Oglindă, oglinjoară, cine este cel mai bun antreprenor din țară?

Vine un moment în activitatea fiecarui antreprenor când cel mai bun mod de a afla ce rezultate generezi în munca ta este să te dai un pas în spate și să-ți adresezi câteva întrebări. Să ai răspunsurile este mai puțin important decât să știi ce întrebări să-ți adresezi. Pe măsură ce afacerea crește, sursele unui feedback sincer și util devin din ce în ce mai puține, poate chiar ajungi la un moment în care ești aproape de capul tău. Este greu să vezi schimbările când ești în mijlocul lor și asta te poate scoate în afara jocului.

Provocarea cea mare pentru un antreprenor este să ai repere și să poți și singur să îți dai un feedback sincer, pe drumul pe care ești! Acest proces se numește autoreglare. Poate fi util să creezi un spațiu fizic și mintal, separat de cursul activităților tale propriu-zise, care să conducă la o gândire reflexivă și strategică.

Antrenând lideri, am învățat că una dintre principalele caracteristici care contribuie la performanța lor nu este că au descoperit cum să stea mereu pe linia de plutire a rezultatelor bune, ci că și-au dezvoltat mușchiul/simțul de a conștientiza când situația se deteriorează, ca apoi să revină repede pe linie. Din perspectiva mea, cel mai bun mod de a-ți dezvolta acest simț este să te dai un pas în spate periodic și, în mod sincer, să îți adresezi câteva întrebări despre ceea ce faci, cum faci, ce repere ai întâlnit pe parcurs și ceea ce poți să faci diferit.

Pe cât de simplu sună acest proces, pe atât de mulți îl ocolesc. De fapt, nu știu dacă evită procesul sau confruntarea cu propriile răspunsuri la întrebări…

Deci, ești pregătit să începem?  

Rezultate – sunt centrat pe rezultate?

Centrarea pe rezultate este un concept diametral opus aceluia de centrare pe obiective. Un rezultat este ceea ce am obținut când am ajuns pe linia de sosire – obiectivul este ținta care trebuie atinsă.

Dacă nu acționezi cu rezultatele în minte, vei genera mai multe acțiuni decât este necesar și vei genera greșeli care au nevoie de alt timp și acțiuni pentru a fi reparate.

  • Ce am realizat până acum?
  • Care sunt reperele pe care le-am atins?
  • Cât mai am până la rezultatele finale?
  • Sunt pe drumul cel bun?
  • Este problema de care mă ocup adevărata problemă?
  • Este mișcarea în sincronism cu direcția?
  • Am nevoie de schimbare?

S-ar putea să întâmpini o rezistență în timp ce citești sau răspunzi la întrebări. Cea mai mare rezistență vine din impulsul executării. Cu cât te gândești mai mult să te oprești, cu atât e mai probabil că e important să finalizezi. 

Autenticitate – sunt sincer cu mine?

  • Muncesc ușor (ca nivel de efort) sau mă chinui?
  • Îmi place ce fac? Muncesc într-o manieră care îmi dă satisfacție?
  • Reflectă munca mea ceea ce sunt eu ca om?
  • Sunt corect?
  • Grija pentru salariu sau pentru promovare mă impiedică să fac sau să spun ceea ce cred?

Când te dai un pas înapoi, devii mai conștient. Vezi lucruri pe care poate ai prefera să nu le vezi. Propriile greșeli devin mai vizibile, la fel și obstacolele. 

Managementul timpului – agenda mea este în concordanță cu direcția asumată?

Gestionarea și conștientizarea timpului sunt vitale pentru atingerea rezultatelor. Văd aici frecvent abordări fie prea structurate, fie prea haotice, fără a avea o aliniere între alocarea timpului și priorități.

  • Cum îmi petrec timpul?
  • Am o aliniere între alocarea timpului și priorități?
  • Care a fost agenda mea pe ultima lună? A fost aliniată cu prioritățile stabilite? 

Viziune – care este viziunea cea mai îndrăzneață/ambițioasă pe care o am?

Comunicarea viziunii într-un mod simplu, ușor de înțeles și asumat de toți actorii pertinenți implicați este „Nordul” spre care ne îndreptăm cu toții. Ajută la setarea priorităților, indiferent de poziția ocupată în organizație – poate fi vorba de viziunea pentru o organizație (dacă ești liderul uneia), a unei echipe sau a ta, personală.

