul trebuie să fie rugat să se deplaseze”. Aici, este necesar ca șoferul să își cunoască rolul din fișa postului. În mesaj, se comunică șoferului încărcarea/descărcarea. El asta trebuie să facă, să livreze marfa în diverse locuri, cu tot ce presupune acest lucru. Dacă dispecerul nu are o atitudine colaborativă, șoferul nu e necesar să plece din firmă sau să intre în conflict. Poate să se exprime managerului pentru situația de comunicare defectuoasă și astfel, să se găsească o soluție.

  1. Șoferi începători care nu sunt informați…

… și astfel, sunt influențați de colegul din parcare.

Cele mai multe aspecte legate de percepția șoferilor despre respect țin de atitudinea și comunicarea dispecer – șofer, de formulele de adresare. Iar, în acest context, trebuie să luăm în calcul modalitățile de comunicare inițiate de dispeceri.

Niciun șofer nu a răspuns că respectul din partea firmei are legătură cu plata la timp, într-o dată fixă, sau cu corectitudinea.

Așadar, avem o categorie de șoferi căruia îi putem arăta respectul nostru, prin comunicare, prin atitudine.

Să fi în trafic atât de mult timp, generează iritabilitate. Astfel că șoferii pot percepe exagerat comunicarea obiectivă cu ușurință și implicit, pot apărea conflictele și stresul. Puteți să produceți schimbarea atitudinii șoferului cu minim de resurse, care nu costă, teoretic, nimic, doar implicare.

Bineînțeles, după toate acestea, ne punem, retoric, întrebarea și cât la sută dintre șoferi sunt deschiși către comunicare și oferă respect.

Andreea GHEORGHE

Psiholog specializat în psihologia transporturilor

gheorghe.andreeaioana@yahoo.com

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.