  • Cât de clar și des am comunicat viziunea mea?
  • Am fost coerent și în linie cu ea în tot ceea ce am declarat?
  • Dacă m-aș transpune în locul colegului X, ce am înțeles din viziune? Este simplă? Mi-am asumat-o? Are sens pentru mine? 

Succesor – am un succesor?

Văd frecvent cum liderii nu se implică activ în a dezvolta un succesor, deoarece le este greu să delege și să aibă încredere, însă astfel devin un punct cheie foarte strâmt prin care trec toate deciziile – strangulând astfel procesul decizional.

  • Am cel puțin o persoană în minte care ar putea fi succesorul meu?
  • Îi dau suficiente proiecte/sarcini provocatoare acestui om?
  • Ce am eu în comun cu el? L-am ales pentru motivele corecte?
  • Deleg suficient de mult? Deleg persoanelor potrivite?
  • Au colaboratorii mei suficientă autoritate pentru a atinge rezultatele dorite? 

Dezvoltarea colaboratorilor – oamenii din jurul meu sunt la același nivel cu mine?

Mulți manageri, dar și specialiști, uită frecvent să dea feedback, așteptând evaluarea de sfârșit de an pentru a spune ceea ce își mai amintesc.

  • Dau feedback direct oamenilor din subordine sau colaboratorilor?
  • Ei îmi dau mie feedback?
  • Oamenii din jurul meu mă contrazic? Vin cu idei noi peste ideile mele?
  • Ascult oamenii din jurul meu? Ei mă ascultă pe mine?
  • Câte din ideile dintr-o ședință sunt ale mele și câte ale lor? Sau, câte idei exprim într-o ședință? 

Presiune – pun presiune pe mine sau pe ceilalți?

Comportamentul unui om și al unui lider, în special, în condiții de stres, indică foarte mult despre ceea ce este de fapt. Poate el însuși pune presiune sau accepta presiunea altora.

  • Care sunt situațiile în care mă simt presat?
  • Cum mă manifest în aceste situații?
  • Pun presiune pe colaboratorii mei? Le permit lor să pună presiune pe mine? 

Evaluare și aliniere organizațională

Structura actuală este cea mai eficientă pentru atingerea obiectivelor? Mediul se schimbă în permanență și liderii au nevoie să creeze structuri care să se alinieze cu aceste schimbări.

  • Dacă ar fi să regândesc structura organizației, cum ar arăta?
  • Este cea mai eficientă structură?
  • Unde sunt pierderile cele mai mari?
  • Cine atrage cea mai mare atenție?
  • În cazul în care colaboratorii mei ar fi să gândească structura organizației, cum ar arăta din perspectiva lor?

Să te oprești din muncă pentru a reflecta nu înseamnă pasivitate sau pierdere de vreme. Este vorba despre o schimbare de viteză în gândire, de o detașare a minții, pentru a se angaja într-un nivel superior. Organizarea este șansa ta de a-ți aduna gândurile, de a da coerență planului tău de acțiune, de a seta prioritățile și de a creiona o succesiune a activităților. Dar ca să obții rezultate, ai nevoie să acționezi. Iar cel mai potrivit moment de acțiune este cel cu mintea limpede. Când scopul și următorii pași sunt clari, te simți mai bine conectat și aliniat cu tine însuți.

  • Deci, ce pui în practică începând de mâine din răspunsurile pe care le ai?

Când este următorul moment în care îți planifici să faci din nou un pas înapoi?

Rubrica LIDERI INSPIRAȚI

Din postura de Coach profesionist pentru conducători și echipe, Rodica Obancea vă inspiră periodic la perspective noi, simple, concrete despre cum putem ca lideri să creștem performanța companiilor conduse, facilitând schimbarea durabilă și inovația.

Profil Rodica Obancea

Rodica Obancea este Executive & Team Coach, având o competență profesională de coaching, certificată la nivel internațional de către International Coach Federation (PCC). Contribuitor la dezvoltarea sustenabilă a leadershipului în România, antrenează liderii pentru a crea medii de lucru și mentalități noi, în care schimbarea durabilă, inovația, performanța, eficiența sunt puse în practică.

Partener al transformării pentru lideri și echipe pentru a învăța împreună să creeze rezultatele pe care și le doresc.

rodica@rodicaobancea.ro

0724824541 

Rodica OBANCEA

rodica@rodicaobancea.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.